Tragický osud HMS Polyanthus

Tragický osud HMS Polyanthus
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: HMS Picotee (ilustrační obrázek)
18 / 08 / 2022, 10:00

Jednu z dominantních rolí při ochraně spojenecké námořní plavby hrály tzv. korvety. Menší plavidla o nižší rychlosti 16 uzlů se solidním vybavením. Hlavní třídou byla Flower. V dnešnm článku se podíváme na smutný osud HMS Polyanthus.

HMS Polyanthus byl zbudován v loděnicích Henry Robb Ltd. v britském přístavu Leith. Do služby byl uveden 24. dubna 1941 a hned 11. června se zapojil do ochrany konvoje OB 334. První opravdu zaznamenáníhodnou epizodou bylo vytažení z vody 12 trosečníků 2. května 1942. Ti pocházeli z britského parníku Derryheen (7217 grt), potopeného U-201 bez ztrát na životech 22. dubna elektrickými torpédy G7e.

Korveta prošla několika cvičeními, četnými opravami, dostala hedgehog a patrně i lokační zařízení HF/DF k zachycení vysílání z ponorek. 15. září 1943 vyplul konvoj ON 202 z Liverpoolu do Severní Ameriky. Nebezpečí ponorek bylo v té době opravdu miniaturní. Většina se neměla šanci dostat ani k výstřelu. Co čert nechtěl, tentokrát tomu bylo jinak. Ochranu zajišťovala kanadská Escort Group 2 (EG-C2). Kriegsmarine vyslala proti konvoji skupinu ponorek pod jménem Leuthen.

Po torpédování obchodních lodí Frederick Douglass a Theodore Dwight Weld ponorkou U-238 byla korveta vyslána k ochraně lodi Rathlin, která měla posbírat trosečníky. Po několika hodinách se tento pár připojil k nyní dvojitému konvoji ON 202/ONS 18. Následně se korveta musela spojit s HMS Itchen, která měla zase „vyzobat“ z moře námořníky potopeného HMCS St Croix (U-666). 20. září v 18.32 dostala U-952 (Kptlt. Oskar Curio) rozkaz přiblížit se na povrchu ke konvoji, který byl ohlášen Kptl. Manfredem Kinzelem na U-338. Ten pak nevysvětlitelně zmizel.

V 19.22 přijal Curio podivnou zprávu, že v jeho kvartále AK0259 se nachází parník i torpédoborec, přičemž nic neviděl. Ve 21.40 rozkázal v AK0242 „K dělům“. Liberator se objevil na 10o a pokusil se zaútočit se sluncem v zádech. Ve 21.45 se ozvala palba z kulometů a poměrně blízko dopadly čtyři nálože. U-boot vyskočil nahoru, pak dolů. Útok přišel zleva, ale v důsledku ostrého manévru, nebyl zásah přímý. Nicméně selhalo kormidlo, dále gyrokompas, Junkerovy kompresory vyskočily z úchytů a mezi dvojčetem byl nalezen zásah z velkorážné zbraně. Ztráty nebyly žádné. Ponorka šla v pořádku pod vodu a ve 21.54 útok ohlásila. Oba kompasy byly poškozeny, magnetický zneschopněn. Gyrokompas nefungoval 45 min. Naštěstí se řízení podařilo rychle opravit.

Letadlo udržovalo kontakt až do 23.14, kdy se konečně vytratilo. Ve 23.20 byla obdržena zpráva o pohybu konvoje v jakémsi kruhu a nepřítel ohlášen na kurzu 280o a 240o. Dále měl zvážit použití zařízení Wanze, které mělo varovat před nepřátelským radarem. Ve 23.54 bylo na 110o spatřeno infračervené světlo. V 00.11 bylo zahlédnuto znovu a posádka si uvědomila, že jde o eskortu, která k nim byla vyslána. Identifikovali ji jako rychle se přibližující torpédoborec. V 00.22 vystřelila ponorka Zaunkönig ze zadního torpédometu. Následně šla pod vodu.

V 00.25 byla zaslechnuta obrovská detonace a o dvě minuty později zvuky potápějící se lodi. V důsledku poškození z útoku letadla, nemohla jít ponorka ihned nahoru, protože nebyla schopna se rychle ponořit. Pravý elektrický motor nefungoval, stejně tak hydrofon, dva články z baterie 1 praskly etc. Ponorka pokračovala v opravách na kurzu 270o. V 01.35 byly v dáli zaslechnuty výbuchy hlubinných náloží. O dvě minuty později, kdy hydrofon už fungoval, byly nad nimi zaznamenány zvuky rychlých šroubů lovců.

HMS Polyanthus (T/Lt. John Gordon Aitken) šel ke dnu velmi rychle na pozici 57º00'S, 31º10'Z. Sice kličkoval při plné rychlosti, ale to samozřejmě nepomohlo. Informace o potopení poskytl jediný přeživší, Sub/Lt. F.J Young, kterého vyzvedl HMS Itchen. Ten šel ovšem pod vodu 23. září i s ním. Celkem tak zahynula celá pětaosmdesátičlenná posádka.

U-952 potopila téhož dne ráno americkou obchodní loď Steel Voyager (6198 t) a poškodila James Gordon Bennett. Vše se obešlo bez ztrát na životech. Druhá americká loď schytala dvě torpéda, ale pouze to první vybuchlo. Obě byly z konvoje ON 202, který přišel celkem o deset potopených lodí (41 277 t) a dvě poškozené (14 352 t), včetně naší korvety.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace