USS Iowa – rychlá bitevní loď U.S. Navy (BB-61 – 1943-1990)

USS Iowa – rychlá bitevní loď U.S. Navy (BB-61 – 1943-1990)
17 / 10 / 2018, 10:00

Kdo by neznal bitevní loď USS Iowa, první loď své třídy, která zahrnuje čtyři mocná plavidla sloužící s přestávkami americkému námořnictvu půl století. A to přesto, že od 20. či 30. let se postupně do popředí zájmu progresívně uvažujících admirálů dostávají letadlové lodě, které od základu změní způsoby vedení námořního boje. BB-61 Iowa byla ze služby vyřazena v říjnu 1990, po 19 letech aktivní služby. Od roku 2012 je v Los Angeles přístupná jako muzeum. A zachovány jsou takto i její sestry: New Jersey v Camdenu, Missouri v Pearl Harboru a Wisconsin v Norfolku.

Byť byly rozhodující námořní bitvy druhé světové války vybojovány letouny, úvodní i závěrečné dějství patřilo lodím bitevním. První salvy z 1. září 1939 jsou připisovány obstarožnímu pre-dreadnoughtu německé Kriegsmarine Schleswig-Holstein z let 1904-1908, účastníku bitvy u Jutska. A podpis bezpodmínečné kapitulace Japonského císařství proběhl na palubě bitevní lodi USS Missouri, lodi třídy Iowa, 2. září 1945.

Psali jsme: První světová válka – bitevní lodě německého námořnictva (1914–1918)

Koncem 30. let naznala americká admiralita, že bitevní flotila U.S. Navy postrádá plavidla, jež by byla schopna se účinně vypořádat s rychlými bitevními loděmi předpokládaného protivníka – japonského císařského námořnictva. To disponovalo čtyřmi jednotkami třídy Kongo, loděmi britské konstrukce, přičemž samotné Kongo bylo v Británii i postaveno. Nebyly žádným překvapením. Ve skutečnosti to byly ve 30. letech nejstarší japonské bitevní lodě. Svou koncepcí se však ukázaly být těmi nejužitečnějšími a v průběhu války de facto jedinými účinně nasazenými. Po technické ani taktické stránce nebyly žádným zázrakem. Nesly jen osm 356mm děl. Ale jako původně bitevní křižníky byly velice rychlé – dosahovaly rychlosti 30 uzlů, a díky tomu byly schopné doprovázet svazy rychlých letadlových lodí. A mohly si dovolit i noční přepadové akce s nadějí, že do rozbřesku zmizí z dosahu nepřátelských letounů.

První americkou odpovědí na modernizaci a následnou reklasifikaci lodí třídy Kongo byly dvě bitevní lodě třídy North Carolina (BB-55 a BB-56 Washington) zařazené do služby v dubnu a v květnu 1941, a čtyři jednotky vylepšené třídy South Dakota (BB-57, BB-58 Indiana, BB-59 Massachusetts a BB-60 Alabama) z března až srpna 1942. South Dakota a Washington se pak také s loděmi třídy Kongo utkaly v přímém střetu během námořní bitvy u Guadalcanalu 13. listopadu 1942. Washington se stal jedinou bitevní lodí druhé světové války, která potopila nepřátelskou bitevní loď: obětí jeho devíti 406mm děl se stala Kirišima.

Psali jsme: Bitevní lodě Námořnictva Spojených států – pre-drednoughty a dreadnoughty (1895-1922)

Tyto moderní lodě byly omezené druhou londýnskou námořní dohodou z roku 1936, a s výtlakem limitovaným na 35 tisíc tun nemohly dosáhnout zcela žádoucích parametrů zejména v oblasti pancéřování. Protože se Japonsko odmítlo dohodou řídit (a za přísného utajení zahájilo stavbu lodí třídy Jamato), dohodly se signatáři na zvýšení limitu na 45 tisíc tun, a toho plně využili konstruktéři při stavbě lodí třídy Iowa: s plným výtlakem bezmála 60 tisíc tun, délkou 270 m, šířkou 33 m (aby se vešly do panamského průplavu), rychlostí až 33 uzlů a výzbrojí devíti 406mm děl hlavní ráže byly čtyři jednotky této třídy (BB-61 Iowa, BB-62 New Jersey, BB-63 Missouri a BB-64 Wisconsin) uvedené do služby od února 1943 do června 1944 nejmocnějšími bitevními loděmi U.S. Navy všech dob. Ještě silnější lodě třídy Montana, jež měly být nepřímou reakcí na lodě třídy Jamato, zůstaly jen na papíře.

Psali jsme: Císařovy bezmocné kolosy: jak rozlišit Jamato a Musaši

BB-61 Iowa nesla jméno, které se již před ní v řadě amerických bitevních lodí objevilo: BB-4 Iowa byl pre-dreadnought z let 1897-1919, a BB-53 Iowa měla byla loď nedostavěné třídy South Dakota z roku 1920. Stavba třetí bitevní lodi toho jména byla zahájena 27. června 1940, loď byla spuštěna na vodu 27. srpna 1942 a do služby vstoupila 22. února 1943. Na své první významné misi vezla prezidenta Roosevelta a vysoké představitele vlády a ozbrojených sil na konferenci do Teheránu. Během plavby došlo bezmála k tragédii, když obsluha torpédometů na USS William D. Porter při rutinním cvičení Iowu zaměřila... a vyslala jejím směrem ostré torpédo. Iowa se mu dokázala vyhnout a torpédo explodovalo v brázdě za její zádí.

Psali jsme: USS New Jersey: Nejrychlejší bitevní loď všech dob

Od ledna 1944 pak Iowa sloužila jako vlajková loď 7. divize bitevních lodí v Pacifiku při doprovodu operačních skupin rychlých letadlových lodí, ať už v rámci operačního svazu 38 v sestavě 3. loďstva pod admirálem Halseym, nebo 58 v sestavě 5. loďstva, když byl ve velení admirál Spruance. Hladinového střetnutí s rovnocenným protivníkem se nedočkala. Nejblíže mu byla během bojů o Filipíny a bitev v Leytském zálivu, v Sibuyanském moři či u Samaru, ale Japoncům se podařilo operační svaz 38 odklákat k misu Engaño, a s japonskými bitevními loděmi a křižníky admirálů Kurity a Nišimury se (úspěšně) utkaly jen lehké jednotky a starší bitevní lodě určené k přímé podpoře vyloďovací operace. A také nebyla součástí mocného svazu bitevních lodí a velkých křižníků, které admirál Spruance vyčlenil proti poslední misi bitevních lodi Jamato během operace Ten-Go v dubnu 1945 – ani tento svaz se ovšem s nepřítelem neutkal a Jamato byla, podle předpokladů, zničena palubními letouny.

Během doprovodu letadlových lodí, jejichž úkolem bylo vybojovat vzdušnou převahu nad japonskými ostrovy, se několikrát účastnila dělostřeleckého bombardování různých cílů na ostrovech Hokkaidó a Honšú. Během ceremonie v Tokijském zálivu 2. září 1945 doprovázela v roli vlajkové lodi armirála Halseyho, velitele 3. loďstva, svou sestru Missouri, a 20. září záliv opustila: v rámci operace Kouzelný koberec (Operation Magic Carpet) odvážela do Spojených států vojáky a bývalé válečné zajatce.

Po válce sloužila jako cvičná loď, a v důsledku úsporných opatření byla 24. března 1949 vyřazena ze služby. Reaktivována byla v důsledku vypuknutí války v Koreji, během které se účastnila desítek operací zejména při doprovodu letadlových lodí a ostřelování protivníkových instalací a infrastruktury. Od 24. února 1958, kdy byla opět ze služby vyřazena, byla součástí Atlantského záložního loďstva.

Psali jsme: Video: Když střílí bitevní loď Iowa, vypadávají kamery

Do služby se vrátila v letech 1982-1990 v rámci Reaganova plánu Námořnictva 600 lodí (600-ship Navy), který byl součástí strategické konfrontace se Sovětským svazem s cílem komunistickou diktaturu „uzbrojit“. Iowa prošla rozsáhlou modernizací, dostala účinnou protiletadlovou výzbroj, protilodní a balistické střely, bezpilotní letadla a moderní výstroj pro vedení elektronického boje. A naštěstí nedostala příležitost je vyzkoušet v horkém konfliktu.

Po rozpadu Sovětského svazu byla opět vyřazena do zálohy, v roce 2006 vyškrtnuta ze stavu, ovšem podle zákona ze stejného roku musí být loď udržována ve stavu, který případně umožní její znovuuvedení do služby. Od roku 2012 je loď přístupná veřejnosti jako muzeum.

Psali jsme: Jak by americké námořnictvo mohlo vrátit do hry bitevní lodě třídy Iowa

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace