TOP 5: nejúspěšnější americké stíhací letouny 2. světové války

TOP 5: nejúspěšnější americké stíhací letouny 2. světové války
08 / 11 / 2019, 16:00

Během druhé světové války v rámci amerických ozbrojených sil nejvíce nepřátelských letounů sestřelily letouny P-51 Mustang, F6F Hellcat, P-38 Lightning, P-47 Thunderbolt a F4U Corsair. Bojovaly v obtížně srovnatelných podmínkách, a celkové statistiky jsou vždy odrazem zdaleka nejen technických parametrů nasazené techniky, ale kombinace všech faktorů, které její nasazení ovlivňují, počínaje kvalitou pilotů a charakterem zadaných úkolů, úrovní obrany nepřítele, jeho schopností, a také, pokud jde o "kořist" stíhacích pilotů, jeho "dostupností".

Podíváme-li se na detail hlavních dějišť válečných operací, tj. do Evropy, do Středomoří, do Tichomoří a do Číny/Burmy/Indie, dostanou se do TOP 5 nejúspěšnějších typů Američany nasazených stíhacích letounů také Grumman F4F Wildcat, Curtiss P-40 Warhawk a dokonce britský Spitfire.

Grumman F6F Hellcat - nejefektivnější

Nejefektivnějším americkým stíhacím letounem druhé světové války byl zdaleka před ostatními americký palubní Grumman F6F Hellcat. Při 66530 bojových letech tohoto stroje bylo nárokováno 5221 sestřelů nepřátelských letounů za cenu 270 Hellcatů sestřelených protivníkovým letectvem, tedy 19:1. Proti japonským stíhacím letounům pak jeho statistiky vypadaly následně:

13:1 proti Micubiši A6M Reisen (Zero), což je velmi důležité číslo, neboť jednak právě proti Zeru, podle zkušeností se Zerem a také podle zkoušek kořistního Zera byl Hellcat vyvinut, a současně šlo o nejpočetnější stíhací letoun nepřítele.

9,5:1 proti armádnímu Nakadžima Ki-84 Hajaté (Frank), který patřil mezi nejpokročilejší japonské konstrukce a po stránce parametrů snesl srovnání s nejmodernějšími stíhačkami své doby.

3,7:1 proti námořnímu pozemnímu přepadovému Micubiši J2M Raiden (Jack), což byl velmi výkonný stroj postavený v relativně malém počtu (671 kusů). Hellcaty se s nimi neměly mnoho příležitostí setkávat, protože šlo o záchytné stíhací letouny určené specificky pro boj proti bombardérům ve velké výšce. Podobně jako Hellcat tento stroj spoléhal na rychlost, stoupavost a silnou výzbroj.

Vought F4U Corsair - nejmenší vlastní ztráty

Druhým v pořadí je rovněž americký námořní stíhací letoun, a sice Vought F4U Corsair (případně licenční Goodyear FG nebo Brewster F3A). Jeho statistiky jsou ovlivněné relativně pozdním nasazením z palub letadlových lodí. Přesto při 64051 bojových letech (z nich jen 9581 z letadlové lodi) si piloti nárokovali 2155 sestřelů při 189 vlastních ztrátách způsobených protivníkovým letectvem, tedy 11:1, což je dáno především nižším počtem příležitostí ke střetnutí s nepřítelem, než měly palubní Hellcaty.

Proti Zeru si Corsairy vedly podobně skvěle jako Hellcaty s poměrem ztrát 12:1, srovnatelně efektivní byly i proti pokročilým japonským stíhačkám (Ki-84, N1K1/2-J a J2M), kde poměr ztrát činil 6:1 ve prospěch Američanů.

North American P-51 Mustang - nejúspěšnější

Piloti North American P-51 Mustang dokázali během války sestřelit v absolutních počtech nejvíce nepřátelských letounů, a sice 5944, z toho v Evropě 5302, tedy asi polovinu amerických vzdušných vítězství. Jejich celkové ztráty dosáhly cca 2500 letounů, z toho přirozeně jen zlomek padl na vrub protivníkovým pilotům a střelcům. Přesto byl poměr ztrát patrně horší než u Hellcatů a Corsairů, protože Mustangy se utkávaly nad Evropou s protivníkem, který byl po stránce techniky i připravenosti pilotů přece jen lépe vybaven než Japonci, kteří přípravu nových pilotů hrubě podceňovali.

Lockheed P-38 Lightning a Republic P-47 Thunderbolt - všestrannost a spolehlivost

Do amerického TOP 5 se vejdou ještě letouny P-38 Lightning s 3785 sestřely (z toho 1857 proti Japoncům a 1431 nad Středomořím, kde byly Lightningy nejúspěšnějšími americkými stíhačkami) a P-47 Thunderbolt s 3662 sestřely (velkou většinou 2949 v Evropě, protože v Pacifiku byly nasazeny až v závěru války).

...a také Wildcat, Warhawk i Spitfire.

Pokud bychom vzali v potaz dějiště operací, pak v Tichomoří se za Hellcaty, Corsairy a Lightningy zařadí Grumman F4F/FM Wildcat s 1408 sestřelenými protivníky a armádní Curtiss P-40 Warhawk s 1402 sestřely, oba velmi důležité stroje pro první dva roky války. V Evropě se započtením Středomoří najdeme na čtvrtém místě letouny P-40 Warhawk s 592 sestřely a na pátém místě slavný britský Spitfire, který ve výzbroji amerických perutí dosáhl 379 sestřelů.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace