Taran sovětského pilota a americká stíhačka šla k zemi

Taran sovětského pilota a americká stíhačka šla k zemi
Autor: The U.S. National Archives, Public Domain|Popisek: Ilustrační fotografie sovětských letounů MiG-21
29 / 05 / 2022, 10:00

Taran býval využíván jak v počátcích letectví za první světové války, tak v době druhé světové a dokonce i během studené války. A kdo jiný, než sovětský pilot mohl zabořit jako první proudový letoun do nepřítele.

Taran býval využíván jak v počátcích letectví za první světové války, tak v době druhé světové a dokonce i během studené války. A kdo jiný, než sovětský pilot mohl zabořit svůj letoun do nepřítele.

MiG-21 pilotovaný kapitánem Elisejevem Gennadijem Nikolajevičem provedl první taran proudového letounu jiným proudovým letounem. 28. listopadu 1973 došlo k porušení státní hranice SSSR letounem íránského letectva a zástupce velitele letky E.G. Nikolajevič dostal příkaz zastavit narušitele letícího ve stroji Phantom RF-4C.

Incident se odehrával v oblasti údolí Mugan v Ázerbájdžánu, kde íránský letoun prováděl špionáž. MiG-21 zachytil íránský Phantom u hranic a pokusil se ho sestřelit raketami, což se nepodařilo. Ze země ale přišel příkaz zastavit narušitele za každou cenu a sovětský pilot, místo aby pokračoval v útoku za pomoci palubního kanónu, provedl taranování a do nepřátelského stroje narazil!

Posádka Phantomu (íránský pilot a americký instruktor) se z poškozeného stroje katapultovala, sovětský pilot narazil i se svou neovladatelnou „trubkou MiG-21“ do svahu hory a zemřel.

Doslovné splnění příkazu stálo Nikolajeviče život, ale posmrtně obdržel titul Hrdiny Sovětského svazu, tedy něco podobně úžasného, jako nyní dostávají ruští vojáci za utržené končetiny – lahev oleje, plechovku a přání Jednotného Ruska.

Zdroj: warheroes.ru

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace