Těžký boj československých stíhačů s Messerschmitty Bf 110

Těžký boj československých stíhačů s Messerschmitty Bf 110
Autor: Bundesarchiv, Bild 101I-360-2095-23 / Wanderer, W. / CC-BY-SA 3.0|Popisek: Messerschmitty Bf 110 ve Francii v roce 1942
08 / 05 / 2022, 10:00

Československé squadrony č. 310, 312 a 313 vytvořily stíhací Wing (Křídlo) a prováděly v tomto útvaru bojové akce. Tak tomu bylo i 24. září 1943, kdy se setkaly s téměř neznámým protivníkem, těžkými stíhacími letouny Luftwaffe.

Na příkladu 310. Squadrony se podívejme na detaily. Jednotka se přesunula ze severu nejdříve do Ibsley, v 11.30 přelétla na jihozápadní cíp Anglie do Portreath, kde natankovala a mezi 12.40 a 12.45 šel Wing do vzduchu. Křídlo vedl W/Cdr František „Dolly“ Doležal k operaci Ramrod 87, která měla za cíl bombardovat 12 Mitchelly 98. Squadrony letiště Poulmic jižně od Brestu.

Šestatřicet Spitfirů se blížilo k francouzskému pobřeží, když pod Wingem proletělo vysokou rychlostí 9 Fw 190 a za našimi piloty se naopak zjevilo 9 Me 110 ze severozápadu. Bojové hlášení překvapivě tvrdí, že seřazeny byly ve třech párech a za nimi jedna trojice, přičemž S/Ldr Jaroslav Himr (BP856/RY-H), který byl červeným 1, napadl dvojici asi 500 stop pod sebou. Jeden Me 110 byl viděn padat s pravým motorem a křídlem v plamenech. W/Cdr Doležal věřil, že Himra pak dostal jeden z poslední trojky. Naposledy byl rovněž spatřen úplně zahalen ohněm. F/Sgt Alois Záleský (AD427), který byl na pozici modrého 3, udeřil na pravý Me 110 z prostředního páru, kterému dal zepředu 2-3sekundovou dávku od 300 do 150 yardů.

Viděl, jak z náběžné hrany křídla a kokpitu odpadávají kousky, ale hlavně to, že je jeho pravý motor v jednom ohni. Musel jej však nechat, protože zezadu na něj šly přesné trasírky. Nárokoval si pravděpodobné zničení. Další obětí boje byl červený 3 P/O John Blair Cochrane, který ohlásil, že musí skákat, ale už jej nikdy nikdo neviděl. Jeho Spitfire Mk.VB W3895/RY-O Nyasland musel rovněž skončit v moři. Kromě těchto dvou pilotů 313. Squadrony, byl zabit i jeden člen 310. Squadrony.

Tato jednotka se oddělila, jakmile její piloti spatřili oněch 9 Me 110, přičemž F/Lt Vladislav Chocholin (AR335) vedl svou čtyřčlennou modrou sekci k útoku na dvojici Me 110. Jeho dvojka P/O Stanislav Mašek (EP250) tvrdil, že po velitelově palbě viděl černý kouř a plameny z obou motorů Messerschmittu. Nakonec mu byl posmrtně uznán jako sdílený s Sgt A. Hopkinsem (66. Squadrona, žlutý 4, EP597). Vladislav totiž následný boj nepřežil. Mašek spatřil Spitfire ve vzdálenosti asi 600 stop mířit s vlečkou bílého kouře dolů směr Anglie.

Chocholín stále klesal a poprosil Stanislava, aby obkroužil jeho letoun, protože do jeho kokpitu se lil benzín. Když se Spitfire přiblížil vodní hladině, převrátil se na záda. Pilot se tak možná snažil dostat z letadla, ovšem Spitfire skončil ve vodě. Na hladině asi 15-20 námořních mil severně od Ouessantu viděl jen olejovou skvrnu a rozevřený padák. Smutný Mašek vystoupal do 5000 stop (1524 m), vyslal bodový rádiový signál k zaznamenání polohy a zamířil do Exeteru.

Mitchelly mezitím dokončily svou práci a všechny se vrátily zpět na základnu, byť nikoliv bez zásahů. FV938 byl poškozen lehce, FV928 středně (znovu letěl 2.10.43), FL701 utrpěl závažné škody kategorie B a zpět u squadrony byl znovu až 20. prosince. Nikdo z osádek nebyl zraněn. I když byly všechny přisuzovány německému Flaku, ve skutečnosti jeden z nich ve 14.50 prostřílel Ofw. Berger z 6./ZG 1. Na takový nárok totiž musel mít svědka. Naše tři piloty zabili Uffz. Schötz z téže jednotky v čase 14.56 a Ofw. Zalm s Fw. Fuchsem z 5./ZG 1, kteří si nahlásili sestřely nejdříve, konkrétně ve 14.37 a 14.38. Jeden ze Spitfirů dopadl dle svědka 8 námořních mil jižně od Point St. Mathieu.

Samozřejmě ani Messerchmitty Bf 110 neunikly jen tak a hned čtyři se nevrátily, přičemž pět členů osádek padlo. Nároky na ně si ovšem činil W/Cdr Edward Francis John „Jack“ Charles (Porthreath Wing), dále společně F/Sgt V. A. Nicholls (EP288) s F/O F. Venesconem (AD348) a F/Sgt N. D. Samuels (W3630). Kromě nich i další čtyři piloti 66. Squadrony (2 1/2-1-0). Hopkinsonův Spitfire Mk.VB EP597 byl jižně od Brestu poměrně vážně zasažen kanónovou střelou do pravého křídla, údajně Flakem.

Důležité je dodat, že prvotním cílem Me 110 byly bombardéry a na stíhačky zaútočili jejich piloti až v nouzi.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace