Vlhké sny sovětské generality se nenaplnily, pětivěžové monstrum T-35 selhalo

Vlhké sny sovětské generality se nenaplnily, pětivěžové monstrum T-35 selhalo
Autor fotografie: Wurger / Goodfon |Popisek: Tank T-35
30 / 06 / 2024, 14:00

Tank T-35 měl být monstrem, ale spíše se stal velkým zklamáním. Nejen, že velitel tanku nemohl účinně ovládat palbu ze všech věží stroje, ale T-35 byl pomalý a neohrabaný.

Sověti měli na kontě napříč obdobími nemálo vojenských neúspěchů, které se týkaly nejen tanků. Jmenujme například T-26, T-60 nebo právě T-35, který měl být v mnoha ohledech revoluční. Předně se jednalo o koncept jediného sériově vyráběného pětivěžového tanku na světě. Sověti byli zlákáni vábničkou zkonstruování tankového obra, který by byl na bojišti rozdílovou zbraní. Stroj měl disponovat především  výbornou zbraňovou výbavou, ale veškeré představy o tom, že by byl tank schopen palby na více cílů zároveň, se nakonec ukázaly jako mylné. 

Varování ohledně tanku T-35 přišlo vniveč

 

Sověti byli inspirováni konstrukcemi tanků s koncepcí více věží, jež vznikaly také v západní Evropě, nicméně nikdy nebyly příliš úspěšné. To nicméně neodradilo nejvyšší sovětská politická a vojenská místa, aby se projekt nezrealizoval právě také v Sovětském svazu. Nápad pětivěžové dispozice vznikal postupně, ale rýsovat se začal již koncem dvacátých let. Finální návrh nakonec vznikl v roce 1930 a výsledná podoba tanku se zformovala v průběhu několika dalších let. Velení Rudé armády se pro T-35 nadchlo i přes četná varování, která přicházela v souvislosti se selháním tohoto konceptu. Ostatně ruští tankoví experti, kteří byli ve svých varováních oslyšeni, jasně prohlašovali, že koncept je jen málo použitelný.

 

T-35 poháněl vznětový 12válcový motor M-17M o výonu 500 koní, maximální rychlost činila na papíře 30 km/h, ale ve skutečnosti však byla mnohem menší. Stroj byl nadměrně těžký a jeho hmotnost činila 52 tun. Co se týká zbraňové výzbroje, vypadala taktéž na papíře velmi dobře. Tank byl vybaven trojicí kanonů a dále jsme na něm mohli najít pět zabudovaných kulometů, z nichž každý byl v jedné z věží. Potud se možná jednalo o relativně dobré parametry, nicméně u tanku T-35 šlo o situaci něco za něco. Pětice věží měla vliv na neúměrnou hmotnost stroje, jehož váha činila přes 50 tun.

Silná výzbroj tak byla současně Achillovou patou celého složitého projektu. Velitel tanku nemohl účinně ovládat palbu ze všech pěti věží, jak se původně přepodkládalo. K tomu musíme připočítat mechanická selhání stroje, pomalost, neohrabanost, náročnost na údržbu a rovněž také slabé pancéřování, které dělalo z T-35 poměrně snadný terč na bojišti. I přesto však Sověti tanku věřili a stroj nakonec také bojově nasadili. Posléze se však nestačili divit. 

Tank T-35

 

Nasazení T-35 dopadlo katastrofou

 

Při nasazení T-35 po zahájení Hitlerova útoku na Sovětský svaz se ukázalo, že bojová hodnota tanku, který byl vyráběn mezi roky 1933 a 1938, je skutečně nízká. Operace, jichž se stroj zúčastnil, nedopadly pro tanky vůbec dobře a stroje vykázaly vysokou ztrátovost zejména na západní Ukrajině. T-35 se zapojily rovněž do bitvy u Brodů na konci června 1941 v jedné z největších tankových bitev historie. Nicméně do konce června sovětská armáda přišla o většinu T-35, protože některé ze strojů posádky ponechávaly přímo na bojišti svému osudu. V praktickém boji tak neměly tanky i přes svou výzbroj co nabídnout.

Kromě toho byly stroje náročné na spotřebu paliva a logistiku. V nemálo případech se stávalo, že vinou mechanického a jiného selhání se na frontu ani nedostaly. Zkrátka na počátku čtyřicátých let byl tank zastaralý a nemohl konkurovat německým protějškům. Frustrace Sovětů šla nakonec tak daleko, že ruští konstruktéři i samotní tankisté odmontovávali zadní věže stroje, aby mu ulehčili a zvýšili jeho mobilitu. To však v mnoha případech stejně nepomohlo. Na konec se vyrobilo pouze 61 kusů tanků. Jediný dochovaný exemplář může zájemce vidět ve známém muzeu v ruské Kubince. 

 

ZdrojRussia Beyond

Autor: Petr Duchoslav

Tagy článku