Ve stínu jiných námořních katastrof. S nákladní lodí Goya nemilosrdně zúčtoval sovětský velitel

Ve stínu jiných námořních katastrof. S nákladní lodí Goya nemilosrdně zúčtoval sovětský velitel
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Nákladní loď Goya
11 / 06 / 2022, 10:00

Nejméně 6 tisíc mrtvých. Takový byl výsledek jedné z největších námořních tragédií vůbec.

Potopení nákladní lodi Goya patří mezi ty méně známé námořní katastrofy, přesto ji můžeme zařadit právě mezi ty největší. Goya byla postavena v roce 1940 a pojmenována byla po slavném španělském malíři. Její délka činila 146 metrů, mohla dosáhnout rychlosti 18 uzlů.

Nicméně pod norskou vlajkou neplula dlouho, protože se jí po německé invazi v dubnu 1940 zmocnili nacisté. Goya tak sloužila napříště jako plavidlo, které přepravovalo vojáky, od roku 1942 byla používáno jako pomocný přepravní prostředek pro německé U-Booty. Loď se ke konci války vrátila do litevského přístavu Klajpeda, kde sloužila jako cíl pro torpédová cvičení.

V roce 1945 se Goya účastnila německé námořní operace Hannibal, během níž došlo k masové evakuaci vojenských jednotek a civilistů z Východního Pruska a Pomořanska před postupující Rudou armádou. Jednalo se o největší evakuační operaci v dějinách vůbec. Goya sloužila jako evakuační plavidlo a zároveň jako nemocniční loď, na níž bylo připraveno přes 1 000 lůžek pro těžce zraněné vojáky.

16. dubna 1945 se Goya plavila v konvoji z Gdyně podél poloostrova Hel a přes Baltské moře měla namířeno do německého Kielu. Asi 4 hodiny po vyplutí byla Goya napadena sovětskými bombardéry. Ty sice loď zasáhly, ale nezpůsobily jí větší poškození. Po obeplutí poloostrova Hel několik mil od Rozewského mysu byl konvoj spatřen sovětskou ponorkou L-3.

Tato sovětská ponorka se řadí k velmi úspěšným, když dokázala potopit 25 nepřátelských lodí, 4 pak poškodila. Ponorce L-3 velel kontradmirál Vladimir Konovalov, Hrdina Sovětského svazu, který byl oceněn řadou vyznamenání. 16. dubna 1945 se Konovalovovi otevřela další možnost, jak si připsat další úspěšný zářez. I když byla Goya rychlejší než ponorky, plavba konvoje byla zpožděna kvůli problémům s motory, jež měla doprovodná loď Kronenfels.

A toho beze zbytku využil Konovalov, který dal pokyn k vypuštění 4 torpéd. Dvě zasáhla Goyu a způsobila obrovský výbuch a následný požár, z něhož se už nemohla loď vzpamatovat. Rozlomila se na dvě části a potopila se necelé 4 minuty od okamžiku, kdy ji zasáhla torpéda.

Podle odhadů zemřelo nejméně 6 000 lidí, ,,odvážnější" odhady kalkulují s počtem 7 000, což činí z potopení Goyi tak či onak jednu z největších námořních katastrof vůbec. Nepanuje rovněž jasno o tom, kolik lidí se podařilo zachránit. Odhady se pohybují kolem 180 lidí, z nichž 159 zachránila již zmíněná loď Kronenfels.

16. dubna 2003, tedy po 58 po samotné trafédii, byl vrak Goyi lokalizován mezinárodní expedicí, v jejímž čele stál Ulrich Restemeyer. Krátce po objevení vraku bylo místo prohlášeno válečným hrobem.

Zdroj: history.com


Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace