USS San Diego - jediná velká válečná loď, kterou Spojené státy za první světové války ztratily

USS San Diego - jediná velká válečná loď, kterou Spojené státy za první světové války ztratily
16 / 08 / 2019, 13:00

Už odedávna se traduje, že byste NIKDY neměli přejmenovávat loď. Přináší to totiž smůlu (tak jako tomu bylo třeba u doprovodné letadlové lodi USS Midway, která byla přejmenována na St Lo, aby se jméno Midway uvolnilo pro novou loď třídy Essex. Nedlouho poté byla USS St Lo první velkou obětí kamikaze).

Pancéřový křižník USS California byl objednán již v roce 1899. Práce vykonaly ocelárny Union Iron Works v San Francisku, a tak mohl být v roce 1904 spuštěn na vodu, v roce 1907 dokončen a přijat do služby. Pancéřový křižník (ACR-6) California se stal důležitou lodí určenou k rozšiřování vlivu Spojených států v Pacifiku. 

Nicméně 30. července 1914 zavedlo námořnictvo zcela jiný systém pro pojmenování lodí. Podle nového uspořádání byla všechna jména států rezervována pro bitevní lodě, a tak musela být California přejmenována. Nové jméno sdílela se svým domovským Pacifickým přístavem, a to konkrétně San Diego. Hned o rok později dostala jméno California bitevní loď BB-44, třídy Tennessee.

Loď měla smůlu už při incidentu během povstání v Mexiku v roce 1900, kdy o život přišli 2 členové posádky. Pravá zkouška ale nastala až po přejmenování. 21. ledna 1915 plula loď podél pobřeží Mexika, když došlo k výbuchu kotle ve strojovně č.1, při kterém přišlo o život 5 námořníků a dalších 7 bylo zraněno.

Přitom lodi tenkrát hrozilo větší nebezpečí. 25letý podporučík Robert W. Cary Jr. (který právě opustil kotelnu, poté, co předtím zkontroloval onen kotel a nenašel na něm nic neobvyklého) stál v prostoru vodotěsné přepážky a manuálně držel dveře otevřené, dokud všichni přeživší strojníci a topiči neopustili místnost. Poté organizoval záchrannou operaci s cílem opravit loď.

Za heroický výkon obdržel Cary kongresovou medaili cti. Ve službě zůstal po dobu první světové války, meziválečné období i během druhé světové války a krátce po ní. Za druhé světové války velel lodi USS Savannah. Během náletu bombami Fritz X na loď USS Savannah jednal opět s chladnou hlavou a přispěl tak k záchraně lodi. Před odchodem do výslužby dosáhl hodnosti kontradmirála.

Ale vraťme se k lodi San Diego, ta byla po nehodě v roce 1915 opravena, nicméně v Pacifiku už nepůsobila. Poté působila jako hlídková loď mezi New Yorkem a Hampton Roads, kde byla také používána jako konvojová eskorta na trasách do Anglie a Francie pro konvoje vyskytující se v blízkosti pobřeží USA.

Nicméně v 11:05 dopoledne, dne 19. července roku 1918 se něco stalo (a dodnes se se 100% jistotou neví, co přesně to bylo). Moře bylo tak klidné, že posádka byla schopná hlásit i plující dřevěné trosky na hladině, ale ponorka toho dne spatřena nebyla. I přesto došlo k explozi na přídi na levoboku pod čarou ponoru (což nasvědčuje tomu, že loď najela na minu).

Nebyla to žádná obří rána, jednalo se prý spíše o takové tupé buchnutí a loď se mírně zatřásla. Problém byl ale v tom, že se zasekly vodotěsné přepážky mezi levoboční strojovnou a kotelnou č.8 v otevřené poloze, takže obě místnosti byly rychle zaplaveny. Oba motory postupně vysadily a jak se voda šířila do okolních prostor, zvětšoval se i náklon lodi. Jakmile náklon dosáhl devíti stupňů, začala se do lodi hrnout voda skrze levoboční kasematy pro děla ráže 150mm. To znamenalo konec lodi, ta se o chvíli poté potopila.

Posádka opustila loď přesně podle předpisů a tak bylo ztraceno pouze 6 členů posádky, dalších 6 členů posádky bylo zraněno. Loď se potopila po 28 minutách od výbuchu. Vrak leží kýlem vzhůru v hloubce 34 metrů (v důsledku čehož byl jedenkrát považován za německou ponorku a letecky bombardován), přibližně 10,5 míle od majáku na Fire Island, nedaleko Long Islandu ve státě New York.

Nějaký čas se spekulovalo o torpédu, ale žádný periskop v oblasti pozorován nebyl a v té době by bez použití periskopu ponorka neměla šanci cíl zasáhnout. Obecně přijatá verze je, že loď najela na minu, kterou tam nedlouho před tím položila ponorka U-156. Tuto verzi se ale nepodařilo potvrdit, protože U-156 sama najela na minu a do Německa se už nikdy nevrátila.

 

Část článku vznikla přeložením textu od Daryla Beattie, ze stránky monitors, iron clads, turret ships, costal defense battleships (//www.facebook.com/groups/268065540624937/)

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace