Záhada ukradeného letounu C-130 nešťastným americkým seržantem. Byl sestřelen, nebo udělal fatální chybu?

Záhada ukradeného letounu C-130 nešťastným americkým seržantem. Byl sestřelen, nebo udělal fatální chybu?
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: C-130 Hercules
10 / 06 / 2019, 13:00

23. 5. 1969 došlo na letecké základně v Mendenhallu ve Velké Británii k neobvyklému incidentu. Seržant Paul A. Meyer, veterán z Vietnamu, který konal službu na letecké základně v Mendenhallu, ukradl transportní letoun C-130 Hercules, aby mohl letět za svou ženou do Langley ve Virginii. Ani ne dvě hodiny od startu však již nikdo nikdy stroj neviděl. Byl sestřelen, nebo udělal Meyer chybu, v jejímž důsledku se letoun zřítil? To se dodnes neví.

Na první pohled vypadá příběh Paula A. Meyera jako z romantického filmu, který se však brzy změní v napínavý thriller. Meyer, veterán z Vietnamu, se rozhodl ke ,,kovbojskému" kousku poté, co mu byla zamítnuta žádost o dřívější návrat domů do Virginie za svou ženou

psali jsme: Speciální operace Meško – neznámé hrdinství československých commandos z východní fronty

Protože se Meyer cítil nešťastný a tesknil po své drahé, v 5:00 ráno po bujaré pitce z předchozího dne ukradl letoun C-130 Hercules a hodlal letět přes Atlantik domů. Meyer byl navíc pod emociálním stresem, kdy bývalý manžel jeho ženy ji zažaloval. Jak vyplynulo z pozdějšího vyšetřování, Mayerova žena tlačila na svému muže, aby přiletěl domů co možná nejdříve. Meyer měl namířeno do Langley ve Virginii, ale velmi brzy po startu se nad kanálem La Manche ztratil C-130 z radaru.

Skoro 50 let po incidentu se tak neví, co se přesně stalo a neví to dodnes ani Meyerův nevlastní syn. Pro verzi zřícení letounu Meyerovou chybou by mluvila skutečnost, že Američan byl mechanikem pro letouny C-130 , ale nikoliv oficiálně jejich pilotem. Je také možné, že ve stavu, v jakém ukradl letoun, mohl způsobit následnou nehodu a zřícení letounu.

Meyer se den před svým ,,kouskem" zúčastnil se svými přáteli pijatiky a alkohol mohl také ovlivnit jeho zkratkovité jednání. Verze pro sestřelení by dávala smysl v případě, že Britové nechtěli, aby potenciálně ohrozil lidské životy ve stavu, v jakém byl, a protože nebyl kvalifikovaný pilotovat čtyřmotorový těžký stroj C-130 (i když měl soukromou pilotní licenci). Někteří očití svědkové vypověděli, že viděli stroj padat z oblohy a explodovat poté, co spadl do vody. Nicméně mohl být stejně tak sestřelen, jako se zřítit vinou Meyerovy pilotní chyby.

psali jsme: Operace Black box - supertajná akce CIA, kterou se nechal inspirovat hoollywoodský trhák Predátor

Více než 50 let po tomto ojedinělém incidentu však s jistotou nikdo neví, co se přesně 23. května 1969 stalo. Meyerovo tělo se totiž nikdy nenašlo. Seržant Meyer, který tolik tesknil po své ženě a domovu, si své tajemství vzal do hrobu. Přitom jeho služba na letecké základně v Mendenhallu měla co nevidět skončit.

 

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace