Trefa do ,,černého" - americké eso za kniplem Mustangu sestřelilo i letoun se svou budoucí ženou

Trefa do ,,černého&quote; - americké eso za kniplem Mustangu sestřelilo i letoun se svou budoucí ženou
Autor: Public Domain, Pima Air and Space Museum
09 / 03 / 2021, 10:00

Louis Edward Curdes bylo americké letecké eso z druhé světové války. Dvakrát mu byl udělen řád Distinguished Flying Cross a Purpurové srdce. Curdes létal s legendami jako Lockheed P-38 Lightning a P-51 Mustang. Jeho Mustang měl přezdívku „Bad Angel“.

Curdes byl jedním z pouhých tří amerických pilotů, kteří sestřelili letadla německých, italských a japonských vzdušných sil. Podílel se také na bizarní události, kdy úmyslně sestřelil americké nákladní letadlo a poté se oženil s jednou z přeživších. Curdes sestřelil celkem sedm německých letounů Messerschmitt Bf 109, italskou stíhačku Macchi C.202, japonský průzkumný letoun Mitsubishi Ki-46 a americký Douglas C-47 Skytrain. Esem se stal během kampaně v Evropě, kdy během měsíce sestřelil 5 messerschmittů nad Středozemním mořem.

A jak došlo k onomu bizarnímu sestřelu, na jehož konci byla svatba?

V listopadu 1944 byly části Filipín opět pod kontrolou USA, a Curdesova jednotka měla za úkol bombardovat japonské základny a poskytovat podporu pozemním jednotkám, doprovázet konvoje, doručovat poštu a shazovat zásoby. 7. února 1945 Curdes letěl s P-51 asi 48 km jihozápadně od Tchaj-wanu, kde zničil japonské průzkumné letadlo Mitsubishi Ki-46 -II. Nyní tedy sestřelil letadla všech tří mocností Osy, Německa, Itálie a Japonska.

10. února 1945 Curdes odletěl s dalšími piloty z Mangaldan Airfield na Filipínách. Jejich cílem bylo prozkoumat, zda Japonci používají dočasné letiště na jižním cípu Tchaj-wanu. Žádné letiště nenašli a letka se nad ostrovem Batan se rozdělila. Curdes a poručík Schmidtke zamířili na sever, zatímco poručíci Scalley a La Croix na jih.

Scalley a La Croix lokalizovali malé japonské letiště a zaútočili na něj. Curdes a Schmidtke zamířili k nim, aby posílili útok. La Croix byl obranou letiště sestřelen a nouzově přistál v moři. Curdes zůstal v oblasti, aby navedl záchranné letadlo a zachránil sestřeleného kamaráda.

Vtom si všiml, že se na přistání na Japonci ovládaném letišti připravuje transportní Douglas C-47 s americkými znaky. Curdes se pokusil navázat kontakt pomocí rádia, ale nebyl úspěšný. Několikrát manévroval se svým P-51 před letadlo a snažil se přimět C-47, aby změnil směr, ale C-47 stále mířil k přistávací ploše.

Curdes zlikvidoval střelbou nejprve jeden z motorů C-47, ale letoun stále udržoval kurs k letišti v Batanu, takže nakonec zlikvidoval i druhý motor a donutil pilota, aby nouzově přistál v moři a jeho posádka se nalodila na záchranný člun. Sestřelený La Croix se se také dostal na palubu záchranného člunu C-47, kde byl informován o situaci a proč letoun nereagoval. Letadlo se ztratilo za špatného počasí a jeho rádio přestalo fungovat. Jelikož mu také docházelo palivo, pilot zamířil přímo na přistávací dráhu, aniž by věděl, že je pod japonskou kontrolou.

Padl soumrak s Curdes se musel vrátit s Mustangem na základnu. Následujícího dne doprovázel záchrannou Catalinu, která vyzvedla posádku sestřelené C-47. Mezi zachráněnými byly i dvě zdravotní sestry, a ke svému překvapení Curdes zjistil, že s jednou z nich už byl na rande. Jmenovala se Svetlana Valeria Šostakovič Brownell. Setkání bylo očividně osudové a 2. dubna 1946 se v americké Indianě vzali.

Louis Curdes zemřel 5. února 1995 ve věku 75 let a byl pohřben na hřbitově Lindenwood ve Fort Wayne. Vdova Valeria zemřela 10. října 2013 ve věku 87 let.

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace