Za císaře pána a jeho rodinu torpédoval 13 lodí – před službou nacistům dal přednost hudbě

Za císaře pána a jeho rodinu torpédoval 13 lodí – před službou nacistům dal přednost hudbě
Autor: wikipedia, public domain|Popisek: U-5 - první ponorka rytíře von Trapp
05 / 06 / 2020, 10:00

Naše rakousko-uherské námořnictvo disponovalo během první světové války 27 ponorkami. V žebříčku úspěšnosti spolu soutěžily dvě: SM U-4, čtvrtý do služby zařazený člun, jemuž velel brněnský rodák, kterému jsme článek již věnovali. A SM U-14, která byla původně francouzskou ponorkou spuštěnou na vodu v roce 1912, ukořistěnou rakousko-uherským námořnictvem a nasazenou proti původním majitelům a jejim spojencům. Potopila celkem 11 lodí s celkovou tonáží 47653 BRT. Jejím velitelem byl rytíř von Trapp, nejen mimořádný námořník. Osobně byl jeho ještě o něco úspěšnějším rivalem byl další český rodák, Zdenko Eugen Hudeček, pozdější velitel Československého vojenského loďstva.

Georg Ludwig Ritter von Trapp se narodil v chorvatském Zadaru v rodině fregatního kapitána Augusta Johanna, rytíře von Trapp, v roce 1880. Synek, se potatil a ve čtrnácti letech nastupuje na námořní akademii ve Fiume (dnes Rijeka), a mj. se zde také učí hrát na housle. V roce 1900 nastupuje službu na později proslulém chráněném křižníku SMS Zenta a na jeho palubě zakouší první válečné situace během boxerského povstání v Číně. V květnu 1903 je fregatním poručíkem (podporučíkem) a začíná se zajímat o ponorky, novou slibnou zbraň moderního námořnictva.

Když pak v roce 1908 vzniká v rámci císařsko-královského námořnictva U-Boot-Waffe, hlásí se mezi prvními a již o dva roky později v hodnosti poručíka velí svému prvnímu člunu, kterým je SM U-6, šestá z rakousko-uherských ponorek, která vstupuje do služby 1. července 1910. Jde o ponorku třídy U-5 s výtlakem 240/273 tun, dlouhou 32 metrů, širokou pouhé 4 metry, a schopné vyvinout rychlost 10,75 uzlu díky naftovým motorům na hladině a skvělých 8,5 uzlu s elektrickým pohonem pod hladinou, kde je také schopna urazit vzdálenost bezmála 90 km. Nese dva torpédomety ráže 450 mm a čtyři torpéda. Posádku tvoří v těchto skromných začátcích pouhých 19 mužů. Trapp bude velitelem U-6 do roku 1913. Za války člun potopí francouzský torpédoborec Renaudin, ale později uvízne v protiponorkové síti a vlastní posádka ji potopí.

Rytíř von Trapp ponorky v červenci 1913 na více než dva roky ponorky opouští a velí torpédovému člunu 52, ale v dubnu 1915 dostává velení ponorky SM U-5, na níž se účastní devíti bojových misí a daří se mu potopit dvě nepřátelské válečné lodě: na konci dubna 1915 v Otrantském průlivu zasahuje dvěma torpédy patrolující francouzský obrněný křižník Léon Gambetta, který se do deseti minut potápí s velkou většinou posádky i kontradmirálem Sénèsem: zahyne 648 námořníků a zachráněno bude jen 137 dalších. Druhou obětí byla italská ponorka Nereide v jednom z prvních meziponorkových střetnutí - Italové svým torpédem U-5 minuli, Trappovo je poslalo ke dnu. Nikdo nepřežil. Za potopení křižníku byl navržen na Rytířský kříž vojenského řádu Marie Terezie, který ovšem dostane až po válce.

V roce 1912 spustili Francouzi v Toulonu na vodu ponorku třídy Brumaire pojmenovanou Curie. Byla výrazně větší než rakousko-uherské ponorky třídy U-5 (výtlak 397/551 tun, 52 m délky, 5,4 m šířky), rychlejší (na hladině až 13 uzlů) a vyzbrojená jediným torpédometem, ovšem se zásobou osmi torpéd. Posádku tvořilo 29 mužů. Curie byla první francouzskou ponorkou, která byla nasazena v Jaderském moři. V prosinci 1914 se pokusila proniknout do hlaví rakousko-uherské základny Pula. Uvízla ovšem v protiponorkových sítích a byla napadena a potopena torpédoborcem SMS Magnet a torpédovým člunem 63 T. Cennou kořist ovšem císařsko-královští na dně v hloubce 39 m dlouho nenechali. Člun byl vyzdvižen, opraven a zařazen do služby jako SM U-14. Merci beaucoup.

video: youtube

Od října 1915 do ledna 1918 byl jejím velitelem rytíř Trapp. Zprvu tedy neměli mnoho příležitostí a/nebo štěstí, ač za štěstí lze považovat, že v únoru 1916 úspěšně přežila útok hlubinnými pumami a ač těžce poškozená, vrátila se na základnu. Při opravách dostala silnější motory a věž německého typu, větší nádrže prodloužily její dosah až na 12 tisíc km (bezmála čtyřnásobek původního výkonu). A od dubna do října 1917 zažila období velmi bohaté na kořist. Při jedné příležitosti také využila svého francouzského původu a s francouzskou vlajkou a mávající posádkou unikla možnému útoku francouzského letounu. Nejcennějším úlovkem byla italská nákladní loď Milazzo s výtlakem 11477 tun, patrně největší nákladní loď tehdejšího světa. Celkem si rytíř von Trapp připsal na velitelském můstku U-14 11 potopených lodí (řeckou, francouzskou, britské a italské) o celkovém výtlaku 47653 BRT. U-14 byla po válce vrácena v rámci reparací Francii, dostala zpět své staré jméno a sloužila do roku 1928. Zdenko Hudeček, další z rakousko-uherských ponorkových es, potopil na U-15 a U-28 celkem 11 lodí s výtlakem 45360 BRT.

Rytíři von Trapp Němci po anšlusu nabídli vstup do Kriegsmarine, ale neměli štěstí, protože starému mořskému vlkovi nevoněla jejich státní ideologie. Odmítl a než ho stihli postihnout, opustil Rakousko a přes Itálii se i s rodinou dostal do Spojených států, kde uspěli jako Trapp Family Singers a koncertovali až do roku 1957 (vznikl o nich, v Japonsku, i animovaný seriál). Rytíř von Trapp sám zemřel již v roce 1947 ve Vermontu.

Zdroj: Georg von Trapp, To the Last Salute: Memories of an Austrian U-Boat Commander; wikipedia.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace