Edward Mannock vítězil ve vzduchu napůl slepý. Britské letecké eso překonalo nepřízeň osudu i nedůvěru svých kolegů

Edward Mannock vítězil ve vzduchu napůl slepý. Britské letecké eso překonalo nepřízeň osudu i nedůvěru svých kolegů
Autor: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:EdwardMannock1.jpg|Popisek: Edward Mannock
06 / 01 / 2019, 16:30

Edward Mannock byl britským leteckým esem, který kraloval ve vzduchu i přes svůj zdravotní hendikep.

Britské letectvo mělo v historii řadu úspěšných pilotů, kteří měli nějaký zdravotní hendikep. Za všechny jmenujme stíhací eso RAF Douglase Badera, který neměl nohy a létal s protézami. To mu však nezabránilo v tom, aby si připsal 20 sestřelů nepřítele. Dalším úspěšným pilotem pak byl bezesporu držitel Viktoriina kříže Edward Mannock přezdívaný Mick, jenž měl nakonec na svém kontě 73 sestřelů.

psali jsme: Stíhací ,,eso es", na kterého si sáhla smrt. Edward Rickenbacker se stal nejúspěšnějším americkým pilotem v první světové válce

Narodil se v roce 1887 v rodině vojáka. Ten se musel hodně otáčet, aby mohl zabezpečit svou rodinu, kterou tvořil kromě Edwarda další jeho čtyři sourozenci. Mannock byl dítkem neduživým a už od dětství se potýkal s vážnými problémy se zrakem. Ty se později natolik zhoršily, že Edward na jedno oko úplně oslepl. Dokázal však nepřízeň osudu překonat.

V roce 1914, těsně před vypuknutím první světové války, se Mannock vydal do turecké Konstantinpole na zkušenou. Našel si zde práci u jedné britské telefonní společnosti a začal se živit pokládkou kabelů  napříč  venkovskými oblastmi Malé Asie.

Když naplno řinčely zbraně první světové války, Turecko se připojilo k Německu proti státům Dohody. Mannock tak byl načas zajat. Vzhledem k jeho fyzické kondici, která nebyla dobrá, a zhoršujícím se problémům se zrakem jej Turci propustili. Mannock se potom rozhodl vrátit zpět do vlasti. Sloužil mimo jiné v armádním lékařském sboru či u královských ženistů. Nic z toho jej však osobně neuspokojovalo. Brzy se měl relizovat v oblasti, pro kterou němel mít předpoklady. Mannock se rozhodl připojit ke královskému letectvu.

Nieuport 17

Nieuport 17 - s tímto strojem Mannock létal

Podařilo se mu projít v roce 1916 lékařskou prohlídkou i přes svůj zdravotní hendikep a ještě týž rok jej odeslali na letecký výcvik v Hendonu. V roce 1917 získal Mannock pilotní licenci a mohly se tak naplno projevit jeho schopnosti ve vzduchu, které poprvé ukázal ve 40. eskadře. Zprvu létal na francouzském dvouplošníku Nieuport 17, s nímž doprovázel bombardéry.

psali jsme: Jak sovětský pilot přežil svou smrt a ještě přechytračil nacisty

Mannock se musel po absolvování nezbytného vojenského výcviku potýkat s počáteční nedůvěrou svých ,,zdravých" kolegů, čímž utrpěla i vlastní sebedůvěra. Brzy je však svou pílí a zápalem přesvědčil, že se s nimi může směle rovnat a být i lepší než oni. Vypracoval se postupně v obávaného pilota, který ,,s oblibou" sestřeloval Němce, které osobně nenáviděl. V roce 1918 se Mannock stal velitelem letky v nově vytvořené 74. eskadře, kde ,,přesedlal" na jednomístný dvouplošník Royal Aircraft Factory S.E.5. To už byl respektovaným stíhacím esem.

26. července 1918 však při jednom z dalších střetů s nepřítelem neměl štěstí. Německý stroj jej nad Francií sestřelil a úspěšný pilot tak zemřel v pouhých 31 letech. I tak se stačil zapsat do britské letecké historie zlatým písmem.

 

Zdroj: warfarehistorynetwork.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace