Vzdušné války - B-52 vs. Tu-95. Který z ,,nebeských obrů" předčí toho druhého?

Vzdušné války - B-52 vs. Tu-95. Který z ,,nebeských obrů&quote; předčí toho druhého?
Popisek: B-52 vs. Tu-195 koláž
24 / 11 / 2018, 10:00

V našem pravidelném seriálu budeme tentokrát srovnávat americký strategický bombardér B-52 Stratofortress a sovětský strategický bombardér Tupolev Tu-95. Který ze strojů je lepší a proč?

Mohli bychom říci, že srovnání se účastní dnes již legendární stroje. Bombardér B-52 má americké letectvo stále k dispozici v počtu 77 kusů, přičemž 68 je aktivních. Na americkém ,,obru" se začalo pracovat těsně po skončení druhé světové války. První let se uskutečnil v roce 1952 a o tři roky později byl B-52 zařazen do služby. Celkem se vyrobilo 744 kusů tohoto strategického bombardéru.

psali jsme: Video: 20 bombardérů B-52 prchá z letiště před útokem balistických raket

B-52 je 48,56 m dlouhý, 12,29 m vysoký, rozpětí křídel má 56,39 m. Obří stroj pohání 8 dvouproudových motorů Pratt & Whitney JT3D, Maximální rychlost letounu, jehož posádku tvoří 5 lidí, činí 1024 km/h ve výšce 6 309 m, operační dostup je 15 408 m. Pokud hovoříme o výzbroji, může stroj nést až téměř 23 000 kg zbraní různého druhu - miny, bomby, střely s plochou drahou letu AGM-86B, protilodní střely AGM-84D/E/ER a další.
Jako typický ,,studenoválečný veterán" toho B-52 zažil opravdu hodně. Byl nasazen například ve válce ve Vietnamu, kde americké bombardéry prováděly pravidelné nálety na severu země i jinde, stroje operovaly rovněž ve válce v Zálivu, nověji se letouny zapojily do vleklého konfkliktu v Afghánistánu a také později do bojů v Iráku a Sýrii.

                                 

Zajímavostí je, že spolehlivé stroje pak možná budou osazeny i laserovými zbraněmi, jak už jsme před časem informovali. Před časem totiž bylo rozhodnuto o tom, aby špičkoví vědci amerických vzdušných sil pracovali na plánu, který by vybavil B-52 obrannými laserovými zbraněmi.

psali jsme: V Rusku postavili po téměř 15 letech nový strategický bombardér Tu-160M2

Sovětský strategický bombardér Tu-95 na dlouhou nebo spíše extrémně dlouhou vzdálenost můžeme označit za bezprostřední odpověď právě na americký B-52, která měla být ,,rázná". Tu-95 byl zařazen do služby v roce 1952 a vyrobilo se více než 500 kusů. Výroba letounu probíhala poměrně dlouho, od roku 1952 do roku 1994. Bombardér je rovněž znám, že jeho upravená verze Tu-95V shodila v roce 1961 nad jadernou střelnicí Nová země největší atomovou bombu, který kdy byla postavena - Car bombu.

                                

Posádku stroje tvořilo až 7 mužů. Tu-95 byl 49,50 m dlouhý, 12,12 m vysoký, rozpětí křídel činilo 51,10 m. Maximální vzletová hmotnost letounu je 188 000 kg, dostup 12 000 m a dolet 15 000 km. Tu-95 pohání čtyři turbovrtulové motory Kuzněcov NK-12MV, které činí letoun velmi hlučným. Stroj může vyvinout rychlost 925 km/h. Co se týká výzbroje, tu tvoří 1 nebo 2 kanóny Nudelman-Richtěr NR-23 ráže 23 mm, letoun může nést 15 000 kg podvěsné výzbroje - například střely Ch-20, Ch-22, Ch-26 a Ch-55.

Pokud se bavíme o jiném než ,,studenoválečném" nasazení Tu-95, nemůže ujít naší pozornosti, že stroje byly nasazeny vedle Tu-160 v Sýrii. Jednalo se o jejich první bojové nasazení. Právě do Sýrie Rusko vyslalo velký počet těchto i jiných bombardérů. Dalším nasazením je pak hlídkování strojů nad pacifickým regionem, zejména poblíže Japonska a amerických ostrovů Havaj či Guam.

Psali jsme: Ruské letectvo: Obr na hliněných nohou?

Který z legendárních strojů je tedy lepší? Pokud se podíváme na základní konstrukční parametry - délka, výška, rozpětí křídel, v tom jsou letouny dost podobné. Týká se to i rychlosti, byť musíme říct, že americký B-52 je rychlejší, ale jen o málo. Americký stroj má každopádně větší dostup a unese více zbraní, zejména bomb, i když Tu-95 ,,vyniká" zejména v naváděných střelách. Sovětský bombardér má větší dosah než B-52. Kde však lze vidět nápadnější rozdíl, je pohonná jednotka. B-52 totiž pohánějí proudové motory, zatímco Tu-95 turbovrtulové. Motory Kuzněcov NK-12MV, byly na svou dobu sice velmi dobré, ale extrémně hlučné. Motory jsou rovněž náročné na údržbu a jejich výroba drahá.

I v rámci modernizace však i dnes rozhodně nedělá Tu-95 žádnou ostudu. Na druhé straně je B-52 více univerzálnějším letounem, takže se v našem ,,virtuálním" srovnání vítězem stal on.

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace