Zabijáci Yamata a Musashi aneb mýty o bitevních lodích třídy Montana

Zabijáci Yamata a Musashi aneb mýty o bitevních lodích třídy Montana
13 / 04 / 2019, 10:00

Mýty a fakta okolo plánovaných kolosů US Navy, které se ale nedostaly dál než na rýsovací prkna amerických inženýrů.

Mýtus č. 1

Americké bitevní lodě třídy Montana byly prvními navrženými válečnými loděmi, které ignorovaly omezení daná Panamským průplavem. Měly být tak velké, že by jednoduše mezi Pacifikem a Atlantikem nepropluly.

Je to ale pravda?

Ne zcela, protože Spojené státy měly plány na rozšíření kanálu a v době, kdy by byly gigantické bitevní lodě dokončené, práce na průplavu by již byly dokončené. Schopnost USA posílat lodě rychle skrz Panamský průplav byla strategickou výhodou, o kterou US Navy nehodlalo přijít.

Lt. Charles B. Austin Special Collection Photo

Zatímco Montana možná ignorovala omezení daná Panamským průplavem, byla její velikost omezována jiným důležitým parametrem. Trochu méně známá skutečnost spočívá v tom, že americké námořnictvo dávalo téměř stejnou důležitost schopnosti lodi podplout pod Brooklynským mostem. Výška mostu při odlivu byla důležitým konstrukčním hlediskem pro návrh lodí. To bylo proto, že přístav v New Yorku byl v té době jednou z největších námořních základen. Byla to také jedna z největších námořních opraven a americké námořnictvo potřebovalo, aby všechny lodě byly schopné se do doků dostat a Brooklynský most byl na této cestě největší překážkou.

Všechny americké bitevní lodě byly konstruovány tak, aby pod tímto mostem jednoduše propluly.

Mýtus č. 2

Montana byla postavena, aby konkurovala bitevním lodím třídy Yamato

Dalším omylem o třídě Montana je fakt, že měla být "zabijákem Yamata". Ano, byly to jediné další bitevní lodě schopné postavit se Yamatu za stejných podmínek. Yamato byla v době plánování Montany americkému námořnictvu známá, nicméně to, co si americké námořnictvo myslelo, že o Yamatu vědělo, bylo velmi vzdálené skutečnosti.

psali jsme: VIDEO: Loď, která se neměla potopit. USS Laffey ,,přežila" šest útoků kamikaze

Trvalo opravdu dlouho, než USA pochopily schopnosti třídy Yamato. Když začaly práce na designu Montany v roce 1938, věřilo se, že Yamato bude standardní bitevní loď. V průběhu války nové důkazy a fakty pomalu umožnily námořnictvu lépe porozumět tomu, proti čemu stojí.

- V roce 1936 USA obdržely zprávy, že Japonsko staví bitevní lodě o výtlaku 55 000 tun.
- V roce 1938 zprávy uváděly, že Japonsko staví dvě těžké bitevní lodě s děly hlavní ráže 16“ a plánuje výstavbu dalších dvou.
-Až v roce 1944 USA zjistily, že Yamato nese děla ráže 18".
-Až na přelomu let 1944/1945 bylo americké námořnictvo konečně schopno pochopit skutečnou specifikaci gigantických lodí třídy Yamato.

Montana nikdy nebyla konstruována jako zabiják Yamata. Proč tedy byla tak veliká?

Měla odolat podobným nábojům, které měla být sama schopna vypálit a díky uvažovaným dělům, by se Američani opravdu schopnostem Yamata téměř přiblížili.

Dalším faktorem bylo, že USA chtěly bitevní loď silnější než cokoliv, co by protivníci pravděpodobně použili. Loď silnější než německý Bismark a japonská třída Nagato a další. Téměř neprakticky velká loď měla ovládat světová moře. USA nevěřily, že by někdo jiný postavil tak velkou loď. Japonsko mělo při návrhu Yamata přesně stejné myšlenky…

Mýtus č. 3

Montana byla jen větší Iowa s další dělovou věží

Největším rozdílem bylo pancéřování, kdy Iowa si nesla vnitřní obrněný pás zděděný z třídy South Dakota a mohlo tak potencionálně dojít při dopadu granátu k zaplavení prostoru mezi trupem a pásem při zásahu na či pod čarou ponoru. Montana neměla mít žádné hmotnostní limity a tak byl pancéřový pás umístěn z vnější strany trupu lodi, potencionální poškození tak nemělo porušit vodotěsnost lodě.

Iowa měla být rychlým zabijákem, chránícím svazy před křižníky a rychlými bitevními loděmi. Třída Montana byla navržena tak, aby se účastnila hlavní bitvy a zapojila se do zuřivých soubojů s několika bitevními loděmi protivníka.

psali jsme: Torpédoborec, který byl navždy prokletý. Kvůli němu přišel málem o život i americký prezident Franklin D. Roosevelt

Předpokládaná rychlost ukazuje další rozdíl mezi oběma třídami. Iowa byla konstruována jako rychlá bitevní loď s rychlostí 32 uzlů, pro Montanu měla být důležitější výzbroj a pancéřování, takže měla být o 4 uzly pomalejší. Neměla rychlost na doprovázení letadlových lodí, ale byla dostatečně rychlá na to, aby se zúčastnila bojů s nepřátelskými svazy.

Třída Montana měla být jednou z nejmocnějších bitevních lodí světa, nicméně stejně jako okolo jiných „zázračných zbraní“ druhé světové války, byl kolem ní vybudován určitý mýtus. Nebyla plánovaná jako zbraň schopná vyhrát válku, ale jako součást válečné mašinérie USA. Naneštěstí pro Montanu mořím již vládly letadlové lodě.

Zdroj: Warhistoryonline

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace