Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Jamato by vedle superbitevní lodi vypadala jako trpaslík
Superbitevní loď viceadmirála Kaneda měla mít délku 609 metrů, šířku 91 metrů, výtlak asi 500 000 tun (podle některých zdrojů dokonce 1 milion tun) a neskutečnou rychlost 42 uzlů.
Viceadmirál Hidetaro Kaneda (1873-1925) přišel v roce 1912 s velmi odvážným nápadem postavit obrovskou superbitevní loď, která byla větší a silnější než celé námořnictvo námořních mocností té doby.
V roce 1912 Kaneda nebyl námořním konstruktérem, ale byl odborníkem na vojenskou službu a podílel se na stavbě námořních válečných lodí, mimo jiné jako instruktor na Námořní válečné akademii a jako velitel základny v Kure. V Japonsku chudém na zdroje je budování více válečných lodí, které spotřebovávají velké množství peněz a materiálních zdrojů, významným národním výdajem. Někteří z námořnictva včetně Kanedy proto začali říkat: „Pokud nemůžete postavit mnoho válečných lodí, jednoduše postavme jednu obrovskou válečnou loď.“
Vypadalo to jako skvělý nápad, jedná gigantická válečná loď svou silou srovnatelná s námořní silou jedné země. Loď, která by mohla konkurovat západním námořním mocnostem.
Pokud jde o pancéřování lodi, pancéřový pás měl mít tloušťku 350 mm, pancéřování podlahy 127 mm, dělová věž 305 mm, velitelská věž 410 mm, dno lodi 100 mm.
Loď měla být vyzbrojena 50 dvouhlavňovými věžemi kanóny ráže 410 mm, sekundární dělostřelectvo tvořilo 100 kanónů ráze 140 mm a 100 ráže 100 mm. Kanedovo monstrum mělo disponovat i 50 x 2 610 mm torpédomety.
O provoz plovoucí pevnosti se mělo starat okolo 12 000 mužů.
Vzhledem k technickým možnostem té doby se samozřejmě jednalo o pouhý sen, ale konstruktér Yuzuru Hiraga, který navrhl třídu Jamato o Kanedovi řekl, že jeho nápady byly častou jen fantazií, ale některé jeho názory byly užitečné a inspirující. Právě náklady na Jamato byly vypočteny tak, aby nahradila několik menších lodí.
Každopádně superbitevní loď viceadmirála Kanedy nebyla nikdy zrealizována, jediné, co se kdy jejím rozměrům přiblížilo, byl norský supertanker Knock Nevis o délce 458 metrů a výtlaku přes 560 000 tun. Největší válečné lodě tak zůstávají trpaslíky i v případě americké letadlové lodi USS Gerald R. Ford s délkou pouhých 337 metrů a s výtlakem směšných 101 600 tun.
Zdroj: secretprojects.uk, thearmoredpatrol.com