U-Boot SM U-35: ponorka německého císaře potopila 224 lodí a stala se nejúspěšnější ponorkou všech dob

U-Boot SM U-35: ponorka německého císaře potopila 224 lodí a stala se nejúspěšnější ponorkou všech dob
26 / 07 / 2019, 13:00

SM U-35 řádila ve Velké válce ve Středozemním moři a za oběť jí padlo 224 lodí o celkovém výtlaku 539 741 tun. Jejím nejslavnějším kapitánem byl Lothar von Arnauld de la Perière, pocházející z Posenu (nyní polská Poznaň), který se zde narodil francouzsko-německým rodičům v březnu 1886.

 
 
 

Pozdější držitel řádů Pour le Mérite, Źelezného kříže první a druhé třídy a dalších se na palubě U-35 stal nejúspěšnějším ponorkářem všech dob, když pod jeho velením potopila 195 lodí. Ale o něm někdy jindy.

Lothar von Arnauld de la Perière

                                                                Lothar von Arnauld de la Perière

 

U-35 byla oceánská ponorka třídy Type U 31 o délce 64,7 metrů a výtlaku 864 tun při ponoření. Poháněna byla dvěma dieselovými motory při plavbě na hladině o výkonu 2x1 361 kW a elektrickými motory firmy Siemens o výkonu 2x883 kW pro plavbu pod hladinou. Při plavbě pod vodou dosahovala rychlosti 9,7 uzlu za hodinu a její celkový operační dosah byl 16 280 km při plavbě na hladině. Pod vodou byla schopná plavat 150 km.

Výzbroj byla tvořena čtyřmi torpédomety ráže 50 cm a palubního dělem ráže 8,8 cm, posádku tvořilo 31 námořníků a 4 důstojníci.

SM U35

                                                              SM U-35 ve Středozemním moři

 

Kýl U-35 byl položen 20. 12. 1912 v loděnici firmy Krupp v Kielu a do služby nastoupila 3. 11. 1914 pod velením kapitána Waldemara Kophamela. Kariéru válečné lodi zahájila v Severním moři. Následoval přesun do Středomoří, kde začala potápět spojenecké lodě. Mezi zajímavé úlovky patřila například 9. 11. 1915 loď SS Californian, známá díky své nečinnosti během potopení lodi RMS Titanic, ačkoliv byla potápějícímu se gigantu nejblíže. 

18. 11. téhož roku se ujímá velení Lothar von Arnauld de la Perière a začíná nejúspěšnější doba působnosti ponorky, když pod velením tohoto ponorkového esa potápí během 15 misí celkem 189 dopravních lodí a 6 vojenských včetně pomocného křižníku La Provence, na jehož palubě zahynulo 990 mužů.

Čtrnáctá mise pod velením de la Perièreho byla nejúspěšnější patrolovací misí jakékoliv ponorky v dějinách, když od 26. července do 20. srpna 1916 potápí U-35 54 lodí!

Předposledním kapitánem U-35 je Ernst von Voight, který se ujímá velení 17.března 1918, ale již s ponorkou nedosahuje žádných úspěchů. 14.října 1918 se pod velením Heinz von Heimburga přesouvá do Kielu. Po porážce Německa ve Velké válce připadla U-35 Velké Británii, kde byla roku 1920 sešrotována.

 

Zdroj: Uboat.net, Wikipedie

 
 
 
 
 
 
 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace