Zadní střelec bombardéru B-24 střílel na Japonce z odtržené části stroje z mořské hladiny

Zadní střelec bombardéru B-24 střílel na Japonce z odtržené části stroje z mořské hladiny
Popisek: B-24
11 / 12 / 2019, 10:00

Odvážný štábní seržant Ben P. Colecchiho z New Castlu pokračoval v palbě na nepřátelská Zera ze své pozice v odtrženém ocasu svého bombardéru, dokud nezmizel v oceánu.

Čtyřmotorový bombardér B-24 Liberator byl 11. září 1943 po návratu z úspěšné mise napaden nedaleko Aljašky současně dvěma japonskými Zery a díky těžkému poškození havaroval v moři. Svědci z dalších letadel svazu bombardérů B-24 Liberator uvedli, že ocasní část klesajícího letadla se odtrhla od zbytku trosky a zůstala na chvíli nad vodou. Seržant Colecchi seděl na své pozici v ocasu nešťastné B-24 a pokračoval v chrlení proudu střel na japonská stíhací letadla, dokud letcům v bombardérech nezmizel z dohledu.

Svědci bombardovací mise Paramushiru-Šimushu přivezli informaci o posledním boji 22letého hrdiny zpět na základnu.

Ben P Colecchi

Ben P. Colecchi je veden v seznamech letectva jako MIA tedy „Missing In Action“. Letecká medaile mu byla udělena rozkazem generálmajora Davenporta Johnsona, velícího generála 11th Air Force.

Consolidated B-24 Liberator byl americký těžký bombardér, navržený firmou Consolidated Aircraft v kalifornském San Diegu. První prototyp těžkého bombardéru byl vyroben 29. prosince 1939 a první let trval sedmnáct minut. Byl často podrobován kritice, protože jej neustále srovnávali s legendární B-17.

Americké letectvo požadovalo rychlost 483 km/h, dolet téměř 5 000 km a výškový dostup 10 668 metrů. Ani jeden parametr stroj nesplnil a dostal proto jiné motory a kompresory. Měl nový tvar křídla a trupu, což mu zajišťovalo dobrou rychlost, delší dolet ale malou odolnost vůči poškození v bitvě. Vyčítali mu, že není tak odolný jako B-17, a mezi posádkami byl známý pro svoji nepříjemnou vlastnost snadno vzplanout. Německý flak byl pro B-24 vážný problém, a pokud si mohli nepřátelští stíhači vybrat mezi útokem na B-17, či B-24, Liberator byl preferovaným cílem. Také byl méně pohodlný pro svou posádku než B-17.

Válečné ztráty B-24 byly vyšší než u B-17 (bylo mu přezdíváno létající rakev), ale bombardér byl poměrně úspěšný v Pacifiku a tak B-24 skončil druhou světovou válku jako nejvíce produkovaný těžký bombardér v historii. S počtem více než 18 400 strojů, kdy polovinu dodala společnost Ford Motor Company, se stále se jedná o nejprodukovanější americké vojenské letadlo všech dob.

 

Zdroj: findagrave.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace