Válka na moři – britské a francouzské řadové lodě 18. a počátku 19. století

Válka na moři – britské a francouzské řadové lodě 18. a počátku 19. století
28 / 11 / 2018, 10:00

Termín řadová loď, ship of the line, navire de ligne, je obecným výrazem pro bitevní plavidlo, které tvořilo páteř námořních sil od počátku 17. století do počátku 20. století. Řadová proto, že jako svou hlavní zbraň užívala dělostřelectvo: boční salvy byly nejúčinnější, protože mohl pálit současně největší počet děl, a aby mohla loď pálit boční salvu, musí plout v kýlové linii, řadě. Prošly zcela zásadním vývojem, který končí u moderních superdreadnoughtů, mocných bitevních lodí 20. století. Dnes se budeme věnovat období staršímu, rámcově ukončenému americkou válkou za nezávislost (1776-1783) a válkami koaličními (1792-1815).

Zavedení palných zbraní zásadním způsobem změnilo nejen pozemní, ale přirozeně i námořní válku. Boj vedený dosud střelnými zbraněmi spíše sekundárně a především jako příprava na abordáž, zahákování nepřátelského plavidla a jeho dobytí bojem muže proti muži na palubě, nahradila snaha nepřítele potopit či poškodit palbou natolik, aby přestal být akceschopným. Děla se na palubách válečných lodí, stále relativně malých, objevují od 14. století, zprvu však šlo o lehké kusy určené pro boj proti posádce nepřítele. Zejména v souvislosti s dálkovými objevnými plavbami se mění konstrukce lodí. Od karak a karavel ke galeonám, velkým lodím s vysokými boky, jejichž válečné varianty umožňovaly instalaci těžkého dělostřelectva na několika palubách.

Hvězdná hodina admirála Nelsona. U Trafalgaru udolal téměř neporazitelného Napoleona

K taktice opřené o palbu palubního dělostřelectva přistoupili jako první Britové, čelící v 16. století španělské početní převaze, vůči níž si taktiku abordáží nemohli efektivně dovolit. Cílem již nebylo protivníkovu loď dobýt, ale zůstat mimo přímý kontakt a moci vést současně boj s několika protivníky. Takovému způsobu boje vyhovuje nejlépe jako výchozí formace kýlová linie. Zrodila se řadová loď.

Prvním plně vyzbrojeným trojpalubníkem byla britská loď Prince Royal z roku 1610, a prvním francouzským pak v roce 1632 La Couronne. Konstrukce lodí se dále vyvíjela a brzy bylo třeba zavést systém tříd, do nichž byla plavidla řazena podle své velikosti a především v závislosti na ní neseného počtu hlavní dělostřelecké výzbroje, chceme-li být přesní, pak podle počtu bočních střílen. V Royal Navy byl v roce 1653 ustaven systém šesti tříd, a první tři byly řadové lodě, Francie následovala v roce 1671 systémem pěti tříd. Systém se přirozeně vyvíjel. V období napoleonských válek znalo britské námořnictvo šest tříd řadových lodí (110 a více děl, 100 děl, 98 děl, 80 děl, 74 děl a 64 děl), a francouzské čtyři (120 děl, 110 děl, 80 děl a 74 děl).

Větší než Nelsonova loď Victory, královna moří Santísima Trinidad

U největších lodí byly standardní britskou výzbrojí kanóny ráže 32 liber na hlavní palubě, 24 liber na druhé palubě a 12-18 liber na třetí palubě; Francouzi vezli na hlavní palubě 36liberní kusy, na druhé děla ráže 24 liber a 12liberní kanóny na třetí palubě. Pro lepší a detailnější srovnání si můžeme vypůjčit tabulku sestavenou Karlem Řezníčkem v jeho studii o bitvě u Trafalgaru:

Velkým námořním bitvám revolučních a napoleonských válek jsme již pozornost věnovali. Zajímavých střetnutí přinesly koaliční války v letech 1792–1815 více; ale co bitva u Chesepeaku? Významné námořní střetnutí americké války za nezávislost, během které katolická a absolutistická Francie podpořila osamostatnění britských kolonií a vznik demokratické republiky, Spojených států amerických. Skvěle je, mimochodem, věc ztvárněna v šestidílném seriálu HBO John Adams, který můžeme jen doporučit.

Kromě pozemní armády poslala také silné loďstvo pod velením hraběte de Grasse, jehož 24 řadových lodí nesoucích 1542 děl se 5. září 1781 utkalo s britským loďstvem kotradmirála Gravese v síle 19 lodí a 1410 děl. Francouzský úspěch zabránil Britům posílit Cornwallisovy jednotky u Yorktownu, a rozhodujícím způsobem přispěl k výsledku války.

Bitva na Nilu: výbuch Orientu předznamenal výbuch Bonapartova orientálního tažení

Kromě tří menších lodí byly všechny francouzské řadové lodě v bitvě u Chesepeaku 74- a 80dělové – a vlajkovou byla 110dělová Ville de Paris. Mohutný trojpalubník, kterému se Britové pomstili o půl roku později, v bitvě u Saintes, kde byla dobyta, ovšem potopila se během následujícího hurikánu. V britské sestavě u Chesepeaku převažují lodě třetí třídy, 74dělové. Vlajkovou lodí byl 98dělový London. A vlajkovou lodí zadního voje pod velením kontradmirála Hooda byl 98dělový Barfleur. Během napoleonských válek HMS London dobude v březnu 1806 francouzskou řadovou loď Marengo, a v roce 1808 odveze portugalskou královskou rodinu do brazilského exilu.

Téma řadových lodí rozvedeme v některém z příštích článků seriálu o lodích a ponorkách. Do jejich vývoje promluvilo především zavedení parního stroje, zdokonalení dělostřelectva a první pokusy s ochranným pancířem.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace