Švédské létající dělo SAAB 38 B3LM mělo zastavit útočící hordy tanků SSSR

Švédské létající dělo SAAB 38 B3LM mělo zastavit útočící hordy tanků SSSR
foto: Av 29Tunnan Eget arbete / Public Domain / Wikimedia Commons/Saab 38 variace B3LA

Projekt lehkého útočného letounu SAAB 38 B3LM a B3LA byl ambiciózním pokusem Švédska vyvinout stroj, který by účinně čelil hrozbě sovětské invaze v době vrcholící studené války.

Invaze Varšavské pětky do Československa v roce 1968 velmi znepokojila Švédy, kteří se obávali, že jsou další na seznamu. Rudá armáda nebyla nikdy mocnější než právě v této době. Proto švédská armáda požadovala letadlo doplňující Viggen zaměřené na protitankový boj a podporu vojsk, které mělo v případě napadení Švédska likvidovat postupující sovětské pozemní jednotky. Návrh letounu od společnosti Saab z prosince 1974 byl inspirován americkým letounem Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II. Saab 38 B3LM a B3LA byl součástí studie „Flygplan 80“ s o něco menšími rozměry než již zmíněný Warthog, kdy rozpětí křídel mělo být 12 metrů oproti 18 metrům amerického stroje a na délku 11 metrů oproti přibližně 16 metrům.

SAAB 38 variace B3LA

Projekt SAAB 38 a jeho výzbroj


Výzbroj měla být podobná jinému stroji od Saabu, Viggenu. Bomby GBU-12 či Pavway a rakety Maverick či Sidewinder by byly umístěny na celkem 7 závěsech. O dělostřeleckou výzbroj by se staral kanón ráže 30 mm, který měl svůj původ v kanónu pro JA 37 Viggen a používal by stejnou munici jako A-10. Saab 38 měl být přizpůsoben tvrdým podmínkám severní Evropya měl být schopen provozu z neupravených letištních ploch. V švédském letectvu měl sloužit pod označením 38. O pohon by se staraly dva proudové motory RB 401-31 bez přídavného spalování nebo Saab 105Ö. Označení u Saab 38 neslo specifickou logiku, kde "B" označovalo nové konstrukce (písmeno "A" by bylo použito pro přestavěné trupy), číslo "3" určovalo typ mise (například 1 pro těžký bombardér a 4 pro cvičný letoun), a "LA" znamenalo lehký útočný letoun, zatímco "LM" specifikovalo těžší útočný letoun určený zejména pro protitankový boj.

Důležitým aspektem projektu Saab 38  byla i otázka jeho odolnosti v bojových podmínkách. Letoun měl být navržen s ohledem na schopnost přežít v prostředí, kde by čelil intenzivnímu protiletadlovému odporu a pokročilým protiletadlovým systémům protivníka. K tomu přispívaly nejen jeho menší rozměry, ale i speciální pancéřování, které mělo chránit klíčové systémy letounu, včetně kokpitu a palivových nádrží. Saab zvažoval použití kompozitních materiálů, které by umožnily zvýšit odolnost proti poškození bez zbytečného zvýšení hmotnosti stroje. Tento přístup k designu odrážel nejen švédskou zkušenost s bojem v drsných severských podmínkách, ale i inspiraci americkým A-10 Thunderbolt II

Příprava na válku se Sovětským svazem, SAAB 38

Dalším zajímavým aspektem projektu Saab S8 byla plánovaná integrace moderních elektronických systémů, které měly vycházet ze zkušeností získaných při vývoji radarových a avionických systémů pro letoun Viggen. Plánovalo se vybavit SAAB 38 B3LM / B3LA pokročilými navigačními systémy a zaměřovacími zařízeními, které by umožnily přesnější a efektivnější útoky na pozemní cíle. Vzhledem k době a technickým možnostem Saabu by se taková výbava mohla jevit jako logická součást vývoje tohoto typu letounu. Tato technologická řešení by mohla výrazně zvýšit bojovou hodnotu stroje a umožnit mu plnit úkoly i v podmínkách elektronického boje, což by bylo klíčové zejména s ohledem na případný konflikt se Sovětským svazem. Ten se intenzivně připravoval na vedení války v prostředí s narušenou elektronickou komunikací.

Místo Saab 38 se zrodil legendární JAS 39 Gripen

Bohužel, navzdory nadějím a plánům, se tento projekt nikdy nedostal do fáze sériové výroby. Hlavním důvodem bylo především ekonomické vyčerpání Sovětského svazu, které vedlo k oslabení tempa zbrojení a tím i ke snížení naléhavosti švédské obrany proti tomuto konkrétnímu nepříteli. Saab však nezanevřel na myšlenku vývoje nového stíhacího letounu. Naopak, zkušenosti získané během vývoje A38 se staly cenným odrazovým můstkem pro další projekty. Saab ale nakonec získal možnost zkonstruovat stroj, který měl do budoucna nahradit veškeré švédské stroje – JAS 39 Gripen, který používá i letectvo AČR.

 

Zdroj: aviationsmilitaires.netold-forum.warthunder.comhushkit.net

Tagy