Úspěšná říjnová plavba U-371

Úspěšná říjnová plavba U-371
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: U-Boot (ilustrační obrázek)
18 / 09 / 2022, 16:30

Situace ponorek na začátku října 1943 byla katastrofální, za pět dnů šlo ke dnu 5 U-Bootů. Oproti tomu stálo na všech mořích 7 potopených a jedna zničená loď, včetně ozbrojeného sovětského trawleru. V případě U-371 to však neplatilo.

Sedmý den měsíce pak vyplula z okupovaného francouzského Toulonu U-371 na svou 15. plavbu k břehům Severní Afriky. V té době se tímto prostorem sunul konvoj MKS 27, který se v pěti kolonách 4. října vydal z Alexandrie. Dopravních lodí bylo přitom jen 12 a všechny směřovaly do Gibraltaru. Eskortu zajišťovala šalupy HMS Hythe, HMS Rye a dva modifikované jihoafrické velrybářské čluny, HMSAS Southern Isles a HMSAS Protea. U-371 se nejdříve musela 10. října v 06.28 vyhnout torpédoborci, který ji minul západním směrem ve vzdálenosti asi 5000 m. Pak ležela na dně.

V kvadrantu CH 9529 poté v 16.06 na velkou vzdálenost zachytil operátor hydrofonu čtyři další. Důležitý záchyt pak přišel v 18.35, kdy byl zaslechnut očekávaný konvoj. Ubootwaffe byla pořád schopna zjistit pohyb nepřítele s dostatečným předstihem pro plánovaný útok. Jednalo se o KMS 31G. Ponořené ponorce však unikl. Byla příliš pomalá, než aby zaujala správnou polohu. Ve 20.30 byl fuč. Čas 21.45 a posádka dala na věž Naxos, který měl zachycovat nepřítele s předstihem, především letadla. Byl vesměs vadný.

Ve 22.50 hydrofony na 102o zachytily na západ směřující konvoj. Zahlédli jej v 00.45 11. října v kvadrantu CH 9553. Kptlt. Waldemar Mehl v nočním periskopu spatřil asi osm lodí, ale pouze v hydrofonu zaslechl eskortu. Kromě ní však velmi hlasitě slyšeli i Asdic. Konečně zahlédl eskortu, kterou tradičně mylně pokládal za torpédoborec. Vzdálenost byla 1000 m. V 01.09 rozkázal vypálit z trubice č. 2 Zaunkönig. Eskorta kličkovala, ale ani to ji nemohlo zachránit před střízlíkem. Šalupa byla před nimi a U-371 musela rychle pod vodu, jak bylo u T-5 povinností. Výbuch nastal po pouhých 63 s. Torpédo vybuchlo nalevo pod můstkem. Utrhlo příď, zkolaboval komín i stěžeň a motory hnaly druhou část pod vodu. Nikdo z důstojníků, tedy i kapitán LtCdr. Leslie B. Miller, nepřežil, takže všechny informace byly převzaty od HMS Rye a těch 20, kteří přežili. 62 mužů zahynulo. Na dno klesla na pozici 37° 04'S, 5° 00'V.

U-371 čelila protiútoku v podobě pěti celkem solidně zaměřených náloží. Ucítila je, i když klesla do 180 m. Škody však byly minimální. Zaslechla potápění lodi a pak v 03.45 se dostala do periskopové polohy. Za pět minut vystoupila nahoru, vystavěla dipólovou anténu a hned dostala varování na vlně 170 cm. Pak šla po vodu a opět ležela bez pohybu na dně. Zamířila na západ. Hned 12. října zachytila torpédoborec, který chránil konvoj SNF 5 mezi Neapolí a Oranem. V 04.17 zasáhl Zaunkönig americký torpédoborec USS Bristol na levé straně před strojovnou. Podle toho, že se loď zlomila vedví, bylo možno předpokládat, že zasažen byl kýl a střízlík opět zafungoval, tak, jak měl. Kapitán Cdr. J. A. Glick se vynořil z nouzové kabiny a viděl, že příď a záď se zlomily pod úhlem, příď brzy dosáhla 30o. Bez spojení mu nezbylo nic než předat rozkaz k opuštění lodě.

Záď šla pod vodu za 8 min., příď o čtyři minuty později. Naštěstí nepřežilo jen 52 mužů, včetně pěti důstojníků a zachránit se podařilo 241. Tak vysoký počet byl důsledkem spuštění 8 člunů a dvou gumových záchranných sítí v kombinaci s malým množstvím uniklého paliva a neexistence požáru. Všichni se poté dostali na paluby torpédoborců USS Trippe USS Wainwright. Místo potopení bylo 37° 19'S, 6° 19'V v kvadrantu CH 9631. U-371 pokračovala mírně západním směrem a 12.39 15. října vypálila rozptyl 4 torpéd u Cape de Ferna konvoj GUS 18. Loď James Russell Lowell (7176 t) byla zasažena překvapivě hned třemi torpédy, z nichž jedno dokonce urazilo kormidlo.

Při výbuších překvapivě nikdo nezahynul a všech 74 členů posádky, včetně kapitána bylo zachráněno HMS Southern Sea. Britský trawler sice vzal loď do vleku, ale nakonec musela být 16. října ponechána svému osudu na pláži 37°18´15S/07°10´30V. Posádka skončila v přístavu Colla.    

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace