foto: tormentor4555 / PDM-owner / Wikimedia Commons/German heavy cruiser Admiral Hipper in Brest, 1941
Franz rytíř von Hipper byl německý admirál, velitel Předzvědného svazu a Širokomořského loďstva za Velké války. Jeho jménem se pak během druhé světové války pyšnila jedna z nejúspěšnějších válečných lodí hitlerovského Německa.
Křižník Admiral Hipper, první z pěti lodí své třídy těžkých křižníků, sloužil v německé Kriegsmarine během druhé světové války. Stavba lodi začala v loděnici Blohm & Voss v Hamburku v červenci 1935 a loď byla spuštěna na vodu v únoru 1937. Loď vstoupila do služby krátce před vypuknutím války, v dubnu roku 1939. Admiral Hipper dělal čest svému jménu a zúčastnil se velkého množství akcí během války. Vedl německý útok na Trondheim během "Operation Weserübung", a zatímco jeho sesterská loď Blucher byla potopena norskou pobřežní obranou, Admiral Hipper potopil dne 8. dubna 1940 britský torpédoborec HMS Glowworm.
Německé válečné námořnictvo za druhé světové války, Křižník Admiral Hipper
Křižník Admiral Hipper byl výsledkem pokročilého německého námořního inženýrství a designu, který se zaměřil na kombinaci rychlosti, výzbroje a obrany. Loď měla pancéřování o tloušťce až 80 mm, což ji činilo velmi odolnou proti torpédovým útokům a dělostřelbě. Díky výkonným motorům mohla dosáhnout rychlosti až 32 uzlů, což jí umožňovalo rychlé manévrování a únik z nebezpečných situací. Výzbroj lodi zahrnovala osm 203mm děl, to jí poskytovalo značnou palebnou sílu, která se projevila v mnoha úspěšných operacích proti spojeneckým plavidlům. Technologické inovace a konstrukční prvky Admiral Hipper ukazovaly na připravenost německé vojenské výroby během druhé světové války.
V červnu 1940 Admiral Hipper s bitevními křižníky Scharnhorst a Gneisenau participoval na operaci Juno a mezi Severním mysem a Špicberkami potopil nákladní loď. Od listopadu Hipper opět řádil v Atlantiku a při svém prvním výpadu v prosinci 1940 poškodil těžký křižník Berwick chránící konvoj WS-5A a během návratu do domovského přístavu Brest potopil nákladní loď. Dne 12. února 1941 zaútočil na nechráněný konvoj SLS-64, a potopil sedm z celkem devatenácti lodí konvoje. Zbytek lodí se zachránil jen díky tomu, že německému křižníku došla munice.

Bitva o Arktidu a odříznutí SSSR
Jednou z klíčových rolí Admiral Hipper bylo narušování arktických konvojů, které zásobovaly Sovětský svaz. Tyto konvoje, známé jako PQ a JW, přepravovaly životně důležité vojenské zásoby a vybavení z Velké Británie a USA do přístavů v Murmansku a Archangelsku. Útoky na tyto konvoje byly součástí širší německé strategie izolovat Sovětský svaz a zabránit spojenecké materiální podpoře. Tento způsob války měl velký dopad na morálku a logistiku spojenců, přestože dlouhodobě nedokázal zastavit tok zásob do Sovětského svazu.
Od března 1942 měl Admiral Hipper napadat právě tyto arktické konvoje zásobující SSSR. Admiral Hipper se podílel na několika významných bitvách, včetně útoku na konvoj PQ-17, kde jeho přítomnost přispěla k rozptýlení konvoje a potopení několika lodí. Dne 30. listopadu 1942 vyplul společně s obrněným křižníkem Lützow a šesti torpédoborci k útoku proti konvoji JW-51B. Na Silvestra se utkal v Barentsově moři se šesti britskými doprovodnými plavidly. Hipper byl poškozen v bitvě s britskými lehkými křižníky HMS Sheffield a HMS Jamaica, ale podařilo se mu potopit minolovku Bramble a torpédoborec Achates.
Konec křižníku Admiral Hipper
Ačkoliv byl křižník Admiral Hipper více než úspěšný, poslední debakl operace rozzuřil Hitlera, který nařídil, aby byly všechny velké hladinové lodě vyřazeny a peníze investovány do výstavby ponorek. Admirálu Karlu Dönitzovi se naštěstí podařilo přesvědčit Hitlera, aby hladinovou flotilu úplně nezlikvidoval. Křižník se vrátil do Německa a byl vyřazen z provozu kvůli opravám. Loď ale nikdy nebyla opět opravena do provozního stavu. Dne 3. května 1945, bombardéry RAF těžce poškodily loď kotvící v Kielu. Její posádka pak loď v kotvišti potopila a v červenci 1945, byla loď vyzvednuta a odtažena do zátoky Heikendorfer. Admiral Hipper byl rozebrán do šrotu v letech 1948-1952. Lodní zvon je v National Maritime Museum v Greenwichi.
Zdroj: wiki.warthunder.com, battleships-cruisers.co.uk, navypedia.org
Tagy