U-352: Ponorka bez jediného zářezu. U amerických břehů přišel konec, z lovce se stala kořist

U-352: Ponorka bez jediného zářezu. U amerických břehů přišel konec, z lovce se stala kořist
foto: Wikimedia Commons, volné dílo/Ilustrační obrázek

Během druhé světové války byly úspěšné německé ponorky a samozřejmě také ty, kterým se dařilo méně. A pak zde byla i taková plavidla, jež nebyla úspěšná vůbec, což je přesně případ U-352.

Německou ponorku U-352 bychom mohli v mnohých ohledech prohlásit za nešťastné plavidlo. Nejenže se mu nepodařilo si připsat ani jeden zářez za dobu její krátké služby, ale v čele posádky stál nepříliš zkušený, ale o to více chvástavý kapitán Hellmut Rathke. K němu se dostaneme později.

Ponorka byla objednána v roce 1939, její kýl položen v roce následujícím a přijata do služby byla o rok později. Její délka činila necelých 70 metrů, rychlost 14,1 km/h (ponořená), 32,8 km/h na hladině. Dosah plavidla byl 8 500 námořních mil.

Už jsme zmínili kapitána, kterému bylo pouhých 31 let a byl zapáleným nacistou a obdivovatelem Adolfa Hitlera. Navíc k tomu připočtěme pedantské a puntičkářské velení posádce, kde převažovali velmi mladí muži. Kapitán měl dalekosáhlé aspirace, které však přesahovaly jeho skutečné možnosti. Jak vyšlo později najevo, Rathke měl být doslova posedlý získáním Rytířského kříže Železného kříže a byl ochoten pro to udělat vše.

U-352 opustila město Kiel v lednu 1942 a dorazila do norského Bergenu 19. ledna. Ten opustila následující den, aby patrolovala jižně od Islandu, kde však nedošlo k žádnému střetu, i když na místě hlídkovala americká, kanadská a britská plavidla.

Její další cesta vedla do přístavu Saint-Nazaire ve Francii v únoru 1942. Ponorka se rozhodla pro riskantní krok, jímž byla cesta přes Atlantik směrem k severovýchodnímu pobřeží USA. U-352 byla pověřena hlídkovou činností nedaleko Mysu Hatteras. ,,Chtivý" kapitán ani v těchto vodách nenašel kořist, zato však přivolal pohromu pro svou ponorku.

Ponorka dorazila na Diamond Shoals 2. května 1942, U-352 začalo hrozit bezprostřední nebezpečí a musela se rychle ponořit, aby se vyhnula útoku letounu pobřežní stráže. O tři dny později další americké letouny zahlédly německou ponorku a svrhly dvě bomby v domnění, že tentokrát německé plavidlo už neunikne svému osudu, nicméně U-352 měla štěstí a vyvázla ,,bez škrábance".

Ale všeho do času. 8. května 1942 bylo pověřena hlídková loď Icarus, aby doprovodila jiná plavidla. O den později se Icarus přesouval směrem z oblasti Severní Karolíny a nic nenasvědčovalo tomu, že by došlo k nějakému střetu. Přibližně ve stejný čas kapitán Rathke spatřil siluetu lodi na horizontu a domníval se, že konečně přišla jeho šance na nějaké námořní vítězství. Nařídil připravit torpédo, které bylo vypáleno na cíl, nicméně nemířil, jak si myslel na neozbrojenou nákladní loď, ale právě na velmi dobře vyzbrojený Icarus.

Torpédo nezasáhlo svůj cíl, ale role se obrátily, z lovce se nyní stala kořist. Icarus odhadl další krok U-352, vystopoval její pozici, vypustil 5 hlubinných pum a následovaly další. U-352 se vynořila, Icarus začal pálit z kulometů a začal se připravovat na ramování německé ponorky. Když zbývající členové posádky opustili ponorku, palba ustala, Icarus vypustil ještě jednu hlubinnou pumu, která ponorka poslala na dno. Icarus pak vzal na svou palubu přeživší. 15 členů posádky nepřežilo, 33 mužů mělo větší štěstí, nicméně zbytek války přečkali už jako zajatci.

Vrak U-352 byl nalezen v roce 1975 asi 42 km od Morehead City. Jak potápěči zjistili, z ponorky se stal mezitím umělý útes.

Zdroj: historynet.com


Tagy