Firma zakladatele Microsoft hlásí senzační nález: Podmořský dron odhalil vraky obávaných japonských letadlovek

Firma zakladatele Microsoft hlásí senzační nález: Podmořský dron odhalil vraky obávaných japonských letadlovek
22 / 10 / 2019, 16:00

V pátek 18. října 2019 oznámil tým RV Petrel, že po prozkoumání 1715 kilometrů čtverečních dna Tichého oceánu, přesněji řečeno Námořní národní rezervace Papahānaumokuākea pokrývající ostrovy a atoly severozápadních Havajských ostrovů, včetně atolu Midway, nalezl vrak japonské letadlové lodi Kaga. A v pondělí 21. října také potvrdil nález vraku vlajkové lodi viceadmirála Čúiči Naguma, Akagi. Obě byly potopeny v bitvě u Midway 4. a 5. června 1942.

Oba objevy učinila posádka pátrací lodi Petrel, která spadá pod společnost Vulcan spoluzakladatele Microsoftu Paula Allena. Výzkumníci k hledání použili podmořský dron vybavený sonarem, ten přesné umístění lodí Kaga a Akagi dokázal lokalizovat

Oznámení přichází jen několik dnů po objevení americké eskortní letadlové lodi St. Lo, jež byla potopena útokem pilota kamikaze 25. října 1944 během bitvy v Leytském zálivu. Tyto poslední objevy spojuje mj. fakt, že St. Lo byla před vstupem do služby pojmenována Midway. Vrak letadlové lodi Kaga byl nalezen v hloubce 5400 metrů. Je na dně usazen kolmo a chybí mu většina letové paluby. V neděli večer středoevropského času přišla první zpráva o objevení dalšího vraku nedaleko Kagy, a v pondělí ráno po provedených měřeních bylo jasno: RV Petrel nalezl vlajkovou loď Kidó Butai, Akagi. Objevení lodí Sórjú a Hirjú na sebe zřejmě nedá dlouho čekat. A také USS Yorktown, jedinou americkou letadlovou loď ztracenou v bitvě u Midway.

Akagi a Kaga

Lodě Akagi a Kaga byly v době vypuknutí druhé světové války v Pacifiku největšími letadlovými loděmi japonského císařského námořnictva. Tvořily 1. divizi letadlových lodí (1. Kókú Sentai), a Akagi byla vlajkovou lodí 1. leteckého loďstva (1. Kókú Kantai). Z jejich palub vzlétly letouny útočných vln proti Pearl Harboru, a v prvním půlroce války v Tichomoří byly součástí páteřních námořních sil císařského Japonska. V letech 1928-1929 byl kapitánem Akagi tehdy 32letý Isoroku Jamamoto. Pozdější admirál a velitel Spojeného loďstva, který zaštítil sestavení plánu útoku na Pearl Harbor i bitvy u Midway, a který také osobně vydal rozkaz k jejímu potopení poté, kdy byla v bitvě u Midway těžce poškozena americkými palubními bombardéry. Ale nepředbíhejme.

Kaga byla o půl roku starší než Akagi. Její kýl byl založen v červenci 1920 v Kóbe společností Kawasaki jako druhá jednotka třídy bitevních lodí Tosa. Své jméno získala při spuštění na vodu po provincii Kaga v dnešní prefektuře Išikawa. Projekt bitevních lodí třídy Tosa byl zrušen v důsledku omezení Washingtonskou námořní dohodou v roce 1922. Smlouva umožňovala přestavbu dvou ze čtyř rozestavěných těžkých lodí na letadlové. Japonci s ohledem na lepší nautické vlastnosti trupů rychlých bitevních křižníků zvolili dvojici Amagi a Akagi, a Tosa a Kaga byly určeny k rozebrání či potopení. Kaga měla skončit jako cvičný terč.

Jenže 1. září 1923 zasáhlo region Kanto na ostrově Honšú zemětřesení v síle 8,3 Richterovy stupnice. Letadlová loď Amagi byla v Jokosuce neopravitelně poškozena. A její místo převezme právě nedostavěná bitevní loď Kaga. Přestavba byla zahájena v roce 1925 a skončena 28. prosince 1928.

Kýl bitevního křižníku Akagi byl založen 6. prosince 1920 v loděnicích Kure. Přestavba Akagi na letadlovou loď byla zahájena 9. listopadu 1923. Loď získala své jméno při spuštění na vodu 22. dubna 1925 po hoře Akagi v prefektuře Gunma. Jako letadlová byla dokončena 25. března 1927. Měla tři letové paluby, jejichž účelem byla schopnost vyslat leteckou skupinu co nejrychleji, a žádný ostrov. Velitelský můstek byl pod předním okrajem horní letové paluby. Stejné uspořádání vzniklo také na letadlové lodi Kaga. Ta je poněkud pomalejší než Akagi, která při zkouškách dosáhne rychlosti 32,5 uzlu. Ex-bitevní loď Kaga "jen" 29 uzlů.

Tři letové paluby se s rostoucí hmotností palubních letounů ukazují jako nevyužitelné. Na obou lodích proběhne modernizace (Akagi 1935-1938, Kaga 1934-1935), a nadále mají jednu palubu, a výrazně zvětšené hangáry, které teoreticky umožňují nést 91, resp. 90 letounů. V praxi nesou 66-75 letadel. Lodě také dostávají malý ostrov, kam se přesunuje velitelský můstek. V souladu s japonskou doktrínou Akagi nese svůj na levoboku a Kaga jako druhá loď divize na pravoboku.

Ve druhé světové válce

Obě lodě se účastnily kromě Pearl Harboru operací proti Rabaulu, pátrání po amerických letadlových lodích, které v únoru napadly japonská postavení na Marshallových ostrovech, poté bombardování australského Darwinu. Kaga najela u Marshallových ostrovů na mělčinu, a provizorní oprava neumožňovala její účast na následujícím výpadu 1. leteckého loďstva proti britskému Cejlonu. Namísto toho prošla opravou, aby byla připravena k rozhodující operaci MI vedené proti atolu Midway.

Zde obě lodi našly svůj osud. Úspěšně se vyhnuly úvodním náletům především torpédových bombardérů. Byly ovšem zasaženy střemhlavými. Akagi zasáhne sice jediná puma, ale vzhledem k tomu, že v hangárech jsou právě připravovány bombardéry k útoku proti americkým lodím, sekundární exploze způsobí neřešitelné požáry. Je opuštěna, a na přímý rozkaz admirála Jamamota 5. června 1942 potopena torpédy doprovodných torpédoborců.

Kagu zasáhla minimálně jedna 450kg puma a tři 230kg bomby letounů z USS Enterprise. Jedna z nich zničila můstek a zabila kapitána Okadu. Důsledky zásahů a příčiny konce jsou stejné jako na Akagi. Napadne ji také ponorka Nautilus (SS-168), její torpédo zasáhne, ale nevybuchne. Ve večerních hodinách je letadlová loď potopena dvěma torpédy z torpédoborce Hagikaze. Ztráty jsou na lodi vyšší než na Akagi: 814 proti 263.

Závěrem

Dnes, tedy 22. října, tým ohlásil předčasný konec své aktuální mimořádně úspěšné mise. Jeho dálkově ovládaná ponorka byla při fotografování vraku lodi Kaga poškozena a tým není schopen ji opravit na místě. Na fotografie z lodi Akagi si budeme muset nějaký čas počkat. Tým slibuje další projekt na rok 2020.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace