Taran sovětského pilota a americká stíhačka šla k zemi
Autor fotografie: The U.S. National Archives, Public Domain|Popisek: Ilustrační fotografie sovětských letounů MiG-21
Taran býval využíván jak v počátcích letectví za první světové války, tak v době druhé světové a dokonce i během studené války. A kdo jiný, než sovětský pilot mohl zabořit jako první proudový letoun do nepřítele.
Taran býval využíván jak v počátcích letectví za první světové války, tak v době druhé světové a dokonce i během studené války. A kdo jiný, než sovětský pilot mohl zabořit svůj letoun do nepřítele.
MiG-21 pilotovaný kapitánem Elisejevem Gennadijem Nikolajevičem provedl první taran proudového letounu jiným proudovým letounem. 28. listopadu 1973 došlo k porušení státní hranice SSSR letounem íránského letectva a zástupce velitele letky E.G. Nikolajevič dostal příkaz zastavit narušitele letícího ve stroji Phantom RF-4C.
Incident se odehrával v oblasti údolí Mugan v Ázerbájdžánu, kde íránský letoun prováděl špionáž. MiG-21 zachytil íránský Phantom u hranic a pokusil se ho sestřelit raketami, což se nepodařilo. Ze země ale přišel příkaz zastavit narušitele za každou cenu a sovětský pilot, místo aby pokračoval v útoku za pomoci palubního kanónu, provedl taranování a do nepřátelského stroje narazil!
Posádka Phantomu (íránský pilot a americký instruktor) se z poškozeného stroje katapultovala, sovětský pilot narazil i se svou neovladatelnou „trubkou MiG-21“ do svahu hory a zemřel.
Doslovné splnění příkazu stálo Nikolajeviče život, ale posmrtně obdržel titul Hrdiny Sovětského svazu, tedy něco podobně úžasného, jako nyní dostávají ruští vojáci za utržené končetiny – lahev oleje, plechovku a přání Jednotného Ruska.
Zdroj: warheroes.ru
Tagy článku