Válečná lest drzého lajtnanta: Barbarům v Tripolisu "vypálil rybník" i s lodí

Válečná lest drzého lajtnanta: Barbarům v Tripolisu &quote;vypálil rybník&quote; i s lodí
Autor: Naval History and Heritage Command: Photo #: KN-10849|Popisek: Hořící Philadelphia (Edward Moran, 1897)
10 / 07 / 2020, 10:00

V dnešní zjitřené atmosféře není možná radno používat některé zavedené výrazy, ale než je někdo zakáže, spokojíme se s nimi. V letech 1801-1805 vedly Spojené státy, Švédsko a Sicilské království válku s tzv. barbarskými státy, toho označení první. "Barbarskými" státy byly nazývané Maroko, Alžírsko, Tunis a Tripolitánie na severním africkém pobřeží, kromě Maroka formálně náležející pod svrchovanost Osmanské říše. Nejpozoruhodnější vojenskou operací tohoto konfliktu byla mise amerického námořního poručíka Stephena Decatura, jejímž cílem bylo spálit americkou fregatu USS Philadelphia. Loď padla do rukou nepřítele. Aby ji nebylo možné využít proti původním majitelům, vznikl odvážný a neméně odvážně realizovaný plán na její zničení.

Důvodem k válce bylo pirátství. Přepadávání obchodních lodí ve Středomoří, zajímání jejich posádek a požadování výkupného. Třetí prezident USA Thomas Jefferson (v úřadu 1801-1809) odmítl výkupné platit (což znamenalo pro rukojmí prodej do otroctví) a Spojené státy se tak poprvé dostaly do ozbrojeného konfliktu za Atlantským oceánem.

USS Philadelphia byla 36dělová fregata postavená v letech 1798-1799. Do služby vstoupila 5. dubna 1800 a na její velitelský můstek se postavil kapitán Stephen Decatur, jehož v roce 1801 vystřídá kapitán Samuel Barron. Pod jeho velením bude loď nasazena v reakci na četné pirátské útoky proti americkým lodím k blokádě tripolitánského pobřeží (dnes Libye). V roce 1803 byla nakrátko stažena zpět do Spojených států, dostala novou výzbroj v podobě šestnácti 32liberních karonád účinných v boji proti posádce na krátkou vzdálenost, a pod velením komodora Williama Bainbridge se vrátila do Gibraltaru, odkud působila proti pirátům.

Podařilo se jí na marocké válečné lodi Mirboka dobýt zpět ukořistěnou brigu USS Celia, ale již 31. října 1803 ji potkala smůla. Při stíhání pirátské lodi najela na podmořské dno a do mapy nezanesené útesy nedaleko tripoliského přístavu, uvízla a přes veškerou snahu posádky se ji nepodařilo vyprostit. Přes palubu byla svržena děla. Ve snaze loď odlehčit byl dokonce odřezán přední stěžeň. Kapitán nakonec alespoň nařídil spálit plachty, naházet do moře všechny zbraně a střelný prach, aby, až bude posádka nevyhnutelně zajata, nepadly tyto cenné prostředky do rukou pirátů.

Poté se vzdal. Důstojníci i mužstvo se stali otroky paši Yusufa Karamanliho, a tripolitánským pirátům se podařilo fregatu z útesu díky bouřce vyprostit a doplout s ní do nedalekého přístavu. Jakmile se o tom dozvěděl velitel americké eskadry, komodor Edward Preble, nařídil vypracovat plán na spálení lodi, a úkolem pověřil poručíka Stephena Decatura, respektovaného důstojníka, velitele 12dělového škuneru Enterprise, syna prvního velitele USS Philadelphia. 

K uskutečnění plánu byla využita Decaturem dobytá tripolitánská loď, nyní USS Intrepid, na níž pod maltézskou vlajkou Američané předstírali, že jsou Malťany. Vpluli drze do tripoliského přístavu a s příběhem o ztracené kotvě žádali možnost připoutat svou loď k boku Philadelphie, což jim bylo dovoleno. Jakmile byly lodě u sebe, 84 členů Decaturovy posádky okamžitě vpadlo na palubu dobyté americké lodi, piráty odzbrojili, loď zapálili a podařilo se jim včas s Intrepidem odrazit a uniknout.

Stephen Decatur byl okamžitě národním hrdinou. Povýšen na kapitána ve věku pouhých 25 let. Dostane ještě příležitost vyznamenat se ve válce roku 1812 s Velkou Británií, a také ve druhé barbarské válce v červnu 1815 proti Alžírsku.

Zdroj: blog.fold3.com, wikipedia.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace