Technologie armády ČR (ČSR) - Vývoj obrněných transportérů a BVP ve službě ČSLA a AČR

Technologie armády ČR (ČSR) - Vývoj obrněných transportérů a BVP ve službě ČSLA a AČR
Autor: Alf van Beem CC0 1.0 Universal (CC0 1.0)|Popisek: BVP-1
03 / 10 / 2019, 10:00

Česká republika vybírá nového kontraktora na dodání nových bojových vozidel pěchoty v rámci tendru za 53 miliard korun. Výběr dodavatele má být hotový do konce roku 2019. Jaký byl však vývoj obrněných transportérů a BVP ve službě ČSLA, respektive AČR? Pojďme jej stručně nastínit na následujících řádkách.

Pokud se bavíme o historii BVP v československé armádě (ČSLA), pak nemůžeme určitě opominout nejprve BVP-1 a BVP-2. BVP-1 je vysoce pohyblivé vozidlo, které má pancéřovou ochranu a charakterizuje je mohutná výzbroj. Charakteristickým rysem je pak schopnost plavby a vysoká manévrovatelnost.

Vozidlo je používáno jako doplněk mechanizovaných jednotek armády, čímž zvyšuje jejich palebnou sílu a manévrovatelnost. Historie BVP-1 se datuje k roku 1968, kdy byly vyrobeny první ověřovací série. Vozidla se pak sériově začala vyrábět o dva roky později, přičemž do roku 1989 bylo vyrobeno 17 295 jednotek, jež Československo vyváželo do ,,spřátelených" socialistických států včetně Sovětského svazu. Sériová výroba vozidel probíhala v letech 1987 - 1989.

Délka vozidla je 6,73 m, šířka 2,94 m, výška 2,06 m. Hlavní zbraní 13tunového stroje je kanón 2A28 ráže 73 mm, dále bychom na vozidle našli jeden kulomet PKT ráže 7.62 mm a odpalovací zařízení protitankových řízených střel 9K11 Maljutka.

                                                                                       BVP-2

 

BVP-2 je bojové obojživelné obrněné pásové vozidlo, jež Československo vyrábělo na základě licence podle vzoru sovětského transportéru BMP-2. Vozidlo slouží hlavně k podpoře palebné síly mechanizovaných jednotek a ničení obrněných cílů, jakož i živé síly nepřítele. Česká armáda měla v roce 2017 k dispozici 108 vozidel BVP-2 a dalších 77 měla ve skladech. Parametry stroje jsou podobné jako u BVP-1. Délka vozidla je 6,72 m, šířka 3,15 m, výška 2,45 m. Maximální rychlost BVP-2 činí 65 km/h na silnici, 7 km/h ve vodě. Dojezd vozidla je 550-600 km.

Určitě stojí za zmínku v našem výčtu i obojživelný pásový transportér PTS-10, který byl letos vidění na NATO Days. S vývojem na novém obojživelném pásovém transportéru se začalo v 60. letech, po vyzkoušení prototypu se přešlo na sériovou výrobu. Vozidlo bylo provozované v Sovětském svazu, i ,,spřátelenými "socialistickými státy. Přepravní kapacita stroje činila 72 osob, kanony do 122 mm, houfnice do 152 mm - 1 kus včetně posádky, vozidla apod. Vozidlo tvořila posádka o dvou lidech a skládala se z řidiče-mechanika a velitele Délka vozidla je 11,50 metru, šířka 3,30 m, výška 2,80 m, hmotnost 15 t. Maximální dojezd vozidla byl 300 km.

                                        

                                                                        Obojživelné vozidlo PTS-10

 

ČSLA používala i sovětské obojživelné obrněné vozidlo BMD-1, které bylo určené pro přepravu menší skupiny výsadkářů. Lehký stroj o váze 7,5 tuny byl vyvinut v 60. letech a sériově se začal vyrábět od roku 1970. Délka stroje činí 5,4 m, šířka 2,94 m, výška 1,96 m. Pokud hovoříme o výzbroji BMD-1, je vozidlo vybaveno jedním kanonem ráže 73 mm, sekundárně třemi kulomety PKT ráže 7.62 mm a zařízením na odpalování protitankových řízených střel. Z modernizovaného BMD-1 pak vznikl BMD-2.

Posledním strojem, o němž se zmíníme, a který se zapsal do ,,vojenských dějin", je bezesporu československý obrněný transportér OT-64 Skot. Ten byl ve své době nejlepším obrněným transportérem. Konstrukce nového vozidla probíhala v československo-polské režii v roce 1959 a už o dva roky později byl představen prototyp. Do výzbroje československé a polské armády byl zařazen OT-64 v roce 1964.

ot-64

                                                                                   OT-64 Skot

 

Samotné vozidlo se vyrábělo v Polsku, nicméně motory a převodovky se vyráběly v Československu a do Polska se dovážely. Armáda i vojenští experti oceňovali na OT-64 zejména jeho skvělé jízdní vlastnosti, jimž dominoval pohon na všechna kola, dvě řiditelné přední nápravy, vozidlo disponovalo i schopností plavby.

Délka stroje je 7,45 m, šířka 2,5 m, výška 2,4 m. Maximální rychlost činí na silnici 95 km/h, při plavbě 9 km/h. Dojezd stroje je 740 km. Pokud hovoříme o výzbroji, tu tvořil tankový kulomet KPVT ráže 14,5 mm, sekundární tankový kulomet vz. 43/66 ráže 7,65 mm.

O OT-90, který vznikl jako úprava bojového vozidla pěchoty BVP-1, a dalších obrněných transportérech si povíme jindy.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace