Těžký úděl 310. Squadrony: Tuhé boje československých pilotů s německými letouny Bf 110

Těžký úděl 310. Squadrony: Tuhé boje československých pilotů s německými letouny Bf 110
Autor fotografie: Bundesarchiv, Bild 101I-377-2801-013 / Jakobsen [Jacobsen] / CC-BY-SA 3.0|Popisek: Messerschmitt Bf 110
22 / 11 / 2022, 10:00

Těžké a ztrátami poznamenané boje vedla třistadesítka v poslední srpnový den, který stál Fighter Command minimálně 60 sestřelených stíhaček.

Ke svému druhému zápasu s „nacistickou Hydrou“ odstartovala z Duxfordu ve 13.00. Nad ústím Temže napadla kolem 13.25 svaz bombardovacích Dornierů Do 17 od II./KG 3 Blitz, ovšem při svém útoku zaznamenala i první lidskou ztrátu. P/O Jaroslav Štěrbáček byl se svým Hurricanem Mk.I P3159 spatřen, jak po útoku na skupinu nepřátelských letounů nevybral letoun ze střemhlavého letu. Jeho Hurricane Mk.I. P3159 dostal zásah od jednoho Messerschmittu Bf 109E nad ústím Temže a on vyskočil. Bohužel, osud tomu chtěl, že se v Kanálu utopil a jeho stroj se zabořil jižně od wenningtonského kostela u Romfordu.

Druhým sestřeleným strojem naší jednotky byl Hurricane Mk.I P8814 P/O Miroslava Kredby, který byl kolem 13.30 nucen svůj stroj opustit po přesné trefě dalšího Bf 109E. Čtyři zásahy, které ustřelily ovládací lanka vztlakových klapek, poškodily i Hurricane Mk.I V6621 F/Lt Jaroslava Malého. Stalo se tak okolo 13.40 a střelcem byl pravděpodobně někdo z JG 51.

Střelec bombardéru Do 17 si mohl kolem 13.35 připsat poškození Hurricanu Mk.I P3889 P/O Emila Fechtnera. Jeho stroj byl zasažen na křídlech a podvozku. Ještě předtím však sestřelil Dornier Do 17 Z-2, W. Nr. 2669, 5K + LM, od 4./KG 3, jehož čtyřčlenná osádka upadla do anglického zajetí. Z pilotů sqadrony dosáhli úspěchu ještě F/L Jerrard Jefferies, který si připsal zničení Dornieru Do 17, a sám S/Ldr Sinclair, který zlikvidoval stroj téhož typu. Zatímco u Sinclaira můžeme úspěch potvrdit, šlo o Do17Z-2, W. Nr. 3414, 5K + GN, Jefferies svého soupeře jen poškodil. Jeho Do 17Z-2, W. Nr. 3456, 5K + EM, přistál na své základně s jedním zraněným členem posádky.

Ze Sinclairova bombardéru, který havaroval v ústí Temže, nepřežil jen Fw. Nickel, zbylí tři členové osádky skončili v zajetí. Ze 4. Staffel se nevrátil ani Do 17Z-2, W. Nr. 3264, 5K + KM, kterého sundal S/Ldr Alexander Hess, který si nárokoval ještě jeden Bf 109. Doložitelný je však pouze zmíněný Dornier, který tvrdě dosedl na pozemek farmy Eastwick v Burnham-on-Crouch. Střelec Uffz. Broch bohužel o tři dny v nemocnici podlehl důsledkům palby Hessových kulometů. Ofw. Bulach byl zraněn, ale další dva členové posádky upadli do zajetí bez újmy.  



Po deváté hodině ráno 3. září objevily britské radary formaci 54 Dornierů Do 17 KG 2 Holzhammer s doprovodem 80 Bf 110 od ZG 2 a ZG 26. Ve výšce 6500 m se formace blížila k ústí Temže. AVM Park vyslal do vzduchu celkem 122 jednomotorových stíhaček a požádal o podporu 12. skupinu Leigh-Malloryho. Stoupání trvalo příliš dlouho, takže se radar opět ukázal jako naprosto nedostatečný varovný prvek. Bombardéry odhodily své pumy nad North Weald, které se záhy otřásalo výbuchy. K odvetné akci se samozřejmě připojil Baderův Wing, a to i s kanónovými Spitfiry Mk.IB od 19. Squadrony. S/Ldr Jefferies vydal kolem 10.35 povel k tomu, aby se piloti zařadili do proudu za sebe a zaútočili.

Výsledkem jejich akce byla pro Němce ztráta dvou Bf 110. Ramsey k tomu dodává, že se oba stroje 2./ZG 2 ve vzduchu srazily. Messerschmitt Bf 110C-4, W. Nr. 2065, 3M + EK, havaroval a shořel v Hobbs Cross v Harlow. Jeho posádka, Fw. Kurt Wagenbreth a Uffz. Aribert Schubart, sice vyskočila, ale z tak malé výšky, že se jim nestačily otevřít padáky. Druhý německý letoun ztratil při kolizi křídlo a ocasní plochy, spadl do ploché vývrtky a havaroval v Rye Hill v Thornwoodu poblíž Eppingu. Zatímco pilot, Oblt. Kurt Müller vyskočil a dostal se do zajít, střelec, Uffz. Johannes Korn našel v troskách smrt. Přiřazení těchto dvou Messerchmittů naší jednotce však samozřejmě není definitivní.

Zlikvidovat jednu „stodesítku“ se povedlo i Sgt Bohumíru Fürstovi, který napadl stroj Bf 110C-4, W. Nr. 3120, 3M + CB. Již před chvílí na něj útočili F/Sgt George Cecil Unwin od 19. a P/O John Michael Vowles Carpenter od 222. Squadrony, ovšem konečnou mu patrně vystavil až Fürst. Nejdříve vystřelil dlouhou dávku zleva, čemuž se méně obratný protivník pokusil uhnout. Čech se ho ovšem bez problému udržel a vypálil další dvě série zprava. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat. Stroj ze štábní letky ZG 2 přešel do pádu a Oblt. Reinhold Messner a Uffz. Alois Santoni vyskočili. Prostřílená stíhačka dopadla v Edwins Hallu ve Stowmaries. Squadrona si po boji optimisticky nárokovala osm zničených a dva pravděpodobně zničené nepřátelské stroje, uznáno bylo 7+1.



Jak jsme viděli, realita byla o dost chudší. Jistá je každopádně dočasná ztráta Sgt Josefa Kopřivy a definitivní Hurricanu Mk.I P8811/NN-F. Sestřelen byl kolem 10.30 při souboji s dvoumotorovými stíhačkami od 8. nebo 9./ZG 26, které doprovázely Do 17 od KG 2. Letoun dostal zásah do křídelní palivové nádrže a plameny záhy olizovaly kabinu i pilota. Kopřiva se z ní nemohl „za boha“ dostat. Zachránila jej až exploze, která jej katapultovala do prostoru. Popálenýma rukama se mu podařilo zatáhnout za rukojeť padáku a dopadnout nedaleko doutnajících trosek svého Hurricanu v Rookes Farm západně od Chelmsfordu. Popáleniny třetího stupně mu byly ošetřeny v Hertfordské nemocnici.


Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace