Autor fotografie: Kirill Naumenko, CC BY-SA 3.0 / Wikimedia Commons|Popisek: MiG-29S
Kapitán Alexander Michajlovič Zujev proslul svým zběhnutím do USA, když ,,ukradl" stíhačku MiG-29 a ,,drze" s ní odletěl pryč za svobodou, kterou nakonec získal v USA.
Zujev měl být klasickým příkladem vzorného občana, plnícího si své povinnosti a sžitého s postupně se rozkládajícím sovětským komunistickým režimem. Tento sovětský pilot se narodil se v roce 1961 a od malička toužil naučit se řídit letadla. Zujev se chtěl přihlásit do letecké školy testovacích pilotů v Akťubinsku, ale i když si věřil, tak i přes chválu jeho schopností vybrán nebyl. Nakonec se však pilotem přece jen stal. Mladíka ovšem začaly trápit politické poměry. Zahořkl a začal sovětský systém kritizovat, protože lidem podle něho předkládal lži a propagandu.
Probuzení Zujeva ze snu hříchy komunistického režimu
Deziluzi ze systému, kterou Zujev pociťoval stále silněji, umocnilo sestřelení civilního korejského letounu Boeing 747, který v roce 1983 poslal k zemi Su-15. Neštěstí nikdo z 269 lidí na palubě nepřežil a Sovětský svaz se tehdy hájil tím, že si stíhač spletl dopravní letoun s americkým špionážním strojem. Další významnou událostí pak byla jaderná katastrofa v Černobylu v roce 1986 a následně tbiliský masakr z roku 1989, při němž v gruzínském hlavním městě krvavě potlačila tamní demonstrace sovětská armáda. Výsledkem bylo 21 mrtvých a mnoho zraněných.
Masakr Zujeva šokoval, protože zabití protestující demonstrovali pokojně a nesnažili se vyprovokovat žádný ozbrojený střet. Zujev se tak definitivně rozhodl opustit svou zemi a podniknout nebezpečnou cestu na Západ i z toho důvodu, že se obával možného nasazení proti demonstrantům. ,,Nechtěl jsem zabíjet vlastní lidi. Byl jsem trénován, abych je bránil, ne zabil," řekl k tomu později. Současně Zujev věděl, že když se pokusí ve stíhačce, jak plánoval, o útěk, tak samozřejmě riskuje sestřelení od svých ,,kolegů". Od této chvíle byl rozhodnut i přes všechna rizika emigrovat.
Důmyslný plán útěku Zujeva ve valstním letounu MiG-29
Zujev proto jednoho dne vymyslel svéráznou lest, když upekl jahodový dort, do kterého vpravil sedativa. Poté oznámil svým 18 kolegům-pilotům, že jeho žena čeká dítě, a proto by s nimi rád tuto šťastnou novinu patřičně oslavil. A ,,dílo" se skutečně podařilo. Všech 18 pilotů bylo rázem pod účinkem silných sedativ, Zujev následně přerušil telefonní linky a chystal se jít do hangáru, kde se nacházely letouny MiG-29. Mezitím však musel Zujev zpacifikovat agilního strážce-mechanika, který právě zjistil, že 18 pilotů tvrdě spí. Zujev se snažil mechanika zneškodnit, ale nepodařilo se mu to ,,ručně", tak použil pistoli a zranil jej do ruky.
Zujev nasedl spěšně do letounu a pokusil se v něm odletět. Nastartování stroje však selhalo. Mladík propadl chvilkové panice. ,,Myslel jsem, že tohle je konec mého života," vzpomínal na dramatické události později Zujev, který se obával, že by neminula kulka za dezerci. Nakonec se však ukldnil a podařilo se mu konečně odstartovat. Zujev letěl asi 240 kilometrů přes Černé moře do tureckého Trabzonu. Když přistál, byl mu letoun zabaven, a Sověti požadovali jeho navrácení. Samotný pilot však doufal v jediné, že se zamezí jeho návratu do sovětského svazu.
Život Alexandra Zujeva v USA
Alexander Zujev se však do Sovětského svazu již nevrátil, a byl předán americkým úřadům, což si pilot vlastně přál. Začal po složitých začátcích pracovat pro CIA a oddělení obrany a prozradil, jak to bylo s korejským letounem Boeing 747 v roce 1983, který byl Sověty sestřelen. Zujev se usadil v San Diegu a žil spokojený život. Ten ovšem netrval příliš dlouho, protože do něj znenadání vstoupila tragédie. V roce 2001 Zujev zahynul ve 40 letech při havárii letadla. Jeho zajímavý příběh tak měl na konci hořkou tečku.
Zdroj: theaviationgeekclub, nationalinterest, latimes.com