Výbuch hnojiva na lodi Grandcamp zabil v roce 1947 v Texasu 581 lidí

Výbuch hnojiva na lodi Grandcamp zabil v roce 1947 v Texasu 581 lidí
Autor fotografie: By http://digital.lib.uh.edu/u?/p15195coll4,8, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11834216|Popisek: Zničená loď po výbuchu v Texas City
16 / 04 / 2021, 17:00

Během nakládky hnojiva do nákladní lodi Grandcamp zakotvené u mola v Texas City 16. dubna 1947 došlo k obrovskému výbuchu. Při explozi lodi přišlo o život téměř 600 lidí a tisíce dalších byly zraněny.

Video: YouTube

Dusičnan amonný byl používán jako výbušnina americkou armádou ve druhé světové válce a po skončení konfliktu pokračovala výroba této chemikálie, protože byla využívána jako hnojivo. Opatření použitá při jeho přepravě se však v poválečných letech stala mnohem laxnější, než tomu bylo za války.

16. dubna byl Grandcamp naplněný dusičnanem amonným, tabákem a municí. Kouření cigaret, i když je u obdobných nákladů oficiálně zakázáno, bylo běžnou praxí přístavních dělníků v docích. Jen dva dny před výbuchem způsobila cigareta požár v docích.

Ráno 16. dubna byl v jednom z prostorů Grandcampu spatřen kouř. K hašení požáru bylo použito trocha vody a hasicí přístroje, ale požární hadice přivádějící více vody nebyly použity ze strachu před zničením nákladu. Na lodi bylo naloženo již 2 300 tun výše uvedených látek. Zatímco byla munice odstraněna z lodi, posádka se pokusila omezit přívod kyslíku do nákladního prostoru v naději, že uhasí oheň. Zjevně si neuvědomili, že kvůli chemickému složení dusičnanu amonného nevyžaduje ke spalování kyslík.

V 9 hodin ráno z nákladního prostoru vylétly plameny a během několika minut loď explodovala. Výbuch byl slyšet 150 mil daleko a byl tak silný, že 1,5 tunová kotva lodi byla nalezena dvě míle daleko od místa výbuchu. Síla exploze zvedla další loď přímo z vody a lidé pracující v docích byli okamžitě mrtví.

Kousky trosek poškodily ropné rafinerie v oblasti a explodovalo také nedaleké skladiště chemikálií Monsanto, kde zahynulo 234 z 574 pracovníků. Téměř všichni přeživší byli vážně zraněni. Výbuch také srovnal se zemí obytnou oblast s 500 domy. Loď High Flyer, která přepravovala podobný náklad, byla silou výbuchu odtlačena přes přístav. Její posádka uprchla, aniž by si všimla, že i na jejich lodi vznikl požár, a následující den explodovala také tato loď. Zemřeli další dva lidé.

Zničená auta 400 m od místa výbuchu

Celkem zemřelo 581 lidí a 3 500 jich bylo zraněno. Výbuch způsobil škody ve výši 100 milionů dolarů. Dlouhý soudní spor ohledně příčiny výbuchu byl vyřešen a Kongres přiznal odškodnění 1 394 obětem v celkové výši 17 milionů dolarů. Přístav v Texas City byl přestavěn, aby fungoval pouze pro překládku ropných produktů.

Zdroj: History.com, marineinsight.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace