Trpký úděl sesterské lodi Titaniku. Britannic potkala zkáza v Egejském moři

Trpký úděl sesterské lodi Titaniku. Britannic potkala zkáza v Egejském moři
Autor fotografie: Allan C. Green, volné dílo|Popisek: Britannic jako nemocniční loď v první světové válce
09 / 12 / 2021, 10:00

21. listopadu 1916 byl posledním dnem parníku Britannic ve službě. Plavidlo najelo na minu a tím si zpečetilo svůj osud.

Proporce a technické parametry Britanniku byly podobné sesterským lodím Olympic a Titanic. Britannic byl 269,1 metru dlouhý, 28,6 metru široký. Pohon zajišťovaly 2 čtyřválcové pístové parní stroje, trojčinného expanzního typu (32 000 hp), 1 nízkotlaká parní nereverzibilní turbína (18 000 hp). Britannic se mohl plavit maximáln írychlostí mezi 23-24 uzly. Posádku tvořilo 675 lidí.

Po tragédii sesterské lodi Titanic, která se potopila 14. dubna 1912, byly na Britanniku provedeny některé důležité konstrukční změny. Jeho trup byl upraven tak, aby se stal odolnějším vůči nárazu do ledovce. Na lodi také došlo ke zlepšeným bezpečnostním opatřením, kdy na Britannic byly zavěšeny záchranné čluny, které mohly pojmout už všechny pasažéry. Loď se také přejmenovala z původního názvu Gigantic.

stavba Britaniku

                                              Rozestavěný Britannic (Foto: Robert Welch, volné dílo)

 

Parník byl původně určen pro plavbu na transatlantických trasách, nicméně vypuknutí první světové války tento plán změnil. Britannic sloužil jako plovoucí nemocnice.

Významnou postavou Britanniku byl kapitán Charlie Bartlett, který absolvoval s lodí pět úspěšných plaveb, během nichž byli přepraveni zranění britští vojáci zpět do Velké Británie. Celkem Britannic přepravil do vlasti 15 000 zraněných vojáků.

21. listopad 1916 byl posledním dnem Britanniku ve službě. Loď plula na své šesté cestě, když vyrazila 12. listopadu z britského přístavu Southampton. Když se nacházela mezi řeckým ostrovem Kea a poloostrovem Attika, ozval se ráno 21. listopadu silný výbuch. Britannic právě najel na minu. Kapitán Bartlett nařídil okamžité uzavření vodotěsných dveří a vyslal nouzový signál. To už ale voda zaplavila šest vodotěsných přepážek, což se stalo Britanniku osudným.

Za hodinu se Britannic potopil, katastrofu nepřežilo ,,pouze" 30 lidí. V kritický okamžik zasáhla štěstěna,  poblíž potopené lodi se totiž nacházela další plavidla i rybářské lodě, které dalším pasažérům, jichž bylo více než 1 000, pomohly. Zajímavostí je, že na Britanniku cestovala zdravotní sestra Violet Jessopová, která dokázala přežít jak zkázu Britanniku, tak potopení Titaniku o čtyři roky předtím.

Vrak byl objeven v roce 1975 týmem Jacquese-Yvese Cousteaua v hloubce 118 metrů.


Zdroj: history.com

Tagy článku