USS New York (BB-34) - jediná americká bitevní loď, která potopila německou ponorku za první světové války

USS New York (BB-34) - jediná americká bitevní loď, která potopila německou ponorku za první světové války
Autor fotografie: Public Domain|Popisek: Bitevní loď USS New York
18 / 04 / 2022, 10:00

USS New York (BB-34) byla bitevní loď amerického námořnictva a vedoucí plavidlo třídy dvou lodí. Pojmenována po státě New York, byla navržena jako první americká loď, která nesla dělo ráže 14 palců tedy 356 mm. Plavidlo vstoupilo do služby v roce 1914 a poprvé aktivně sloužilo během americké okupace Veracruzu.

Po více než třech letech operací u východního pobřeží a v Karibiku vyplula přes Atlantik, aby se v prosinci 1917 připojila k britské Grand Fleet. Zde působila jako vlajková loď amerických bitevních lodí v 6. bitevní eskadře po zbytek první světové války.

Bylo to během eskortní mise, kdy se USS New York poprvé dostala do kontaktu s německou ponorkou. Když 14. října 1918 vedla flotilu bitevních lodí do Pentland Firth, byla těžce poškozena podvodní kolizí. Odlomily se dva listy jedné z vrtulí plavidla a došlo k poškození pravoboku.

Na USS New York se domnívali, že hloubka kanálu vylučuje možnost, že by se bitevní loď mohla srazit s vrakem lodi a místo toho dospěli k závěru, že se musela srazit s ponořenou ponorku. Vzhledem k poškození, které plavidlo utrpělo také dospěli k závěru, že kolize byla pro německou ponorku fatální, což znamenalo, že to byl jediný případ, kdy bylo německé plavidlo potopeno divizí bitevních lodí Nine během jejich služby u Grand Fleet.

Po válce se spekulovalo, že potopené německé plavidlo byla buď SM UB-113 nebo SM UB-123. Obě varianty však byly vyvráceny, protože UB-113 byla potopena francouzským dělovým člunem v Gaskoňském zálivu, zatímco UB-123 se potopila v minové hrázi v Severním moři pět dní po srážce USS New York s neznámým subjektem.

USS New York byla také přítomna jednomu z nejdramatičtějších okamžiků války, ve kterém se německá flotila vzdala ve Firth of Forth 21. listopadu 1918, jen několik dní po podepsání příměří a konci Velké války.

V roce 1919 USS New York proplula Panamským průplavem do Pacifiku, kde operovala další desetiletí a půl. Během této doby prošla velkou modernizací. V letech 1925 až 1927 obdržela nové olejové kotle, těžší pancéřování paluby, protitorpédové výdutě na bocích a moderní mechanismy řízení střelby.

V polovině 30. let minulého století se USS New York přesunula do Atlantiku a stala se americkým zástupcem v britské Coronation Grand Naval Review. Poté sloužila jako výcviková loď, dokud nezačala druhá světová válka.

USS New York byla součástí operace Neutrality Patrol v Atlantiku na začátku druhé světové války. Když se USA v roce 1941 přiblížily účasti v konfliktu, pomáhala spojenecké okupaci Islandu a doprovázela konvoje. Když Amerika začala ve válce bojovat, pokračovala v doprovodu konvojů.

V listopadu 1942 se USS New York zúčastnila spojenecké invaze do severní Afriky a poskytovala palebnou podporu pro vylodění v přístavu Safi v Maroku. Rok 1943 a většinu roku 1944 strávila eskortními a výcvikovými povinnostmi.

V únoru 1945 bojovala v bitvě o Iwodžimu, kde poskytovala dělostřeleckou podporu a bombardovala pobřeží. Poté byla nasazena u pobřeží Okinawy pro stejné účely. Během bitvy o Okinawu utrpěla 14. dubna 1945 lehké poškození od kamikadze.

 

Po skončení konfliktu se zúčastnila operace Magic Carpet a přepravovala americké vojáky zpět do USA. Poté se zúčastnil oslav Dne námořnictva v New Yorku.

Stará bitevní loď ukončila svou kariéru během testů atomové bomby na atolu Bikini v roce 1946. Tyto testy (Able a Baker) způsobily, že se stala příliš radioaktivní, byla odtažena na moře a potopena u pobřeží Pearl Harboru na Havaji.

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace