Úspěšnější než Hitlerovy gigantické bitevní lodě Bismarck a Tirpitz – těžký křižník Admiral Hipper

Úspěšnější než Hitlerovy gigantické bitevní lodě Bismarck a Tirpitz – těžký křižník Admiral Hipper
Autor fotografie: By tormentor4555 - German heavy cruiser Admiral Hipper in Brest, 1941., PDM-owner|Popisek: Admiral Hipper
01 / 10 / 2022, 10:00

Franz rytíř von Hipper byl německý admirál, velitel Předzvědného svazu a Širokomořského loďstva za Velké války. Jeho jménem se pak během druhé světové války pyšnila jedna z nejúspěšnějších válečných lodí hitlerovského Německa.

Křižník Admiral Hipper, první z pěti lodí své třídy těžkých křižníků, sloužil v německé Kriegsmarine během druhé světové války. Stavba lodi začala v loděnici Blohm & Voss v Hamburku v červenci 1935 a loď byla spuštěna na vodu v únoru 1937. Loď vstoupila do služby krátce před vypuknutím války, v dubnu roku 1939.

Video: YouTube

Admiral Hipper dělal čest svému jménu a zúčastnil se velkého množství akcí během války. Vedl německý útok na Trondheim během "Operation Weserübung", a zatímco jeho sesterská loď Blucher byla potopena norskou pobřežní obranou, Admiral Hipper potopil dne 8. dubna 1940 britský torpédoborec HMS Glowworm.

V červnu 1940 Admiral Hipper s bitevními křižníky Scharnhorst a Gneisenau participoval na operaci Juno a mezi Severním mysem a Špicberkami potopil nákladní loď. Od listopadu Hipper opět řádil v Atlantiku a při svém prvním výpadu v prosinci 1940 poškodil těžký křižník Berwick chránící konvoj WS-5A a během návratu do domovského přístavu Brest potopil nákladní loď. 12. února 1941 zaútočil na nechráněný konvoj SLS-64, a potopil sedm z celkem devatenácti lodí konvoje. Zbytek lodí se zachránil jen díky tomu, že německému křižníku došla munice...

Od března 1942 měl Admiral Hipper napadat takzvané arktické konvoje zásobující SSSR a účastnil se i útoku proti legendárnímu konvoji PQ-17. 30. listopadu 1942 vyplul společně s obrněným křižníkem Lützow a šesti torpédoborci k útoku proti konvoji JW-51B. Na Silvestra se utkal v Barentsově moři se šesti britskými doprovodnými plavidly. Hipper byl poškozen v bitvě s britskými lehkými křižníky HMS Sheffield a HMS Jamaica, ale podařilo se mu potopit minolovku Bramble a torpédoborec Achates.

Debakl operace rozzuřil Hitlera, který nařídil, aby byly všechny velké hladinové lodě vyřazeny a peníze investovány do výstavby ponorek. Admirálu Karlu Dönitzovi se naštěstí podařilo přesvědčit Hitlera, aby hladinovou flotilu úplně nezlikvidoval. Křižník se vrátil do Německa a byl vyřazen z provozu kvůli opravám. Loď ale nikdy nebyla nikdy opět opravena do provozního stavu.

3. května 1945, bombardéry RAF těžce poškodily loď kotvící v Kielu. Její posádka pak loď v kotvišti potopila a v červenci 1945, byla loď vyzvednuta a odtažena do zátoky Heikendorfer.

Admiral Hipper byl rozebrán do šrotu v letech 1948--1952. Lodní zvon je v National Maritime Museum v Greenwichi.

Zdroj: Kriegsmarine: The Forgotten Service

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace