Technologie armády ČR (ČSR) - Časté havárie brzdily ,,Špačka" v rozletu. Jediná sériově vyráběná stíhačka firmy Aero

Technologie armády ČR (ČSR) - Časté havárie brzdily ,,Špačka&quote; v rozletu.  Jediná sériově vyráběná stíhačka firmy Aero
Popisek: Aero A-18
07 / 11 / 2019, 16:00

Slavný výrobce Aero stál za vývojem československé stíhačky Aero A-18, známější pod přezdívkou ,,Špaček".

Československé stíhací letectvo se tvořilo po roce 1918, kdy v se v důsledku války rozpadlo Rakousko-Uhersko. Podstatnou roli pro výrobu letadel hrálo několik firem, které se se později proslavily po celém světě, a jež malý stát reprezentovaly více než důstojně na mezinárodním poli. Patřily mezi ně především Avia, Aero a Letov.

Z dílny Avie pocházel známý stíhací dvouplošník Avia BH-3. První prototyp byl uveden v roce 1921. Dále stojí za zmínku určitě Avia BH-21, dvouplošník celodřevěné konstrukce, který provozovalo například i belgické letectvo. 20. léta tak pro mladé československé stíhací letectvo, které se postupně etablovalo, představovala úspěšné období.

aero 18

Jinou firmou, která dodávala kvalitní stíhací letouny, pak byla již zmíněná společnost Aero. Ta vyrobila ve spolupráci s šéfkonstruktérem Antonínem Husníkem další úspěšnou stíhačku nazvanou Aero A-18. V tomto případě se jednalo o dovršení vývojové řady stíhacích letounů Ae-02 a Ae-04.

Aero A-18 byl letounem se smíšenou konstrukcí, což ,,v praxi" znamenalo, že trup byl složen z ocelových trubek a křídla měla dřevěnou kostru. Vývoj nového stroje začal na počátku 20. let, první let se pak uskutečnil v březnu 1923, ve stejném roce byl ,,Špaček" zařazen do výzbroje, když si předtím ministerstvo národní obrany objednalo 20 kusů letounu.

Jednomístný dolnoplošník byl 5,90 m dlouhý, rozpětí činilo 7,60 m. Stroj mohl vyvinout rychlost 229 km/h. Aero A-18 poháněl jeden kapalinou chlazený šestiválec BMW IIIa o výkonu 136 kW. Pokud hovoříme o výzbroji, letoun byl vybaven dvěma synchronizovanými kulomety Vickers ráže 7,7 mm. 

Stroj vznikl i v dalších variantách - Aero A-18b, Aero A-18c. Ty se úspěšně účastnily rychlostních závodů. Známý pilot Josef Novák, který pracoval pro Aero, dosáhl v letounu v roce 1924 výškový rekord, další rekordy si připsal i s jinými stroji, jako například s Aero A-29 v roce 1926. Ve 20. letech se dva letouny Aero A-18 zúčastnily etapového letu do Paříže, stroje vzbudily příznivý ohlas také v Göteborgu, kdy byly součástí expozice firmy Aero.

Verze Aero A-18c byla aerodynamicky vylepšená, poháněl ji upravený motor Walter W-IV (licence BMW IV) o výkonu 220 kW. Aero letoun vybavila povrchovým chladičem, který byl rozprostřen na zkrácených křídlech.

I když ve své době byl Aero A-18 strojem se slušnými parametry a v praxi se osvědčil, mezi jeho slabé stránky patřil poměrně vysoký počet havárií, příliš vysoký a úzký podvozek. I tak tvořil významnou složku našeho poválečného stíhacího letectva především ve 20. letech.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace