Svérázná lest s dortem vyšla. Kapitán Zujev ukradl MiG a uletěl s ním za svobodou. Jeho příběh dostal hořkou tečku

Svérázná lest s dortem vyšla. Kapitán Zujev ukradl MiG a uletěl s ním za svobodou. Jeho příběh dostal hořkou tečku
Autor: Kirill Naumenko, CC BY-SA 3.0|Popisek: MiG-29S
29 / 07 / 2021, 16:00

Kapitán Alexander Michajlovič Zujev proslul svým zběhnutím do USA, když ,,ukradl" stíhačku MiG-29 a ,,drze" s ní odletěl pryč za svobodou, kterou nakonec získal v USA.

Zujev měl být klasickým příkladem vzorného občana, plnícího si své povinnosti, sžitého s postupně se rozkládajícím sovětským komunistickým režimem. Narodil se v roce 1961 a toužil se stát pilotem. Zujev se chtěl přihlásit do letecké školy testovacích pilotů v Akťubinsku, ale i když si věřil, tak i přes chválu jeho schopností vybrán nebyl. Nakonec se však pilotem přece jen stal.

Mladíka ovšem začaly trápit politické poměry. Zahořkl a začal sovětský systém kritizovat, protože lidem podle něho předkládal lži a propagandu. Deziluzi ze systému, kterou Zujev pociťoval stále silněji, umocnilo sestřelení civilního korejského letounu Boeing 747, který v roce 1983 poslal k zemi Su-15. Neštěstí nikdo z 269 lidí nepřežil a Sovětský svaz se tehdy hájil tím, že si stíhač spletl dopravní letoun s americkým špionážním strojem.

Další významnou událostí pak byla jaderná katastrofa v Černobylu v roce 1986 a následně tbiliský masakr z roku 1989, při němž v gruzínském hlavním městě krvavě potlačila tamní demonstrace sovětská armáda. Výsledkem bylo 21 mrtvých a mnoho zraněných.

Masakr Zujeva šokoval, protože mrtví demonstrovali pokojně a nesnažili se vyprovokovat žádný ozbrojený střet. Zujev se tak definitivně rozhodl opustit svou zemi a podniknout nebezpečnou cestu na Západ i z toho důvodu, že se obával možného nasazení proti demonstrantům. ,,Nechtěl jsem zabíjet vlastní lidi. Byl jsem trénován, abych je bránil, ne zabil," řekl k tomu později. Současně Zujev věděl, že když se pokusí ve stíhačce, jak plánoval, o útěk, tak samozřejmě riskuje sestřelení od svých ,,kolegů".

Vymyslel proto jednoho dne svéráznou lest, když upekl jahodový dort, do kterého vpravil sedativa. Poté oznámil svým 18 kolegům-pilotům, že jeho žena čeká dítě, a proto by s nimi rád tuto šťastnou novinu patřičně oslavil. A ,,dílo" se skutečně podařilo. Všech 18 pilotů bylo rázem pod účinkem silných sedativ, Zujev následně přerušil telefonní linky a chystal se jít do hangáru, kde se nacházely letouny MiG-29. Mezitím však musel Zujev zpacifikovat agilního strážce-mechanika, který právě zjistil, že 18 pilotů tvrdě spí. Zujev se snažil mechanika zneškodnit, ale nepodařilo se mu to ,,ručně", tak použil pistoli a zranil jej do ruky.

Zujev nasedl spěšně do letounu a pokusil se ho odletět. ale nastartování stroje selhalo. Mladík propadl chvilkové panice. ,,Myslel jsem, že tohle je konec mého života," vzpomínal na dramatické události později Zujev, který se obával, že by neminula kulka za dezerci. Nakonec se však ukldnil a podařilo se mu konečně odstartovat. Zujev letěl asi 240 kilometrů přes Černé moře do tureckého Trabzonu. Když přistál, byl mu letoun zabaven, a Sověti požadovali jeho navrácení.

Jeho pilot se však do Sovětského svazu již nevrátil, a byl předán americkým úřadům, což si Zujev přál. Začal po složitých začátcích pracovat pro CIA a oddělení obrany a prozradil, jak to bylo s korejským letounem Boeing 747 v roce 1983, který byl Sověty sestřelen. Zujev se usadil v San Diegu a žil spokojený život. Ten ovšem netrval příliš dlouho, než do něj vstoupila tragédie. V roce 2001 Zujev zahynul ve 40 letech při havárii letadla. Jeho zajímavý příběh tak měl na konci hořkou tečku.

 

Zdroj: War Is Boring

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace