USS Lexington: Z bitevního křižníku se stala elegantní letadlová loď. Její pouť ukončili Japonci v Korálovém moři

USS Lexington: Z bitevního křižníku se stala elegantní letadlová loď. Její pouť ukončili Japonci v Korálovém moři
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: USS Lexington
18 / 10 / 2021, 16:00

Američané měli k dispozici během druhé světové války také letadlovou loď USS Lexington (CV-2), která byla původně projektována jako bitevní křižník.

USA disponovaly během bojů ve druhé světové válce letadlovou lodí USS Lexington, bylo jí přezdíváno Gray Lady či Lady Lex" pro její elegantní vzhled. Původním cílem US Navy však bylo postavit rychlý bitevní křižník USS Lexington pod označením CC-1.

lexington 1

                                         Stavba Lexingtonu (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

Kýl lodě Lexington byl položen 8. ledna 1921 v loděnici Fore River Shipbuilding Co. v Quincy ve státě Massachusetts. Na základě výsledků mezinárodní odzbrojovací konference ve Washingtonu bylo v roce 1922 zadání projektu změněno na stavbu letadlové lodi stejného jména a označení CV-2. Stejný osud čekal rozestavěný trup sesterské lodi USS Saratoga (ex CC-3), stavba ostatních čtyř jednotek byla zrušena.

Výtlak nového plavidla činil 37 000 t (standardní), 45 500 t (plný), loď byla 268,2 m dlouhá. Lexington mohl dosáhnout rychlosti 33,25 uzlů (61,58 km/h), dosah 10 000 námořních mil při rychlosti 10 uzlů. Posádku tvořilo 2 327 důstojníků a námořníků. Na vodu byl Lexington spuštěn v roce 1925 a o dva roky později vstoupil do služby.

Pokud hovoříme o zbraňovém vybavení, osm děl ráže 203 mm ve čtyřech dvouhlavňových věžích umístěných před a za ostrůvkem na pravoboku bylo při úpravách v roce 1942 nahrazeno lehčí protiletadlovou výzbrojí, střední ráži zastupovalo 12 děl ráže 127 mm po jednom stojících na bocích mírně pod úrovní letové paluby. Hlavní výzbroj ovšem tvořilo až 90 bojových letounů, které loď nesla v prostorném hangáru, ten obsluhovaly dva elektricky poháněné výtahy v ose lodi. Původně však byla loď projektována, aby nesla méně letounů.

Služba Lexingtonu byla až do roku 1942 neodmyslitelně spojena s Pacifikem, kdy bylo plavidlo v roce 1925 přiděleno k Tichomořské flotile. Během druhé světové války zasáhl Lexington do úvodních bojů v Tichomoří, jméno letadlové lodi je spojeno s událostmi napadení americké základny Pearl Harbor. Hlavní velitel tichomořské oblasti admirál Husband Kimmel nařídil, aby operační skupina složení z Lexingtonu, 3 těžkých křižníků a 5 torpédoborců opustila 5. prosince 1941 Pearl Harbor a přepravila na základnu na ostrově Midway 18 střemhlavých letounů Vought SB2U Vindicator.

Ráno 7. prosince se nacházela operační skupina zhruba 930 km jihovýchodně od ostrova Midway, když se dozvěděla o japonském útoku na americkou tichomořskou základnu Pearl Harbor. Posléze, o několik hodin později, obdržel kontradmirál John H. Newton rozkaz, aby mise operačního svazu byla zrušena, a aby bojový svaz začal pátrat po japonských válečných plavidel. Lexington i jiné letadlové lodě tak měly štěstí, protože v době útoku se nacházely mimo Pearl Harbor, kde by jim hrozilo bezprostřední nebezpečí.

Lexington byl nasazen v bitvě v Korálovém moři v květnu 1942. V bitvě se ani na okamžik nepřátelské lodě neviděly, souboj ,,obstarala" letadla, která z letadlových lodí startovala. Tato bitva svým rozsahem předznamenala další důležitý boj, který rozhodoval o dalším osudu Tichomoří - bitvu o Midway, kterou o měsíc později dokázali Američané vyhrát.

Japonci i Američané proti sobě postavili v bitvě v Korálovém moři víceméně srovnatelnou sílu. Američané měli k dispozici 2 letadlové lodě, z toho byla jedna Lexington, 8 křižníků, 13 torpédoborců, 2 tankery, 133 letadel, kdežto Japonci 2 letadlové lodě, 1 lehkou letadlovou loď, 6 křižníků, 7 torpédoborců a 125 letadel.

Samotná bitva se ze začátku vyvíjela lépe pro Američany. Podařilo se jim potopit japonskou letadlovou loď Šóhó. Na druhou stranu japonská letadla potopila americký torpédoborec USS Sims a vážně poškodila tanker Neosho. Další americké údery pak směřovaly na letadlovou loď Šókaku, kterou vážně poškodily. Japonci pak spustili svůj útok, kdy letadlová loď Zuikaku vyslala do vzduchu svá letadla. Cílem japonského náporu se stala druhá letadlová loď, která v Korálovém moři bojovala - USS Yorktown. Ten byl vyřazen záhy z boje, když jej zasáhla bomba v oblasti skladu munice.

lexington 2

                             Lexington po japonském útoku (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

,,Na řadu" se pak dostal právě Lexington. Letadlová loď byla zasažena dvěma torpédy a několika pumami. Plavidlo se ocitlo v plamenech, které předznamenaly pozdější zkázu. Večer bylo jasné, že loď nelze zachránit a kapitán nařídil její evakuaci. Kolem osmé hodiny večer došlo k dalšímu mohutnému výbuchu a následně se Lexington po několika minutách sesul pod vodní hladinu.Na letadlové lodi přišlo o život 216 námořníků.

Vrak Lexingtonu byl nalezen až v březnu 2018 v hloubce zhruba 3 000 metrů týmem amerického miliardáře a spoluzakladatele firmy Microsoft Paula Allena. Vytažení vraku není plánováno, protože je považován za válečný hrob.

 

Zdroj: historynet.com, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace