,,Titanic v roce 1912 byl největší a nejluxusnější, my chceme být s novým plavidlem nejmodernější," říká podnikatel Ondřej Vrkoč

,,Titanic v roce 1912 byl největší a nejluxusnější, my chceme být s novým plavidlem nejmodernější,&quote; říká podnikatel Ondřej Vrkoč
Popisek: Titanic
14 / 12 / 2017, 14:30

Čtyřiadvacetiletý podnikatel Ondřej Vrkoč si chce splnit svůj dětský sen postavením nového Titaniku v původní velikosti s nejmodernějšími technologiemi, který by převážel cestující. V rozhovoru pro SECURITY magazín čtenářům nastínil svůj plán, jak toho chce docílit.

Pane Vrkoči, jste znám jako přední znalec Titaniku a jeho historie. Existuje nějaké ,,bílé místo", které není u Titaniku zmapováno?

U Titaniku už byla řada výprav, dokonce i jedna velká v roce 2004 od společnosti RMS Titanic Inc., která vytvořila 3D model vraku lodi. Co by ale mě osobně zajímalo, je dostat se opravdu až do nitra Titaniku, do kotelny číslo 6 a nákladových prostorů, kde jsou trhliny, které způsobily potopení Titaniku. Když bychom se tam potopili s nějakou miniponorkou ovládanou z lodě, tak by se tam člověk mohl dostat. To je místo, které není prakticky prozkoumáno.

Co vás vlastně na Titaniku fascinuje? Loď samotná, či její tragický osud?

Spíš ta loď. Když to vezmu od začátku, tak mě hlavně zaujal velkofilm od režiséra Jamese Camerona, ale nezajímal mě tam ten příběh samotný. Film byl udělán do nejmenšího detailu včetně lodi. Film na mě navíc jako dítě udělal ohromný dojem. Postupně mě začaly zajímat i příběhy lidí z Titaniku , ale hlavně se mi líbila loď, její design a vlastně všechno, co s ní bylo spojené.

Na začátku roku přišel se svou teorií o potopení Titaniku spisovatel a novinář Senan Molony. Podle něho vypukl masivní požár v podpalubí, který oslabil pevnost trupu lodi. Jakou váhu přikládáte této ,,lehce" konspirativní" teorii?

Já mám všeobecně rád konspirace ohledně Titaniku, protože podporují tu samotnou legendu a stále se o tom hovoří. Nikdy tak nic nevyvrátím, nikdy nic nepotvrdím, protože ten příběh je zkrátka ,,živý". Když Molony přišel s touto teorií, tak jsme tady měli pár měsíců potom kolegy z USA, jejichž tým pracuje na 3D modelu Titaniku do nejmenších detailů. Podstatné je ale to, že v tomto týmu je i Ken Marschall, světově uznávaný malíř a odborník na Titanic, který se podílel i na zmiňovaném filmu od Jamese Camerona a také na maketě lodi, která byla použita ve filmu. Byl i u ponorů k Titaniku. Když se objeví nějaká podobná teorie ohledně jeho potopení, tak se svých spolupracovníků zeptám, co je ten člověk ,,zač". Molonymu jeho teorii samozřejmě neberu, protože sice víme, že zmiňovaný požár tam sice byl, ale nemělo to takové následky, aby se kvůli tomu Titanic potopil.

Zajímá i po více než 100 letech lidi osud Titaniku? Soudě podle návštěvnosti obří výstavy v Letňanech, kde jste byl konzultantem, zřejmě ano.

Rozhodně. Až jsme tomu divili. Čekal jsem, že výstava mít velkou návštěvnost, ale zhruba 700 000 tisíc lidí za půl roku je neuvěřitelné číslo. Sám jsem na výstavě nedělal průvodce, ale byl jsem odborný konzultant, pomáhal jsem vymyslet dispozice výstavy a dával jsem do nich různé příběhy, aby to návštěvníky bavilo. Jedna výstava o Titaniku se konala už v roce 2008, ale velmi mě naštvalo, že tam není nikdo, kdo tomu skutečně rozumí. Takže když mě oslovila společnost, která si pronajala artefakty vyzvednuté z Titaniku, tak jsem měl velkou radost. Co se týká fanouškovské základny Titaniku, tak ta je obrovská. Vezměte si například zmiňovaný Cameronův film, existuje jedna facebooková stránka, kde je přes 50 milionů fanoušků.

Titanic byl nalezen až v roce 1985 při výpravě Roberta Ballarda, který měl ale původně pátrat po potopených ponorkách USS Thresher a USS Scorpion. Proč se to podařilo až po 73 letech? Uskutečnily se před předtím i jiné výpravy k Titaniku?

Už v roce 1912 činily rodiny přeživších kroky, které by vedly k vyzvednutí těl. Třeba si vezměme Johna Jacoba Astora, po němž je pojmenována síť hotelů. Jeho rodina chtěla vyzvednout jeho tělo a vzhledem k tomu, že byla zámožná, tak by pro ni nebyl problém zaplatit náklady. Jenže v té době fungovala v podstatě pouze morseovka a neexistovaly radary, takže Astorova rodina vlastně netušila, v jaké hloubce se jeho tělo nacházelo. Navíc informace o místě potopení Titaniku byly v té době nepřesné, protože se nacházel ve skutečnosti o nějaký kus dál. Ale abych odpověděl na vaši otázku, tak v roce 1912 ještě neexistovaly pro vyzvednutí těl či předmětů potřebné technologie. Když v roce 1985 USA ztratily dvě jaderné ponorky USS Thresher a USS Scorpion,tak je potřebovaly rychle najít a zjistit, co se stalo vzhledem k probíhající studené válce. Námořnictvo proto oslovilo vojenského důstojníka a oceánografa Roberta Ballarda, aby vyvinul technologii, jež by umožnila se k ponorkám dostat. Ballard práci přijal, ale měl jednu podmínku. Již od dětství ho velmi zajímal Titanic, a tak předložil Američanům podmínku, že ponorky najde, ale námořnictvo mu dá dostatek času, aby našel i Titanic. Ballard získal od námořnictva nakonec souhlas a rok se potom pracovalo na technologiích. Ponorky se Ballardovi podařilo najít a informace, které ho k nim dovedly, ho nasměrovaly k nalezení Titaniku. Ballard by nikdy nenalezl Titanic, pokud by se mu nepodařilo lokalizovat obě ponorky.

Existuje byť jen teoretická možnost alespoň část vraku vyzvednout?

Mnoho částí vraků se vyzvedává, třeba kusy trupu, ale celý vrak vyzvednout nelze. Je velmi křehký, ale je to také etická otázka, protože si vezměme, že Titanik je stále hrobem mnoha lidí.

Zmiňovaný Robert Ballard se spojil s režisérem filmu Titanic Jamesem Cameronem a společně chtějí 5 500 předmětů vyzvednutých z lodi ,,přestěhovat" do severoirského Belfastu, kde byl Titanic původně postaven. Nahrává jim v tom krach společnosti RMS Titanic Inc. která vlastní majetková práva vztahující se k vraku. Myslíte si, že se může tato iniciativa podařit?

To je těžké, protože jde hlavně o peníze. Společnost RMS Titanic Inc. vyzvednuté předměty pronajímá. Vezměte si, že pronájem těchto předmětů činí za za půl roku 15 milionů korun, abyste si udělal obrázek, kolik taková výstava stojí. Navíc tyto výstavy putují všude po světě. Společnost RMS Titanic Inc. pak z těchto peněz může uskutečňovat ponory k vraku, i když je pravda, že nikdo tam teď dlouho nebyl. Ale myslím, že ta iniciativa se nakonec podařit může, i když zde budou fanoušci Titaniku rozděleni. Jedna skupina řekne, že nemá peníze na to, aby se podívala do Belfastu na artefakty, druhá skupina bude tvrdit, že tam Titanic a ty předměty prostě patří.

Nyní k Vašemu hlavnímu projektu, kterým je postavení ,,nového" Titaniku. Kdy se z ,,romantizující" myšlenky stal vážný projekt, který chcete v budoucnu realizovat? A nedívalo se na Vás okolí spíše jako na snílka?

Začal jsem na projektu pracovat od svých sedmnácti let. Okolí se na mě nějaký čas dívalo jako na blázna, protože jsem byl velmi mladý, a když v tomto věku předstoupíte před investora a žádáte ho o miliony korun, tak se na vás dívá trochu divně, ale podařilo se mi přesvědčit několik lidí. Moje teorie byla asi taková: vykašli se na věk, na jméno Titanic. Přijdu k vám jako investor a řeknu vám, že je tady tento projekt, kdy se staví plavidlo, investujete tolik a tolik, budete z toho mít tolik a tolik úrok a měsíčně to vydělá také určitou částku. Za čtyři roky si pak těch 750 000 milionů dolarů na sebe vydělá a bude to dělat fungovat dalších řekněme 35 let. To je zajímavé, ne? A pak jde vlastně také o Titanic.

Podle propočtů by stál astronomických 18 miliard. Kde chcete sehnat peníze a jednáte se sponzory a dalšími partnery? Převažují spíše tuzemští, či zahraniční investoři?

Rozhodně zahraniční, ale máme i jednoho českého investora. Náš projekt je postaven na tom, že Titanic postavíme, ale nebudeme ho vlastnit a provozovat, to už je úplně jiný byznys. Pak už bude plavidlo spadat pod jednoho velkého provozovatele výletních lodí, který má své přístavy a kanceláře a Titanic jim ,,zapadne" do jejich koncepce.

Vím, že spolupracujete i se světoznámou francouzskou loděnicí STX France, které jste svůj projekt představil. Co ji přesvědčilo o tom, že projekt myslíte vážně?

To je velmi zajímavá historka. Aby s Vámi STX France vůbec začala komunikovat, tak musíte mít minimálně na účtu 10% z celkových nákladů na plavidlo. Jinak s Vámi nebudou ani mluvit. My jsme však našli způsob, jak tuto podmínku překročit. Potom, co jsem kontaktoval největší českou loděnici v Chvaleticích, kde jsem komunikoval s Ivanem Samákem, dnes už bývalým ředitelem, jsme dali jsme dohromady základní projekt. Pak jsme založili společnost Revival of the Titanic. Nechtěl jsem ale sbírat ,,drobky" po Evropě a bylo mi jasné, že budu muset jít do světa a ,,hrát" první ligu. Protože jsem znal loď Queen Mary 2, tenkrát největší loď světa, což byl na tu dobu technologický zázrak, a současně věděl, ve které loděnici ji postavili, tak jsem si řekl, že oslovíme přímo ji. Vymysleli jsme to tedy tak, že STX France přímo napíšeme, že chceme postavit Titanic a sháníme investory. Důležitou věcí také bylo, že jsme jim napsali, že chceme spolupracovat na výstavbě lodi pouze exkluzivně s touto loděnicí. A ta exkluzivita nám to prodala. V loděnicích nás s Ivanem Samákem a překladatelem uvítal přímo viceprezident společnosti Alain Buck. Já jsem mu pak vysvětlil naše ,,know-how" a to ho ještě na schůzce přesvědčilo. Pak nám dali i zajímavé kontakty a spolupráce začala fungovat. Rok na to byl viceprezident STX France v České republice, když už jsme měli vypracovanou další část plánu. Pak jsme se posunuli do další fáze, kdy jsme si řekli, že potřebujeme opravdu špičkového manažera projektu na světové úrovni. Věděl jsem, že Stephen Payne, který byl architektem Queen Mary 2, je opravdu eso ve svém oboru. A ten s námi nyní spolupracuje zadarmo.

Budou při stavbě zachovány všechny proporce lodi i s původním vybavením?

Loď bude o 10% větší, protože lidé byli tenkrát menší včetně například postelí a podobně. Na lodi bude nejmodernější vybavení od klimatizace po WI-FI, ale bude to všechno ,,schované", aby pasažéři nic neviděli.

Nemáte obavy, že projekt může nakonec skončit krachem z důvodu nedostatku peněz? Nebo že Vás předstihne australský důlní magnát Clive Palmer, který před několika lety také ohlásil stavbu ,,konkurenčního" Titaniku v Číně?

Clive Palmer je ,,vykradač", který se chtěl přes svůj Titanic dostat do vysoké politiky. My jsme začali v roce 2011 činit PR aktivity týkající se hledání potenciálních investorů. Rok na to se objevila zpráva, že Palmer chce stavět svůj Titanic. Tak jsme kontaktovali STX France i Stephena Payna, co se vlastně děje a co máme dělat. Palmer ale nepředpokládal, že se budeme bránit. Čínská loděnice nevěděla, že se má stavět nový Titanic, což jsem se dozvěděl od Payna, takže mezi loděnicí a Palmerem vznikly určité rozepře. Já jsem pak přišel s myšlenkou, že by bylo dobré Palmerovi ,,přetáhnout" jeho hlavního projektového manažera Fredrika Johanssona, majitele společnosti Tillberg Design. To se pak skutečně podařilo na základě toho, že jsme v projektu byli o hodně dál než Palmer. Důležité také bylo, že Payne spolupracoval s Johanssonem už na stavbě Queen Mary 2.

V jaké fázi projektu se právě nacházíte a kdyby se mohlo začít se stavbou lodi, pokud vše půjde podle plánu?

Já už jsem minulý rok oznámil, že stavba lodi by mohla začít do tří let, nicméně mezitím jsme získali nové partnery jako například Tilleberg Design a zmiňovaného Kena Marschalla. Přišli potom s myšlenkou, že nový Titanic by mohl být ještě detailnější, než dokážeme my vyrobit, protože neexistují plány Titaniku, jen jejich část. Tak jsem se spojil s Američany, kteří pracují již nějakou dobu na 3D modelu a shodli jsme se na tom, že nový Titanic má být opravdu špička ve všech ohledech. Titanic v roce 1912 byl největší a nejluxusnější, my chceme být s novým plavidlem nejmodernější.

Pokud bude nový Titanic skutečně postaven, bude sloužit jako ,,klasická" výletní loď, či turistická atrakce, které se nehne z břehu?

Kdo by si nechal uniknout možnost vidět plující Titanik? Kdyby neměl plout, tak by to byla velká škoda. Kdybyste ležel s novinami na pláži a viděl jste plout Titanic, tak se nejspíš přijdete podívat. A o to nám jde.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace