USS Forrestal: Letadlová loď, která nosila smůlu. Jedna exploze zabila 100 lidí, další pohroma přišla potom

USS Forrestal: Letadlová loď, která nosila smůlu. Jedna exploze zabila 100 lidí, další pohroma přišla potom
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Následky mohutné exploze na palubě USS Forrestal
28 / 03 / 2023, 16:00

Americká superletadlová loď USS Forrestal byla plavidlem, které snad přitahovalo neštěstí. Vešlo do historie tím, že na jeho palubě došlo shodou okolností k výbuchu, který zabil 100 lidí. Nicméně poté se historie opakovala, i když v mírnější podobě.

Stavba superletadlové lodi třídy Forrestal začala v roce 1952 a o dva roky později bylo plavidlo spuštěno na vodu. Do služby byl USS Forrestal uveden v roce 1955. Letadlové lodě třídy Forrestal se lišily od předchozí třídy Midway znatelně. Jejich výtlak byl například skoro dvojnásobný. Letadlová loď USS Forrestal se pak může pyšnit několika prvenstvími. Byla první letadlovou lodí, která měla úhlovou letovou palubu, využívala parní katapulty a přistávací signální světla. Unikát také drží v tom, že na její palubě přistálo v roce 1963 největší a nejtěžší letadlo C-130 Hercules.

V roce 1956 během Suezské krize vyplula směrem do východního Atlantiku, připravena vstoupit do Středozemního moře, pokud by byla potřeba. Vrátila se do Norfolku, aby se připravila na první nasazení v rámci 6. flotily ve Středozemním moři. Druhou službu ve Středozemním moři si pak Forrestal odbyl od září 1958 do března 1959, kdy byl kombinován program cvičení, hlídkovací služby a veřejných návštěv tohoto plavidla. Na začátku 60. let se Forrestal účastnil cvičení NATO, které se odehrály v Atlantiku a západním Středomoří společně s další americkou letadlovou lodí USS Enterprise, francouzskými a britskými letadlovými loděmi.

Poté, co vypukla válka ve Vietnamu, se Forrestal zapojil i do ní. V roce 1967 opustil Norfolk a vydal se směrem k Vietnamu, aby pomohl americkým jednotkám. V Tonkinském zálivu, kam Forrestal připlul, byly vypouštěny z jeho paluby letouny, které útočily na vybrané cíle v Severním Vietnamu. Jenže 29. července 1967 došlo na palubě Forrestalu k vážné nehodě. Na palubě plavidla došlo k náhodnému výstřelu rakety z jednoho ze stojících letadel. Raketa pak zasáhla jiné stojící letadlo a došlo k ohlušujícímu výbuchu a řetěžové reakci. Ozvaly se další exploze munice a letadel. Při tomto incidentu bylo zabito 134 námořníků, 161 lidí zraněno, zničeno bylo 21 letadel. Celkové škody pak činily 72 milionů dolarů.

Zajímavé bylo, že na palubě byl v té době i bývalý americký senátor John McCain, který zemřel v roce 2018. Právě McCain byl ve stejném roce zajat Vietnamci, kteří ho mučili, a propustili až v roce 1973.

V roce 1972 se historie bohužel opakovala. Když Forrestal kotvil na molu 12 v Norfolku, vypukl znovu požár, i když rozsahem menší, než byl v roce 1967. Požár byl tentokrát zaviněn lidskou chybou v jedné z počítačových místností. Nicméně počítačové vybavení shořelo a opět vznikly velmi vysoké škody.

Forrestal byl poté nasazen znovu do středozemních vod mezi roky 1968 - 1973 a mezi lety 1973 - 1975. V roce 1982 pak Forrestal poprvé vstoupil i do Indického oceánu. V roce 1983 pak letadlová loď připlula na 28 měsíců do domovského přístavu ve Philadelphii, aby ji v rámci programu SLEP (Service Life Extension Program) prodloužili životnost na dalších 15-20 let. Investice do prodloužení životnosti Forrestalu se vyšplhaly k 550 milionům dolarů.

Forrestal potom operoval při dalších nasazeních koncem 80. let například v Arabském moři. Posádka letadlové lodi také asistovala na důležitém maltském summitu, o němž se říká, že ukončil studenou válku. Forrestal byl v roce 1992 překlasifikován na cvičnou letadlovou loď a chystala se jeho další rekonstrukce. Nakonec však bylo rozhodnuto o jejím vyřazení ze služby, což se také v září 1993 skutečně stalo. V roce 2013 pak byla letadlová loď sešrotována. Forrestal sloužil celkem 38 let a prošel si řadou úspěšných nasazení i několika incidenty. Podle mnohých hlasů nejen z řad námořnictva mohla být přeměněna alespoň na plovoucí muzeum, ale nakonec se tak nestalo.


Zdroj: history.net

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.