Zabavuje se: Dodávku lehkých tanků pro Švýcarsko od ČKD málem zmařil Mnichov

Zabavuje se: Dodávku lehkých tanků pro Švýcarsko od ČKD málem zmařil Mnichov
Autor: wikipedia, public domain|Popisek: Panzer 39 (LTH), tankové muzeunm Thun
17 / 06 / 2020, 16:00

V době, kdy americké ozbrojené síly zařazovaly tanky M60 Patton se 105mm kanónem a tankové jednotky států varšavské smlouvy se opíraly především o typy T-54 a T-55 se 100mm dělem a v SSSR se připravovala výroba tanků T-62 se 115mm kanónem, používala švýcarská armáda k výcviku své staré československé lehké tanky LTH, v neutrálním Švýcarsku sloužící pod označením Panzer 39, jehož hlavní zbraní byl tankový kanón vz. 38 ráže 24 mm. Koncem 30. let šlo ovšem bezesporu o moderní lehký tank překonávající svými parametry světovou konkurenci.

Pro svá zeměpisná i geopolitická specifika Švýcarsko ve vývoji svých obrněných jednotek dobu po Velké válce mírně zaspalo. Prvními tanky byly nevyhnutelně, tak jako po celém světě, osvědčené francouzské Renaulty FT, jichž ovšem alpská země koupila v roce 1921 jen dva kusy (další tři dokoupí v roce 1939 a bude je používat k výcviku pěchoty), které označila jako MFT-17 "Moskito". Vážnější projekt se rozjel až v polovině 30. let. Záměrem bylo pořídit ve Velké Británii 35 lehkých tanků Vickers-Armstrong Modell 1933/34, ve Švýcarsku značený jako Panzer 34/35, a nasadit ho u pohraničních a průzkumných jednotek. Na svou dobu velice rychlé tanky (na silnici až 63 km/h) nicméně postrádaly účinnou výzbroj (věž byla osazena jen kulometem) a pancéřování chránilo jen proti ručním zbraním pěchoty. Švýcaři omezili počet zakoupených vozidel na šest a poohlíželi se na trhu po něčem modernějším a výkonnějším.

Neuspěli ani v Německu ani ve Švédsku, odkud si však alespoň přivezli a otestovali zajímavý tank Landsverk L-60, a především radu navštívit Prahu a společnost ČKD, která do Švédska úspěšně exportovala tančíky AH-IV. Ty švýcarským potřebám nevyhovovaly zejména pro svou nedostatečnou délku, kvůli níž nebyly vhodné pro pohyb v horském terénu - dokázaly překonat jen velmi úzké příkopy. Nabídku na 60 tančíků tedy odmítli. Žádali šestitunové vozidlo schopné nést 20mm kanón a dva kulomety. A ČKD takovým typem disponovalo - pro Litvu a Peru připravovalo výrobu moderního tanku LTL a LTP. Po zkouškách a úpravách dle specifických švýcarských požadavků vznikl typ LTL-H, resp. LTH (H jako Helvetia) a bylo objednáno 24 kusů, z nichž dvanáct mělo být vyrobeno v Československu s motory Škoda Praha EPA o výkonu 119 koní, a dvanáct pak ve Švýcarsku z dodaných komponent s motory Saurer CT1 D SZ 1007 o výkonu 110 koní. Součástí kontraktu byla také výrobní licence, ta zůstala nevyužita, nicméně na podvozku tanku vznikl prototyp samohybného děla, podobně jako na příbuzném podvozku LT-38, resp. PzKpfw 38 (t) stavělo různé samohybky Německo.

video: youtube

Věž moderně vyhlížejícího tanku, který lze na první pohled zaměnit s československým typem LT-38, byla osazena domácím švýcarským kanónem vz. 1938 ráže 24 mm. Velitel tanku ovládal kromě rádia také kulomet umístěný ve věži napravo od kanónu. Šlo o švýcarskou zbraň vz. 1938 ráže 7,5 mm. Druhý kulomet stejného typu byl umístěn na levé straně korby a ovládat jej mohl střelec, pokud se právě nevěnoval hlavní zbrani, a na věži byl externě umístěn také kulomet stejné ráže vz. 1925, který plnil funkci především protiletadlové zbraně. Pancéřování na čele korby a věže mělo sílu 32 mm, což bylo pro lehký tank koncem 30. let velmi slušné a tank se vyznačoval i velmi dobrou pohyblivostí s maximální rychlostí na silnici 45 km a v terénu až 25 km/h.

Hlavní zbraň byla odvozena od protitankové pušky. Měla šestiranný zásobník a na vzdálenost 150 m prorážela protipancéřová střela pancíř o síle 43 mm. Kromě nich mohl tank střílet také tříštivou, trasovací, cvičnou a slepou municí.

Do dodávky promluvila mnichovská krize. Rozpracovaná série tanků LTH pro Švýcarsko byla zabavena československou armádou, ale s ohledem na další vývoj vrácena ČKD a v lednu 1939 putovaly tanky do země určení. Tanky Panzer 39 daly vzniknout šesti tankovým odřadům švýcarské armády po čtyřech vozidlech, v roce 1940 sloučených do tří průzkumných tankových rot a přiřazených k lehkým brigádám. Švýcarské ozbrojené síly byly nuceny se do průběhu druhé světové války přece jen zapojit - ovšem pro malou zemi naštěstí nikoli na zemi - letectvo střežilo vzdušný prostor narušovaný střídavě oběma stranami.

Tanky Panzer 39 měly projít modernizací. Hlavní zbraň ráže 24 mm nevyhovovala. Nová věž doznala konstrukčních změn, byla mnohem prostornější a svařovaná, a měla být osazena tankovým kanónem vz. 1941 ráže 47 mm. Prototyp však nebyl připraven až v roce 1945, kdy již byla celková koncepce tanku i navrhovaná výzbroj opět daleko za soudobým světovým standardem a z projektu sešlo. Průzkumné tankové roty vyzbrojené tanky Panzer 39 byly rozpuštěny v roce 1948 a tanky Panzer 39 dosloužily jako výcvikové v roce 1960.

Zdroj: militaerfahrzeuge.ch, tanks-encyclopedia.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace