USS Enterprise - Nejtěžší a nejdelší. Americká letadlová loď, která byla skoro 60 let ve službě

USS Enterprise - Nejtěžší a nejdelší. Americká letadlová loď, která byla skoro 60 let ve službě
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Letadlová loď USS Enterprise
12 / 10 / 2021, 16:30

USS Enterprise bychom mohli dnes označit za legendu amerického námořnictva. Ve službě bylo plavidlo v letech 1961-2017, tedy úctyhodných skoro 60 let.

Jestliže bychom chtěli hovořit o legendě mezi letadlovými loděmi, na mysl by nám přišla zcela určitě USS Enterprise (CVN-65). Jednalo se o první postavenou letadlovou loď s jaderným pohonem a celkově druhou válečnou loď s tímto pohonem vůbec (o několik měsíců dříve byl dokončen křižník USS Long Beach). Svého času byla Enterprise nejdelším a nejtěžším plavidlem na světě. A na kontě má také několik ,,nej": V roce 1974 právě na její palubě vstoupily do služby letouny F-14 Tomcat. V roce 1986 byla Enterprise první letadlovou lodí na jaderný pohon, která proplula Suezský průplav.

Původně se počítalo s tím, že třídu Enterprise bude tvořit celkem 6 jednotek, nicméně kvůli nadměrným finančním nákladům bylo od stavby dalších 5 jednotek upuštěno. Letadlová loď Enterprise byla objednána v roce 1957, o tři roky později proběhlo spuštění na vodu. Do služby pak USS Enterprise vstoupila v listopadu 1961. Výtlak plavidla o délce 331,6 m činil 75 700 t (standardní), 94 800 t (plný). Plavidlo bylo schopné vyvinout rychlost 33,6 uzlu (62,2 km/h). 

Pohon tvořilo osm tlakovodních jaderných reaktorů typu Westinghouse A2W a čtyři turbíny Westinghouse. Lodní šrouby byly rovněž čtyři. Díky jadernému pohonu měla Enterprise neomezený akční rádius. Úhlovou letovou palubu spojovaly s hangárem čtyři výtahy. Letouny startují pomocí čtyř parních katapultů typu C-13. Pro operace letounů vezla 8500 tun paliva, což je ekvivalent 12 dní plného provozu. Enterprise mohla nést až 90 letounů a vrtulníků, obvykle jich však bylo okolo 60.

Enterprise

                                           USS Enterprise (Zdroj: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

Co se týče zbraňových systémů, původně na palubě lodi nebyla žádná obranná výzbroj. V roce 1967 byla na Enterprise instalována tři osminásobná odpalovací zařízení střel RIM-7 Sea Sparrow. Enterprise původně nenesla žádnou obrannou výzbroj. Teprve v roce 1967 byla na ní instalována tři osminásobná odpalovací zařízení střel RIM-7 Sea Sparrow. Počátkem sedmdesátých let loď nesla dva systémy Sea Sparrow, tři systémy blízké obrany Phalanx CIWS a čtyři vypouštěče klamných cílů SRBOC.V poslední konfiguraci byl jeden Phalanx odstraněn a naopak byly přidány dvě 21násobná odpalovací zařízení systému RIM-116 RAM.

Na svou první plavbu se vydala Enterprise v lednu 1962. Zapojila se do blokády Kuby v karibské krizi ve stejném roce. Enteprise potom čekalo nasazení ve vietnamské válce. Letouny, které z její paluby startovaly, například bombardovaly Severní Vietnam, letadlová loď přispěla také k evakuaci lidí ze Saigonu po porážce Vietnamské republiky. Rovněž v následujících dekádách se Enterprise účastnila řady misí, například při konfliktu v Bosně, ochraně bezletových zón nad jižním Irákem (operaci Southern Watch) či během války v Iráku.

Ráno 14. ledna 1969 došlo na palubě lodi k vážné nehodě. Výbuch rakety MK-32 Zuni podvěšené na zaparkovaném letounu F-4 Phantom způsobil požár, který se sice podařilo poměrně rychle lokalizovat, vyžádal si však 27 mrtvých a 314 raněných. Oheň též zničil 15 palubních letounů. 

Na Enterprise je pozoruhodný fakt, že vydržela ve službě 56 let, původní životnost však byla pouze 20 let, což znamenalo, že k jejímu vyřazení mělo dojít v roce 1981. Nicméně americké námořnictvo provádělo průběžné modernizace, a tak byla Enterprise ve službě až do roku 2017, i když ji odstavili již pět let předtím. V této době byla nejdéle sloužící americkou letadlovou lodí, Nástupcem Enterprise se stala moderní letadlová loď USS Gerald R. Ford, jejíž životnost se odhaduje na 50 let. Postdeaktivační proces má být ukončen v letošním roce, rozebrání plavidla pak bude finalizováno v roce následujícím. Sešrotování pak bude dokončeno podle plánu do roku 2025.


Zdroj: naval-technology.com, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace