Vzácné dobové záběry z operace Barbarossa. Připomínáme si 77. výročí

Vzácné dobové záběry z operace Barbarossa. Připomínáme si 77. výročí
Autor: Autor: Bundesarchiv, Bild 101I-010-0919-39 / Schmidt, Georg / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, |Popisek: Německý pěšák vede vzdávající s sovětské vojáky
22 / 06 / 2018, 08:00

Dnes je to přesně 77 let od nacistického přepadu Sovětského svazu.

Operace Barbarossa začala 22. června 1941 a skončila v prosinci 1941, kdy vyčerpaná německá armáda nedokázala v těžkých zimních podmínkách a za sílícího odporu Rudé armády pokračovat ve svém postupu a přešla do obrany. I když můžeme považovat německé tažení v průběhu operace Barbarossa za vítězné, protože Sovětský svaz utrpěl velmi těžké ztráty a jeho schopnost vést válku byla silně podlomená, šlo o vítězství velmi draze zaplacené a nedostačující na to, aby byl Sovětský svaz úplně zlomený.

Nacistické Německo spolu se svými evropskými spojenci shromáždilo celkem 191 divizí, které zahrnovaly 5,5 milionů mužů, 4 300 tanků, 47 200 děl a minometů, 2 255  3 664 bojových letadel. Rozkaz k útoku očekávali v dobře vybudovaných výchozích pozicích. Jejich průzkumná letadla už půl roku přelétávaly nad západní částí Sovětského svazu a získávaly tak informace o rozmístění sovětské obrany. Sovětská strana proti tomu podnikla jen částečné kroky, protože Stalin potíral jakoukoliv iniciativu velitelů jednotek v pohraničních oblatech, aby jejich činnost nevyzněla jako provokace. Je však zarážející, že převážná část sovětských zásob a letišť se necházela v relativní blízkosti hranic. Proto také padly okamžitě po začátku nacistického útoku do rukou okupantů.

Sovětské ozbrojené síly měly krátce po začátku bojů ve 187 divizích na bojišti necelé 3 miliony mužů, 38 000 děl a minometů, 9 917 vojenských letadel a až 13 100 tanků. Rudá armáda se však právě v té době nacházela ve fázi přestavby a modernizace. Jen málo ze skoro desetitisíc letadel se mohlo porovnávat s moderními stroji Luftwaffe. Ještě k tomu téměř polovina strojů se nacházela v nevyhovujícím stavu. Na nových stíhacích strojích Jak-1 či MIG-3, které se začaly dodávat vzdušným silám, se piloti sotva zacvičovali. Podobné to bylo i s bombardovacími a bojovými Pe-3 a Il-3. Základem byly nemoderní I-16 a ještě zastaralejší I-153.

Zdroje: Youtube.com, Wikipedia.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace