Vyhraje poslední dreadnought svou nejtěžší bitvu?

Vyhraje poslední dreadnought svou nejtěžší bitvu?
Popisek: USS Texas
25 / 09 / 2019, 13:00

USS Texas (BB-35), poslední dreadnought světa, je v ohrožení kvůli špatnému technickému stavu. Je ještě možnost ho zachránit?

Bitevní loď USS Texas (BB-35), která je přes 100 let stará, a zažila obě světové války, měla už ,,namále" před dvěma lety, když začala rychle nabírat vodu, kterou bylo nutné více než 15 hodin odčerpávat. Nyní je situace znovu vážná a plavidlo tak musí svést zřejmě nejtěžší bitvu, na jejímž konci může být nejistý výsledek. V současné době je stárnoucí dreadnought uzavřen pro veřejnost a prochází opravami.

Koroze plavidla způsobila průsaky vody v trupu a je nutno pumpovat 300 000 galonů vody každý den z trupu. Stát Texas sice platí za údržbu plavidla, ale současně oznámil, že už tak nebude činit poté, co zaplatil 35 milionů dolarů, aby mohl být dreadnought přesunut do loděnic, aby zde podstoupil nutné opravy. Jinými slovy to znamená, že plavidlo je závislé na penězích ze vstupného. A zde je háček. Aby si loď sama vydělala na potřebnou údržbu, je nutné, aby ji každoročně navštívilo 300 000 lidí.

Jaké jsou tedy další možnosti? Jedním z řešení by mohlo být přesunutí plavidla do přístavu města Galveston v Texasu, nebo památníku Seawolf Park, který je umístěn na Pelican Island rovněž v Galvestonu. To je nezbytné i podle Bruce Bramletta, výkonného ředitele Nadace bitevní lodi Texas. ,,Pokud loď zůstane zde (místo zvané Battleship Texas StateHistoric Site), tak pro to pro ni bude znamenat konec," řekl Bramlett. 

Zmíněná místa jsou atraktivnější a USS Texas by tedy mohl ,,stáhnout" více návštěvníků, což by znamenalo i více peněz ze vstupného. Vzhledem k tomu, že Galveston navštíví za rok přes 7 milionů turistů, je možné, že si USS Texas na nutnou údržbu vydělá. V památníku Seawolf Park se navíc nachází ještě dva dělší plavidla - ponorka třídy Gato USS Cavalla a eskortní torpédoborec USS Stewart. Slavný dreadnought by tak mohl podnítit další zájem spojený s jinými ,,přidruženými" možnostmi edukačních programů, školních návštěv a dalších akcí na podporu dreadnoughtu.

Pokud by si však plavidlo na svou údržbu nevydělalo, znamenal by to s největší pravděpodobnost pro ně konec. A to by byla vzhledem k jeho historii nenahraditelná ztráta nejen pro Američany. Proto nezbývá než doufat, že loď svou nejtěžší bitvu nakonec vyhraje.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace