US Navy mohla mít svůj vlastní Kirov. Politikové ale rozhodli jinak

US Navy mohla mít svůj vlastní Kirov. Politikové ale rozhodli jinak
Autor: Official U.S. Navy photo NH 86320-KN from the U.S. Navy Naval History and Heritage Command|Popisek: CSGN Strike Cruiser
11 / 03 / 2020, 14:00

Od konce 2. světové války jen tři země postavily velké válečné lodě mimo letadlových. V době studené války to byl SSSR a USA, aktuálně se do klubu přidala i Čína se svými velkými torpédoborci.

Ale o Číně teď řeč není. Když v Baltických loděnicích vypustil na vodu v 80. letech minulého století Sovětský svaz čtyři gigantické nukleární křižníky velikosti bitevních lodí z 2. světové války, jednalo se o výkřik poslední techniky, vybavený těmi nejmodernějšími zbraňovými systémy.

USA v té době mělo velký jaderný křižník USS Long Beach CGN 9, kterému už ale v této době táhlo na 20 let, a co víc, tato loď byla jen jedna.

US Navy ale mělo v plánu postavit sérii útočných křižníků s jaderným pohonem už v 70. letech. Třída tzv. Strike cruisers označená CSGN ale nebyla gigantem sovětských rozměrů. Částečně měla navazovat na program 8 jaderných raketových křižníků třídy Leahy, což byly spíše „super torpédoborce“.

V roce 1974 admirál HG Rickover, tehdy vedoucí programu jaderného pohonu námořnictva, tlačil na Kongres, aby ve fiskálním roce 1975 stanovil, že všechny budoucí velké povrchové válečné lodě musí mít jaderný pohon. Znění legislativy bylo jasné, všechny budoucí křižníky a „super torpédoborce“ musí být jaderné.

Plánovaný útočný křižník byl následkem konceptu DLGN, vyvinutého v letech 1973-1974 jako zvětšená doprovodná loď, určená speciálně k přepravě bojového systému Aegis. CSGN měla mít výtlak 17 284 tun - o něco větší než Long Beach , ale stále o více než 10 000 tun menší než sovětští obři, o kterých ale v té době v USA nikdo netušil. Sověti spustili tento program v roce 1968, také v intencích dané doby – tedy spíše jaderná fregata. Až na nátlak admirála Gorškova se přešlo k lodím o výtlaku minimálně 20 000 tun.

Ale zpět k americké CSGN. Ta měla podle plánů nést systém AEGIS, bojové systémy Mark 26 měly odpalovat jak protiletadlové střely, tak protiponorkové ASROC. Torpédovou výzbroj zastupovaly torpédomety Mark 32, na likvidaci sovětských lodí tu byly střely Harpoon a Tomahawk, dělovou výzbroj zastupovalo 8“ dělo a systémy blízké ochrany CIWS.

Roli advokáta stavby jaderných křižníků převzal admirál James H. Doyle Jr., který přesvědčoval Kongres o nutnosti útočné křižníky schopné jak kooperace se svazem letadlové lodi, tak samostatné akce objednat. Velkou roli hrálo stále schopnější sovětské námořnictvo.

Odhadované náklady na stavbu jednoho kusu byly ve fiskálním roce 1976 odhadnuty na 1,37 miliardy dolarů v porovnání se 3 miliardami za letadlovou loď.

Kongres ale na stavbu takto velkých lodí nepřistoupil mimo jiné i proto, že manažer programu AEGIS amdirál Wayne Myer „nacpal“ systém AEGIS do trupu torpédoborce třídy Spruance, což vedlo ke vzniku levnější třídy křižníků Ticonderoga poháněných konvenčním pohonem.

Posledním pokusem zachránit třídu CSGN bylo přidání letové paluby po vzoru sovětských těžkých letadlových křižníků pro letadlo VTOL a vrtulníky, ale ani tohle se Kongresu nezamlouvalo, a to byl konec plánů US Navy na velké povrchové lodě s nukleárním pohonem.

 

Zdroj: Naval History, Navypedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace