V červnu začne lov Toma Hankse. Z můstku torpédoborce bude potápět U-booty

V červnu začne lov Toma Hankse. Z můstku torpédoborce bude potápět U-booty
Autor: Youtube|Popisek: Greyhound
14 / 03 / 2020, 16:00

V červnu 2020 bude mít premiéru film Aarona Schneidera, v němž hlavní role připadla Tomu Hanksovi, který k filmu také napsal scénář, a to podle románu Dobrý pastýř (The Good Shepherd) C. S. Forestera, který je i u nás známý především příběhy Horatio Hornblowera, britského námořního důstojníka válčícího proti revoluční a napoleonské Francii. Podobně jako tam jde v případě Greyhounda o fiktivní příběh. A ani torpédoborec účastníci se v příběhu bitvy o Atlantik, tedy USS Keeling s kódovým volacím znakem Greyhound, neexistoval. Má ovšem jít o loď skutečné třídy Mahan.

Příběh sleduje osudy komandéra Krause, velitele torpédoborce Keeling, při ochraně konvojů během bitvy o Atlantik na začátku roku 1942, krátce po americkém vstupu do druhé světové války. Krause se ocitá v nelehké situaci, protože velí britským kolegům, kteří mají více než dvouleté válečné zkušenosti, zatímco on, hodnostně výše postavený, je na své první ostré misi.

Odehrává se v obtížném období války, kdy pokročilé vybavení lodí, především radary a sonary, ještě není zcela vyladěné, a v Atlantiku zeje "díra" daná omezeným doletem pozemních letounů z východního pobřeží Spojených států a Kanady z jedné strany a z Británie z druhé strany. V nepokrytém prostoru (protože doprovodných letadlových lodí je zatím nedostatek) mají německé ponorky výrazně větší naději uspět, a v cestě mezi nimi a dopravními loděmi, převážejícími životně důležitý válečný materiál, stojí jen doprovodná hladinová plavidla, především torpédoborce, eskortní torpédoborce a korvety.

V knize jde o torpédoborec třídy Mahan, ovšem natáčení probíhalo především na palubě DD-661 Kidd, což je torpédoborec třídy Fletcher, který je dodnes zachován jako muzejní loď na Mississippi v Baton Rouge v Louisianě. Jméno mimochodem nese po kapitánu bitevní lodi Arizona, kterou zničil japonský útok na Pearl Harbor 7. prosince 1941.

Třída Mahan je starším typem torpédoborců amerického námořnictva. Zahrnuje 18 plavidel spuštěných na vodu v letech 1934 a 1935, jejich trupová čísla končí u 385 (USS Fanning). Třída Fletcher je modernější a již válečným typem, který se opírá o zkušenosti (spíše nedobré zkušenosti) s výkony torpédoborců, které na třídu Mahan navázaly, tedy Porter a Somers.

Je zvláštní, že si Forster vybral pro svůj příběh právě loď třídy Mahan, protože žádná z jejích jednotek nebyla během roku 1942 nasazena v Atlantiku. Všechny působily v Tichomoří. Šlo o lodě o plném výtlaku 2137 tun, dlouhé 104 m. Čtyři kotle a dvě turbíny o výkonu 46 tisíc koní jim dávaly nejvyšší rychlost skvělých 37 uzlů. Při 12 uzlech urazily vzdálenost 12850 km. Válečnou posádku tvořilo 250 mužů. Nesly pět 127mm dvouúčelových děl v pěti jednohlavňových věžích a dvanáct 533mm torpédometů (tři čtyřhlavňové). Proti ponorkám pak dva vrhače hlubinných bomb na zádi.

Fletcher je loď s trupovým číslem 445, spuštěný na vodu 3. května 1942 a dokončený 30. června 1942 - lodě této třídy se tedy také úvodních operací v Atlantiku neúčastnily. Jako poslední loď třídy byl v den spojeneckého vylodění v Normandii (6. června 1944) spuštěn na vodu DD-804 Rooks (dosloužil v roce 1983 v Chile). Byly výrazně větší než třída Mahan (plný výtlak 2500 tun, délka 115 m), výkonnější stroje jim dávaly přesto srovnatelnou rychlost. Posádku tvořilo 329 mužů. Základní výzbroj byla podobná jako u třídy Mahan, ale torpédomety měly dva pětihlavňové a s ohledem na dobu zařazení do služby nesly mnohem silnější protiletadlovou výzbroj.

Hlavní tíži operací v roce 1942 nesly v Atlantiku torpédoborce tříd Somers, Benson, Gleaves, Bristol, a staré čtyřkomínové lodě z let 1917-1919, především třídy Wickes.


Aktualita: Tom Hanks a jeho žena Rita Wilsonová oznámili, že se v Austrálii, kde Tom Hanks připravuje film o Elvisu Presleym, nakazili koronavirem a jsou v karanténě. Herec na svém twitterovém účtu dodal, že budou dále testování a v karanténě zůstanou tak dlouho, jak dlouho bude třeba.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace