Vozidla Autoblinda byla originálním italským příspěvkem obrněné technice

Vozidla Autoblinda byla originálním italským příspěvkem obrněné technice
16 / 09 / 2019, 10:00

Itálie disponovala v průběhu druhé světové války obrněnými vozidly Autoblinda 40, 41 a 43. Tato vozidla našla uplatnění zejména na ,,horké" africké půdě, využity byly také na Balkáně či Sovětském svazu.

Potřeba nových obrněných vozidel vzešla z potřeby italské koloniální policie v nových afrických koloniích a současné také italského jízdního vojska. Na novém vozidlu se začalo pracovat v roce 1939 a Autoblinda 40 byla představena v roce 1940. Automobil sloužil k bojové podpoře, průzkumným účelům a vykonávání různých bezpečnostních úkolů. 

Protože Italové požadovali větší palebnou sílu vozidla, byla originálně vyhlížející Autoblinda se zajímavě řešeným designem přestavěna na typ Autoblinda 41 s vylepšenou výzbrojí. To se týkalo většiny z 24 vozidel Autoblinda 40 a Italové se pak soustředili na výrobu právě Autoblindy 41, aby lépe odpovídala válečným potřebám. Celkem tak bylo vyrobeno 508 vozidel Autoblinda 41.

Osádku tohoto vozidla tvořili 4 muži, stroj dosahoval rychlosti 76 km/h, dojezd činil 400 km. Pohonnou jednotku tvořil vodou chlazený šestiválec SAP abm 1 o výkonu 60 kW (80 koní), Vozidlo bylo vyzbrojené jedním kanonem Breda ráže 20 mm, který byl doplněn dvěma kulomety Breda 38 ráže 8 mm. Mezi velké výhody vozidla patřila i možnost výměny standardních kol za speciální pouštní, aby se mohlo dobře přizpůsobit africkému terénu, ale Autoblinda mohla být rovněž osazena železničními koly, kdy plnila roli drezíny. K dispozici pak měl stroj osvětlovací a signalizační prostředky a na střechu věže mohl být namontován i světlomet. 

Italové se pustili ještě do výroby dalšího typu vozidla - Autoblindy 43, které bylo upraveno tak, aby mohlo používat protitankový kanon ráže 47 mm, který byl umístěn v přestavěné věži. Na druhé straně nebyla výroba narozdíl od AB 41 masová, a do podepsání příměří se Spojenci (rok 1943) se podařilo vyrobit jen 79 vozidel. 

aztoblinda

Výhodou AB 41 pak bylo poměrně rychlé přizpůsobení terénu. To italské jednotky využily mimo jiné na horké severoafrické půdě. Vozidlo pak bylo využito také na Balkáně, Maďarsku a východní frontě. Kromě toho byla vozidla v užívání i jugoslávských partyzánů i rumunských jednotek. Na těchto místech se italská vozidla poměrně dobře osvědčila.

Po podepsání zmiňovaného příměří bylo ukořištěno 57 vozidel AB 41 Němci, kteří pak postavili vlastní verzi pod označením Panzerspähwagen AB41 201(i).

 

 

 

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace