Tančík AH-IV - československé vozidlo, které nadchlo i íránského šáha

Tančík AH-IV - československé vozidlo, které nadchlo i íránského šáha
Autor: screenshot Youtube|Popisek: rumunský AH-IV
22 / 11 / 2018, 10:00

V mnoha jiných článcích či videích jsme se zabývali československou tankovou technikou, nicméně kategorie tančíků či lehkých tanků zatím stála stranou. AH-IV se přitom řadí k jednomu z nejslavnějších počinů ČKD, který uspěl na mezinárodním poli. Na druhé straně je zajímavý fakt, že AH-IV československá armáda nezařadila do své výzbroje, byl to totiž primárně exportní artikl.

Vývoj tančíku AH-IV začal v polovině třicátých let ve společnosti ČKD. Konstrukčně vozidlo vycházelo z tančíku P-I a rovněž z již poněkud zapomenutého lehkého tanku TNH. Vývoj vozidla s plně otočnou věží byl poměrně rychlý a jeho výroba začala v roce 1936.

                               

AH-IV tvořila osádka dvou lidí. Lehký tank vážil pouze 3 tuny, byl 3 metry dlouhý, 1, 73 m široký a 1, 4 m vysoký. Pohon zajišťoval motor Praga typ AH s výkonem 46 koní. Maximální rychlost vozidla činila 45 km/h a jeho dosah byl 170 km. Pokud hovoříme o výzbroji stroje, tu tvořil jeden těžký kulomet ZB vz.37, další slavný československý zbrojní počin, a jeden lehký kulomet ZB vz.26.

psali jsme: Československý lehký tank LT vz. 38 - tank, s nímž Hitler dobyl Evropu

O AH-IV brzy projevila zájem řada států. Jedním z prvních zahraničních zájemců tančíku bylo Rumunsko, které si objednalo 36 kusů, a pro něž vznikla exportní verze AH-IV-R. Dalším významným uživatelem, kterého nemůžeme vynechat, a jenž stanul mezi prvními zahraničními zákazníky, byl Írán, který si objednal 50 jednotek AH-IV a jeden prototyp. Dodávky začaly v roce 1936 a skončily v roce následujícím.

                               

Írán včetně šáha Pahlavího byli z československého vozidla nadšení a Írán učinil další objednávku na několik stovek kusů, ale této dodávce zabránilo vypuknutí druhé světové války. I tak vozidlo pomohlo v procesu vybudování moderní íránské armády.

Švédsko se v roce 1937 též zajímalo o AH-IV a objednalo si 48 tančíků. V tomto případě však bylo původní vozidlo značně modifikováno. Tančík sloužil pod označením Stridsvagn m/37 ve švédské armádě až do roku 1953.

psali jsme: Potomci husitské válečné vozby se bez boje nevzdali

O lehký tank projevila zájem po druhé světové válce i Etiopie, která v roce 1948 provedla objednávku na 20 kusů. Vozidla byla dodána v roce 1950 a zajímavostí je, že stroje Etiopie používala do konce 70., respektive 80. let, kde si československý tančík zabojoval ve válce proti Somálsku.

Výroba tančíku AH-IV skončila v roce 1950. Tento exportně úspěšný stroj byl primárně určen pro zahraniční trhy a československá armáda jej tak nezařadila do své výzbroje.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace