USS Constitution - nejstarší plující válečná loď, která potopila loď nepřítele I.

USS Constitution - nejstarší plující válečná loď, která potopila loď nepřítele I.
17 / 07 / 2019, 10:00

Old Ironsides, USS Constitution, je v současnosti jedinou válečnou lodí U.S. Navy a současně světově nejstarší plující válečnou lodí, která potopila plavidlo nepřítele. Účastnila se tzv. první berberské války (1801-1805) proti Tripolisu, Alžírsku a Tunisku, jejichž piráti přepadali americké lodě a za posádky žádali výkupné, velmi aktivně pak americká fregata působila během války roku 1812 proti Velké Británii, a během americké občanské války (1861-1865) sloužila jako cvičná loď Námořní akademie Spojených států. Loď je stále v aktivní službě, dodnes je schopna plavby vlastním pohonem, a účastní se akcí pořádaných Velitelstvím námořní historie a dědictví.

Zrod amerického válečného námořnictva souvisí s pirátsvím berberských států severní Afriky, jehož obětí byly od roku 1785 americké obchodní lodě ve Středomoří. Jen v roce 1793 bylo piráty přepadeno a zajato jedenáct takových, a za jejich posádky a náklad bylo vymáháno výkupné. Nápravu měl přinést Námořní zákon z roku 1794, který poskytl prostředky na stavbu šesti fregat.

A ne ledajakých. Konstruktér Humphrey navrhl lodě nezvykle hluboké, s dlouhým kýlem a úzkým trupem, vyzbrojené třiceti 24liberními dlouhými kanóny, a až dvaceti 32liberními karonádami a dvěma až čtyřmi stíhacími 24liberními děli na přídi, ač byla oficiálně klasifikována jako 44dělová fregata. Běžnou výzbrojí soudobých fregat přitom byly kanóny 18liberní, a nové lodě nad nimi měly velkou převahu v palebné síle. Svým způsobem předznamenaly svou rolí bitevní křižníky: lodě silné dostatečně na to, aby přemohly protivníka ve své kategorii, a rychlé na to, aby unikly lodím řadovým.

Kýl lodi Constitution byl založen 1. listopadu 1794 v loděnicích Edmunda Hartta v Bostonu. S ohledem na uzavření míru s Alžírskem měla být stavba lodí zastavena, ale po debatách a naléhání prezidenta Washingtona budou dokončené. Constitution bude slavnostně spuštěna na vodu 20. září 1797. Do vody se jí nechtělo. Těžká loď se cestou zasekla, a měsíc trvalo, než bylo její spuštění definitivně dokončeno.

Po nevyhlášené "kvaziválce" mezi Spojenými státy a Francií v letech 1798-1800, která byla důsledkem amerického rozhodnutí dále nesplácet Francii dluh z války za nezávislost, protože ve Francii se změnil režim, byla nasazena během první berberské války k doprovodu amerických obchodních lodí.

V noci 6. září 1803 se USS Constitution setkala nedaleko Gibraltaru s neznámým plavidlem. Byl vyhlášen poplach, neznámá loď byla standardním zůsobem pozdravena a kapitán Constitution, Edward Preble, svou loď představil a očekával odpověď. Když nepřicházela, oznámil: "Pozdravím vás teď naposledy, a nedostanu-li vhodnou odpověď, budu na vás střílet!" Cizinec odpověděl: "Pokud na mě vystřelíte, dostanete plnou boční salvu. Tady je loď jeho britského veličenstva Donegal, 84 děl, Sir Richard Strachan, anglický komodor," a Preble byl vyzván, aby vyslal člun. Ten místo toho odpověděl: "Toto je loď Spojených států Constitution, 44 děl, Edward Preble, americký komodor, který se raději propadne, než aby vyslal svůj člun na palubu jakékoli lodi." A k osádkám svých děl: "Zapalte své odpalovače, chlapci!" Než mohlo ovšem dojít k eskalaci, britský kapitán svou psychologickou hru prohrál a představil se podle skutečnosti jako HMS Maidstone, 32dělová fregata třídy Coventry z roku 1758.

Pokračování příště.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace