Velociped ve službách vojenských fungoval od roku 1870

Velociped ve službách vojenských fungoval od roku 1870
Popisek: Indičtí vojáci na kolech u Sommy 1916
19 / 04 / 2019, 16:30

Pravzor moderních kol se objevil v roce 1862, kdy Pierre Michaux změnil pohon z odrážení na šlapání a dopravní prostředek nazval „vélocipede“. Jeho cesta k vojenskému využití byla velice rychlá a již roku 1870 jej italská armáda zařadila jako dopravní prostředek pro rychlé spojení.

A jeho vývoj samozřejmě pokračoval dál, dle dobové knihy měl od roku 1889 každý pluk již čtyři kola opatřená brzdou, svítilnou, brašnou, držákem pušky a schránkou pro telegramy. 

psali jsme: Kaspická příšera opět na scéně, Rusko obnoví výrobu ekranoplánů

Za Itálií nezaostalo ani Švýcarsko, které ve stejné době vytvořilo pět cyklistických kumpanií, které byly přiděleny k jednotlivým armádním sborům a generálnímu štábu. Cyklistická kumpanie měla šest důstojníků a 208 poddůstojníků a členů mužstva.

V Anglii bylo v roce 1885 zřízeno zvláštní vojensko-cyklistické oddělení a kromě dopravy zpráv měli jeho příslušníci za úkol odvážet z bojiště raněné.

Anglická armáda

Francie si potenciálu lehkého a rychlého dopravního prostředku také všimla a první armádní pokusy se konaly roku 1870 v pevnosti Belfort. Od roku 1892 se již bicykl stal nedílnou součástí francouzské armády a bylo zakázáno publikovat jekékoliv materiály, týkající se kol v armádě. A Francouzi šli dál. Kapitán Gérard z 87. pěšího pluku vynalezl zvláštní skládací kolo, které se dalo složit koly na sebe a zavěsit v "kompaktnější" formě na tělo vojáka.

V Rusku zavedli v 19. století kolo do armády také, a vyvinuli i tzv. železniční velociped, který měl dvě kola na pravé koleji a třetí menší na levé. Do pohybu se uváděl rukama i nohama a sloužil k prohlídce tratí před průjezdem vlaku.

Rakousko-Uhersko trochu zaspalo a první vojenský výcvik s koly byl zahájen ve Štýrském Hradci roku 1895.

psali jsme: Kolejový zepelín - nacistický vlak s vrtulí

Kola byla používána i během první světové války k přesunu vojsk jednotkami Dohody i Centrálních mocností. Kola válčila i v Číně během japonské invaze v roce 1937, kdy Japonsko vyslalo do bojů asi 50 000 vojáků na kolech.

Kola se objevila i během 2. světové války, kdy se němečtí vojáci během blitzkriegu proti Polsku a Francii přesouvali na kolech a Britové vybavili skládacími koly výsadkáře a speciální jednotky Commandos.

Vietkong za války ve Vietnamu používla hojně kola pro dopravu nákladu po Ho Či Minově stezce. 

Poslední cyklistická jednotka na světě byla roku 2003 rozpuštěna ve Švýcarsku.

 

Zdroj: Devatenácté století, díl II., Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace