Tank jako ,,zabiják" vlastní posádky. Ve vlhku ji hrozilo smrtelné nebezpečí

Tank jako ,,zabiják&quote; vlastní posádky. Ve vlhku ji hrozilo smrtelné nebezpečí
Autor: Wikipedia|Popisek: M551 Sheridan
16 / 05 / 2020, 17:30

Tank M551 Sheridan Američané nasadili ve vietnamské válce. Vozidlo to však bylo problémové a ve vlhkých podmínkách mohl tank představovat pro posádku smrtelné riziko.

M551 Sheridan představuje v americké vojenské historii vozidlo, které je přijímáno nejednoznačně či kontroverzně, ať už kvůli neobvyklé výzbroji, či slabšímu hliníkovému pancíři. Vývoj nového vozidla byl svěřen společnosti General Motors na počátku 60. let.

Nové vozidlo mělo nahradit lehký tank M41 Walker Bulldog. Američané požadovali takový stroj, který by byl přepravitelný vzduchem, respektive vysaditelný na padáku se schopností operovat v noci a s ochranou proti chemickým, biologickým a jaderným zbraním. Vzniklo 20 prototypů vozidla s označením XM551. Tank byl zařazen do služby v roce 1969.

Vozidlo o čtyřčlenné posádce poháněl turbodieselový motor General Motors 6V53T o výkonu 300 koní. Maximální rychlost činila 70 km/h. Už jsme nakousli problematickou zbraňovou výzbroj tanku. Tu tvořil kanón M81 ráže 152 mm, který byl schopen vypouštět protitankové řízené střely MGM-51 Shillelagh. Sekundárními zbraně představoval kulomet ráže 7,62 mm a kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm.

U zbraňové výstroje se pak objevil další závažný a tentokrát chronický problém, a to u dělostřelecké munice, vyvinuté s celospalitelnou nábojnicí, která standardně fungovala v suchém prostředí. Ve vlhkém prostranství tomu však bylo přesně naopak. Nábojnice se ukázaly být velmi citlivé na vlhkost, a pokud navlhly, mohly v hlavni po výstřelu zůstat žhavé zbytky nábojnice. V některých případech se i stalo, že tyto zbytky přivedly k výbuchu další náboj, což zničilo celý tank. Kanon pak ,,trpěl" také potížemi, zejména tím, se občas ucpával. Jeho ráže totiž byla pro lehký tank příliš velká, a proto při výstřelu vznikaly velmi silné zpětné rázy.

I přes výše zmíněné nedostatky Američané novému vozidlu věřili a v roce 1965 bylo rozhodnuto o zahájení sériové výroby. V letech 1966-1970 celkem vzniklo 1 662 kusů M551. Zatěžkávací test pak přišel ve vietnamské válce, kam bylo odesláno 65 kusů tanku, v roce 1970 stoupl počet Sheridanů na 200. Posádky přijímaly efektivitu tanku nejednoznačně kvůli potížím, o nichž jsme psali jinde.

Sheridany byly nasazeny také při invazi do Panamy v 80. letech a zabojovaly si i ve válce v Zálivu. Začátkem 90. let pak pokračoval postupný proces vyřazování Sheridanů z výzbroje, který začal v 70. letech pro opotřebení a nedostatek náhradních dílů.

Tank sice patří mezi kontroverzně přijímané tanky, nicméně se pevně zapsal do americké vojenské historie. Jednalo se také o poslední lehký tank, který sloužil v americké armádě, a za nějž již potom nevznikla náhrada.

 

Zdroj: National Interest, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace