Zánik USS Mount Hood - z muniční lodi pojmenované po sopce nic nezbylo

Zánik USS Mount Hood - z muniční lodi pojmenované po sopce nic nezbylo
Autor: U.S.Navy, volné dílo|Popisek: Exploze USS Mount Hood
13 / 11 / 2020, 10:00

Americká muniční loď USS Mount Hood (AE-11) byla ve službě teprve půl roku, když 10. listopadu 1944 zanikla na kotvách v přístavu Seeadler Harbor na ostrově Manus v obrovském výbuchu 3900 tun munice, který stál životy 432 mužů na její palubě a na palubách okolních poškozených plavidel. S ohledem na její osud bylo pojmenování po sopce v Oregonu poněkud nešťastné. A ani příbuznosti jména s nešťastným britským bitevním křižníkem, jehož prakticky celá posádka zahynula, když německá bitevní loď Bismarck zasáhla zadní muniční komoru, si nelze nepovšimnout.

Mount Hood byla první lodí své třídy. Původně měla jako nákladní loď nést jméno SS Marco Polo, ale 10. listopadu 1943 byla přejmenována, v lednu zakoupena námořnictvem, přestavěna na muniční plavidlo a do služby vstoupila 1. července 1944. Po zkušební plavbě byla nasazena v působnosti Atlantského loďstva, ale obratem vyslána na první plavbu se zásobou munice do oblasti Pacifiku. Jako součást operační skupiny TG 29.6 proplula 27. srpna Panamským průplavem a pokračovala na Novou Guineu. Do přístavu Seeadler Harbor na ostrově Manus na Admiralitních ostrovech dorazila 22. září, a byla podřízena velitelství jihozápadního Pacifiku. A zahájila překládání munice na lodě určené k operaci, jejímž cílem budou Filipíny.

Ráno 10. listopadu 1944 její palubu opustila skupina 17 mužů vedených spojovacím důstojníkem, poručíkem Wallacem. Dva z nich měli být souzeni před vojenským soudem pro dřívější provinění, ostatní jeli pro poštu, nebo měli osobní volno. Již na pobřeží uviděla skupina v přístavu záblesk následovaným rychlým sledem mohutných explozí. Námořníci naskákali zpět do člunu a vyrazili zpět ke své lodi: "Nebylo tam nic než trosky všude okolo."

Odhadem 3900 tun munice na palubě loď v řádu sekund zcela zničilo. Mrak po výbuchu vystoupal do výšky 2100 m a zahalil místo exploze v okruhu asi půl kilometru. Největší kus lodi, který byl objeven, část trupu, neměřil více než 5x3 m. Trosky ničivě zasahovaly do vzdálenosti bezmála dva kilometry od lodi, a zranily téměř čtyři stovky námořníků na okolních lodích. Především na opravárenské lodi Minadano, na jejíž horní palubě výbuch zabil všechny přítomné, a další do celkového počtu 82 pobily úlomky, které prolétávaly nižšími palubami. Všech 350 mužů na palubě Mount Hood a na člunech při jejích bocích doslova zmizelo - nebyly nalezeny žádné ostatky. Kromě Mount Hood bylo zničeno 22 malých a vyloďovacích člunů. Jedinými přeživšími byli šťastlivci, kteří loď krátce před výbuchem opustili. Obvinění proti dvěma námořníkům byla po katastrofě odložena.

Vzhledem k ničivosti výbuchu se nemělo vyšetřování čeho chytit. Zjištění konkrétních příčin tragédie nebylo možné. Loď byla vymazána z námořního registru 11. prosince 1944.

V dějinách druhé světové války nešlo ani zdaleka o ojedinělou tragédii svého druhu. Známý je například případ lodi El Estero, na níž vypukl požár 24. dubna 1943 v newyorkském přístavu. Loď převážela 1365 tun munice a hrozil výbuch - ale obrovským úsilím záchranných lodí se ji podařilo dostat z přístavu a potopit, než by se tak stalo. V září téhož roku vybuchly na základně Norfolk letecké hlubinné bomby na nákladním voze. Výbuch zabil nebo zranil více než 400 osob. V lednu 1944 přišlo námořnictvo o torpédoborec Turner (DD 648), když na jeho palubě explodovala munice (poprvé byl při této příležitosti nasazen k záchraně osob vrtulník).

Jedno z nejhorších neštěstí se událo 14. dubna 1944, kdy v Bombaji explodovala nákladní loď Fort Stikine převážející kromě dalšího nákladu také munici a 1400 tun výbušnin. Výbuch a následné požáry podle odhadů zabily 800-1300 lidí, a dalších 80 tisíc osob zůstalo bez přístřeší. Muniční loď John Burke 28. prosince 1944 zasáhne u ostrova Mindoro letoun kamikaze. Stane se tak během operace, pro kterou mj. Mount Hood vezla svou munici, tedy během bojů o Filipíny. Podobně jako na Mount Hood nebylo možné určit skutečný důvod exploze ani 29. ledna 1945 na USS Serpens, která vybuchla u Lunga Pointu na Guadalcanalu a neštěstí nepřežilo 254 námořníků.

Zdroj: navyhistory.org.au

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace