Úspěch, který se počítal. Na nebi nad Dieppe výkon československých squadron vyčníval

Úspěch, který se počítal. Na nebi nad Dieppe výkon československých squadron vyčníval
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Hawker Hurricane Mk.I se kterým Alois Vašátko sestřelil německý Ju 88 (ilustrační obrázek)
15 / 09 / 2022, 10:00

V jinak dosti tragickém hodnocení nájezdu na Dieppe z 19. srpna 1942 vyčnívá výkon československých squadron.

Jisté úspěchy si připsala ta 312. Při druhé patrole vzlétlo 12 Spitfirů z letiště Redhill k ochraně nad místem vylodění. Přes Beachy Head směřovala do hlídkové oblasti, kde působila mezi 11.20 a 11.50 nad plážemi a městem. F/Sgt Tomáš Motyčka (Spitfire Mk.VB AA970) byl červeným 2 na pravé straně čtyřčlenné sekce, když na ně provedly 2 Fw 190 neúspěšný útok. Jeden z nich vystoupal nad něj. „Okamžitě jsem otočil doprava, zatímco on zaútočil na jiné letadlo pod ním. Dal jsem mu jednu krátkou a poté dlouhou dávku při útoku z boku na vzdálenost 500-400 yardů. Jeho vlastní útok byl náhle zastaven, a nakonec jsem jej spatřil zatočit doprava, kdy s výrazným kouřem padal bokem skrz mraky. Použil jsem kameru a nárokuji tento Fw 190 jako pravděpodobně zničený.“

Reálnost tohoto nároku je samozřejmě krajně pochybná, protože pilot nespatřil žádné jasné známky poškození. Podobně na tom byl F/Sgt Václav Ruprecht (EP518/DU-N), který se rovněž zpočátku v 11.30 nacházel v 6000 stopách, když byla squadrona napadena ze slunce 4 Fw 190. Jeho rovněž čtyřčlenná sekce se otočila proti nim. Okamžitě po zatočení zahlédl nějaký Focke-wulf, jak mu přelétá před mířidly a krátce vystřelil. Zásahy nespatřil.

Nepřítel se ovšem dostal za ně a udeřil ze slunce. Další se před ním otočil a dal mu tak opět příležitost k palbě. Pak ještě jeden, který šel přímo proti němu, takže rychle provedl zatáčku. „Dal jsem mu dávku z 300 yardů a spatřil zásahy. Nepřítel opětoval palbu, ale poté se obrátil na záda s vlečkou černého kouře ze spodní strany motoru.“ V té chvíli však spatřil jiný Fw 190, který se mu shora snažil dostat za ocas, takže musel provést úhybný manévr.

I on si nárokoval pravděpodobně zničený Focke-wulf. Poškozený pak chtěl uznat i F/Sgt Václav Smolík (EP547/DU-B), a to na základě záběrů z kamery, které v boji pořídil. Chytil jej, jak stoupá skrze squadronu do slunce a po jeho dávce šel se silným kouřem dolů. Nárok je tedy v podstatě stejný, ale chtěl uznat jen poškození. Tehdejší kamery v kořeni křídla byly velmi špatné, poruchové a většina záběrů byla kvůli nekvalitě jen těžko použitelná. Po válce byly v drtivé většině zničeny, ostatně stejně jako zprávy ULTRA. Těžké poškození, velmi pravděpodobně útokem jednoho z Focke-wulfů, utrpěl letoun F/Sgt Miroslava Liškutína, kterým byl Spitfire Mk.VBT EP559/DU-V (FB/Cat.B).

Ve 14.10 odstartovalo opět 12 Spitfirů k eskortě ústupového konvoje ve výšce 7000 stop, kam dorazily ve 14.40. Dlouho se nic nedělo, ale kolem 15.20 se přiblížilo významné množství Do 217. F/Sgt Liškutín (EP660) byl zrovna ve výšce 7000 stop a trochu vzdálen od jednotky. Mezi mraky spatřil dvě divná prolétající letadla. Použil nouzové přidání výkonu, kdy se páka prorvala přes zarážku, ale jeden se skryl do mraků. Naštěstí tu byl ten druhý, kterého správně identifikoval jako Do 217. Jeho zadní horní střelec se do něj pustil, ale bez úspěchu.

Po krátké dávce jej Liškutín přiměl jít dolů. Pronásledoval jej skrz výbuchy protiletadlových granátů a dával mu krátké dávky přímo zezadu nebo pod úhlem. V té chvíli se k němu připojil jiný Spitfire, o kterém tvrdil, že měl písmena BX nebo PX, a poškodil bombardér dvěma nebo třemi dávkami. Z Dornieru odpadávaly kusy. Liškutín pokračoval v palbě a zahlédl na pravém křídle a motoru plameny. Pět sekund nato skončil bombardér v moři, což zachytila i kamera.

Jisté zničení po čelní dávce z 300 yardů nárokoval i F/O Josef Keprt (EP432), protože S/Ldr Jan Čermák (EN841) jej viděl dopadnout do moře. F/Sgt Josef Pípa (W3837) nárokoval poškození dalšího při letu mezi 14.10-16.00. Celkové ztráty KG 2 představovaly 15 zničených a 12 poškozených bombardérů, a úspěchy československých stíhačů byly potvrzeny i z německé strany.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: historynet.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace