Vypálena a potopena. Argentinská likvidace britské lodi SS Atlantic Conveyor

Vypálena a potopena. Argentinská likvidace britské lodi SS Atlantic Conveyor
Autor fotografie: DM Gerard, CC BY-SA 2.5|Popisek: SS Atlantic Conveyor
27 / 04 / 2022, 16:30

V roce 1982 probíhala lítá válka o Falklandy mezi Velkou Británií a Argentinou. Britové přišli o svou kontejnerovou loď SS Atlantic Conveyor.

Kontejnerová loď Atlantic Conveyor (14 946 grt) byla v roce 1970 doručena konsorciu The Atlantic Container Line. Pro britskou operaci, opřenou ale o rezoluci United Nation (Spojených národů) z 3. dubna 1982, která žádala Argentinu o stažení z Falkland, byla 14. dubna konfiskována jako transport pro Sea Harriery a vrtulníky Chinook HC.1 či Wessex HU.5. Kromě ní byla zabavena i sesterská loď Atlantic Causeway.

Ve dnech 16.-25. dubna nabral 5 Chinooků a 6 Wessexů v Davenportu, 5. května na Ascencionu 8 Sea Harrierů a 6 Harrierů GR.3. Harriery byly 19.-21. května předisponovány na letadlové lodě HMS Hermes a HMS Invincible, ale vrtulníky 848. námořní a 18. Squadrony RAF na něm zůstaly, až na jeden Chinook, který putoval na ostrov. Další den byl naložen jeden vrtulník Lynx HAS.2, vyložen jeden Wessex pro loď RFA Stromnes a 23. května bylo 20 bomb (Cluster) přesunuto na HMS Hermes.

Naopak byly přibrány dvě helikoptéry Wessex od 845. námořní squadrony s personálem. Rozkaz z 25. května nařizoval přípravu k vylodění v noci z 25. na 26. května u Port Carlos. Ty byly okamžitě zahájeny a dalších 20 bomb (Cluster) bylo předáno HMS Hermes. Přesně v 19.10 vzlétl jeden Wessex k cvičnému letu a koordinaci s HMS Hermes

Večer v 19.35 byla poloha Conveyoru bokem proti HMS Hermes na kurzu 170o při rychlosti 10 uzlů u obou. Ze západu na jihozápad před nimi proplouvala rychlostí 15 uzlů fregata HMS Ambuscade. Ve vzduchu se nacházel jeden Chinook z Conveyoru, který převážel náhradní díly pro helikoptéry na torpédoborec a pak zmíněný Wessex, který se zase pohyboval mezi ním a letadlovou lodí a brzy měl posloužit jako záchranář.

Argentinská strana neseděla se založenýma rukama. Radar AN/TPS-43F a AN/TPS-44 Alert IIA v Puerto Argentino se solidní přesností zaznamenávaly nejen pohyb flotily, ale i Harrierů. Toho dne byl cíl ve vzdálenosti 176 km severovýchodně a v 07.50 dorazila data do Rio Grande, přičemž mise měla být provedena již v 09.00. Bohužel, Argentincům chyběl letuschopný tanker KC-130H Hermes, což ji odložilo až na večer. Misi vedl Corvette Captain Roberto Curilovic (Tito), letící na Super Étendard č. 0753/3-A-203, zatímco jeho dvojka Warship Lieutenant Julio Barraza (Leo), pilotoval č. 0754/3-A-204 z 2da Escuadrilla Aeronaval de Caza y Ataque (2. námořní stíhací/bitevní eskadrila).

Vzdálenost k cíli byla obrovská, konkrétně 480 km. V době, kdy byl vzdálený 240 km, přišly koordináty cíle a ten byl přesně tam, kde jej radar odhadl, tedy 58º 38' jižně a 56º 8'západně. Exocety se jim podařilo vypustit v 19.39 britského času. Zpět na základně dosedli až ve 20.38 po 3 hod. a 50 min. Argentinská letadla byla nedříve na chvilku zaznamenána protiletadlovým torpédoborcem HMS Exeter, který zamířil jejich směrem. Následně je zachytil i radar HMS Ambuscade. Fregata vyslala raketu, ale ta minula, následně vypustila klamné aluminiové proužky k zmatení nepřátelského zaměření, ostatně stejně jako HMS Brilliant a HMS Hermes.

Je velmi dobře možné, že ty vedly k odklonění Exocetů z letadlové lodi na Conveyor, byť na nákresu Royal Navy není vidět, že by měly naprosto konkrétní cíl. Kontejnerová loď dostala v 19.40 rozkaz otočit se nalevo na 040o. Obě střely ji měly zasáhnout v 19.42 na levoboku 10-12 stop nad hladinou moře. Proletěly nákladní palubou C a přerušily okamžitě interní komunikační systém. O dvě minuty později byl z Hermesu vyslán Lynx k záchranné akci, přičemž hned vytáhl jednoho z vody.

Loď zachvátily plameny a zevnitř úplně vyhořela, ostatně na palubě bylo stále mnoho bomb a leteckého paliva, přičemž zahynulo 12 mužů, tři z nich z Royal Navy. Vrtulníky jich bylo zachráněno 22. Poslední byli vytaženi ze záchranných člunů až ve 23.00. Vypálený Conveyor byl vzat do tahu remorkérem Irishman, ale 28. května ráno se stejně potopil.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

Tagy článku