Těžce poškozený německý bitevní křižník doslova vycouval z bitvy u Skagerraku

Těžce poškozený německý bitevní křižník doslova vycouval z bitvy u Skagerraku
Autor fotografie: Naval Historical Center Photo # NH 59637 Public Domain|Popisek: Poškozený SMS Seydlitz
07 / 01 / 2023, 16:30

Císařské Německo bylo v konstrukci bitevních křižníků o něco pozadu za Velkou Británií. Velkoadmirál Tirpitz hodlal britskou cestu rychlé, silně ozbrojené a špatně pancéřované lodi okopírovat, ale německý císař s ním nesouhlasil. A ukázalo se, že to bylo dobře.

A nebyl to jen německý císař Vilém II. ale i zbytek německé admirality proto se německé bitevní křižníky velmi odlišovaly od těch britských. Dalo by se říci, že byly spíše předchůdcem rychlých bitevních lodí z 2. světové války.

SMS Seydlitz naprosto jednoznačně prokázal nadřazenost německé konstrukční školy nad britským originálem dokonce několikrát. Během souboje s britským bitevním křižníkem HMS Lion v bitvě u Dogger Banku byl Seydlitz zasažen granátem hlavní ráže 343 mm a došlo k výbuchu korditových náloží a loď jen zázrakem nevybuchla. Tato cenná lekce kterou britský bitevník Němcům uštědřil měla za důsledek posílení pancéřování nad muničními sklady a zvýšení odolnosti německých bitevních křižníků.

Opět to dokázal Seydlitz, který v bitve u Skagerraku (Jutska) obdržel 21 ran z děl svých britských protivníků a dokonce i zásah torpédem. Celkem byl zasažen osmi granáty ráže 380 mm, šesti 305 mm a několika menší ráže. Na jeho palubě zahynulo 98 mužů a dalších 55 bylo zraněno.

Ne nadarmo byl tento křižník pokládán za jeden z nejlepších německých bitevních křižníků. Loď plná vody se dovlekla zpětným chodem do přístavu Wilhelmshaven, kde byl opraven.

Díky palbě ze Seydlitzu a dalšího bitevního křižníku Derfflinger byl během bitvy u Skagerraku potopen britský bitevní křižník HMS Queen Mary. Britská flotila utrpěla u Skagerranu větší ztráty než Němc. Počet mrtvých dosáhl 9 823 mužů, z toho 6 784 Britů a 3 039 Němců. Během bitvy nebyly zničeny žádné dreadnoughty ani na jedné z bojuhjících stran. Toto Pyrrhovo vítězství přineslo Němcům dočasné uspokojení s tím, že němečtí velitelé Scheer a Hipper byli oceněni medailí Pour de Merite.

Bitevní křižník Seydlitz válku přežil a 24. listopadu se ocitl v internaci se zbytkem německé Hochseeflotte v britské Scapa Flow. Zde 21.6.1919 na příkaz německého kontraadmirála von Reutera němečtí námořníci své lodě potápí a v 13:50 mizí SMS Seydlitz pod hladinou.

Vrak křižníku byl vyzvednut z vody v listopadu 1929 a v roce 1930 v Rosythu sešrotován

Zdroj: Válečné lodě: 1. světová válka, warhistoryonline.com

Tagy článku

-->