V obklíčení Sovětů - jak korejský letoun přežil před 41 lety zásah raket a nouzově přistál na zamrzlém jezeře

V obklíčení Sovětů - jak korejský letoun přežil před 41 lety zásah raket a nouzově přistál na zamrzlém jezeře
Autor: Screenshot YouTube
20 / 04 / 2019, 16:00

20. dubna 1978 se proměnil běžný let korejského Boeingu v boj o přežití. Před 41 lety si nikdo nemyslel, že korejský Boeing 707, který měl namířeno z Paříže do Soulu, bude posléze bojovat o přežití, kdy na něj sovětské stíhačky vystřelily několik raket.

Let KAL 902 na začátku probíhal zcela standardně - večer 20. dubna 1978 odstartoval korejský boeing z pařížského letiště Orly. Stroj měl naplánováno mezipřistání na Anchorage na Aljašce a poté letět do Soulu. Na palubě boeingu bylo 197 cestujících. Začátek letu nenasvědčoval tomu, že dojde k nějakému většímu problému.

psali jsme: K letecké tragédii se přihlásila IS, Lufthansa a Air France odklonily lety nad regionem

Ten však nastal po několika hodinách nad Severním ledovým oceánem. Piloti upravili kurs na autopilotu, jenže se ,,sekli" ve výpočtu a zadali špatné údaje. Letadlo se tak úplně odchýlilo z dosud nastaveného kurzu a namířilo si to přes severní Skandinávii přímo do sovětského vzdušného prostoru.

Sovětská protivzdušná obrana zaregistrovala ,,nezvaného hosta" až po nějaké době. Sověti si vyhodnotili stroj jako průzkumný letoun Boeing RC-135, který šlo za Boeing 707 zaměnit. V probíhající studené válce tak považovali Sověti stroj za narušitele, který nemá v jejich vzdušném prostoru co pohledávat. Za korejským boeingem tak byly vyslány dvě stíhačky Su-15TM. Sovětští piloti se měli snažit o komunikaci s korejským pilotem, ale neúspěšně. Kapitán letadla později vypověděl, že se o komunikaci snažil, mimo jiné tím, že zpomalil svůj stroj a zapnul přistávací světla. Posléze tak nařídila odpovědná sovětská místa korejský boeing bez milosti sestřelit. Na stroj byly vystřeleny dvě rakety P-60, jedna z nich minula cíl, druhá zasáhla levé křídlo a částečně trup letounu.

Život 109 lidí na palubě nyní závisel na rychlém rozhodnutí korejského pilota. Ten se rozhodl zahájit nouzový sestup na 5 000 stop. Ztratil se tak alespoň na chvíli svým pronásledovatelům. Pilot zároveň hledal nad poloostrovem Kola místo k přistání. Znovu však korejský stroj objevily sovětské stíhačky a přinutily jej tentokrát nouzově přistát na zamrzlém jezeře Korpijärvi nedaleko Kemu v Rusku. Při manévru přišli o život dva lidé.

psali jsme: Konflikt nad Východočínským mořem: japonské F-15 vs. čínské Su-30

Sověti tehdy prohlásili, že korejský letoun se pohyboval v zakázaném prostoru, nekomunikoval a snažil se sovětským stíhačkám uniknout. Podle Sovětů se také kapitán letadla přiznal k plnění špionážních úkolů, ten však později prohlásil, že přiznání bylo vynucené, což nelze při tehdejší praxi Sovětů vyloučit. Cestující se pak v pořádku vrátili do svého původního cíle - Soulu.

Let KAL 902 tak měl štěstí, že jedna raketa P-60 minula svůj cíl, jinak by téměř s jistotou korejský letoun sestřelil a došlo by k tragédii. Ta se skutečně stala o pět let později, kdy sovětská stíhačka Su-15 sestřelila jihokorejský boeing 747 nad Sachalinem, protože narušil sovětský vzdušný prostor. Tehdy zahynulo všech 269 lidí na palubě.

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace